Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför måste K10D vara fulare än GX10?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hehe, jag tycker Pentax har en lite hårdare useende som om den var mer designad som ett verktyg för yrkesbruk, vilket jag gillar. Dessutom tror jag många av knapparna på K10D är att föredra ur ergonomisk synvinken, speciellt om man tex har handskar på sig.

Med huvudhjulet på k10d är iallafall _INTE_ kvalitetskänsla. Var och kände på en k10d igår (ska köpa en från USA om 2 veckor) och min gamla k100d hade iallafall ett betydligt trevligare hjul.
(allt annat vara bara jättebra så tro inte att jag blivit nån pentax-pessimist)

Jag hade föredragit ett metallhjul på k10d.

Tror det att samsungs design kommer uppskattas av många och Samsung kommer sälja jättemånga av sin gx10 (antagligen större reklambudget hos samsung med).

Tycker hjulen känns bra!

Än så länge har inte Samsung sålt jättemånga av sin GX-10. Vi får väl se hur den gör sig på marknaden, för tidigt att säga än.

För Samsung kunderna tycker jag det är oroande att support och uppdateringar av kamerans inbyggda mjukvara, är något som det finns stora frågetecken för.

Med firwmare 1.1 i K10D så ligger ju den kameran före GX-10:an funktionsmässigt. Har inte sett något officiellt från Samsung än om kommande uppdateringar.

Hälsar
R

Pentax har använt sina hjul sen Z-1:an och det är väl beprövad och mycket hållbar design.Jag har aldig haft några problem med plastdesignen,tvärtom.Tycker dessutom att det är snyggare.

Thomas

Jag tycker också Pentax är snyggare. Renare design på något vis. Ser ut som något som ör gjort för att fotografera med och inte för att vara snygt. Passar mig perfekt. Skulle gärna ha en skitful kamera bara den var lätt och skön att hålla i och den tog bra bilder.

Däremot kan jag tycka att Samsungs menyer ser mer tidsenliga ut. Har inte knappat runt och sett om det egentligen är någon skillnad, men Pentax menyer ser lite ålderdomliga ut. Vore också intressant om någon har jämför manualerna, för på manualer så är Pentax INTE bra, framförallt inte på språket, men jag tycker hela manualen känns ganska svåröverskådlig och med layout från sjuttiotalet. OM någon skrev en bra bok som förklarade kameran på ett begripligt sätt så tror jag kameran skulle sälja ännu mer.

Lånar tråden då det lite handlar om ämnet : )

Är det någon som har hittat en bild på samsungs batterigrepp? det skulle tydligen skilja i utseende till samsungs fördel när det gällde grepp.
Hittar ingenting på samsungs sida, och inte mycket tur på google heller : (

Mvh,

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar