Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför Linser i Grupper?

Produkter
(logga in för att koppla)

QoS

Avslutat medlemskap
Lite av en nybörjare, har precis nyligen köpt en Canon EOS 300 och funderar på ett nytt objektiv. När jag läser genom specarna så förstår jag det mesta (tror jag) förrutom just förhållandet "linser i antal grupper".

Undrar följande:
• Varför grupperas linserna?
• Hur ska dom grupperas för optimalt resultat?

Tacksam för all hjälp!

- QoS

Varför vet jag inte. Jag antar att det handlar om att gruppera ett antal linser för att ge en viss effekt och sedan förflyttas vid fokusering och ändring av brännvidden.

Hur grupperna är placerade är dock inget som fotografen behöver bekymra sig över (om han inte tänker reparera objektivet själv förstås).

Man kan inte göra ett objektiv av EN lins hur välslipad den än är. Det säger naturlagarna. Ljusstrålar i mitten och i kanterna bryts olika. Likaså ljus av olika färg. Därför kombinerar man linser av olika glassorter (=olika brytningsindex) och slipning för att kompensera för så mycket som möjligt av dessa ofullkomligheter. Om man har en konkav och en konvex lins med samma radie kan man sätta ihop dem till en grupp, men varför man gör det vet jag inte! Antagligen blir det olika resultat om linserna limmas ihop eller om det är luft mellan. Hur som helst är det knappast något man kan påverka som fotograf. Man köper ju objektiv, inte linser.

Per

Man sätter ihop linser till grupper för att minimera interna reflektioner mellan glaselement. Har man en lins < mellanrum > luft <mellanrum> lins så är det 4 brytningsytor innan ljuset gått igenom, sätter man ihop dom blir det bara två (eller kanske tre? hmm)

I alla fall vill man minimera antalet brytningsytor för att i varje yta så reflekteras en del av ljuset, vilket ger lens flare (vad heter det på svenska?) och dålig kontrast.

Innan dagens teknik för att skapa ytskikt på glasytor som minimerar reflektioner och ökar ljusigenomsläppligheten kunde man egentligen inte skapa objektiv med mer än tre grupper, annars blev de i praktiken oanvändbara utomhus och i motljus.

För att lösa det kom man på att man genom att sätta ihop flera linser kunde bryta ljuset mer utan att få nackdelarna med att lägga till fler grupper. Det är inte lika viktigt idag, därför ser man ofta objektiv mer fler grupper idag.

Det är också mycket tack vare utvecklingen inom glas som zoomobjektiv (en zoom behöver alltid mer linser i fler grupper än ett fast objektiv) blivit så bra dom senaste åren.

Super tack för alla svar och länkarna, länkarna var riktigt bra! :)

Efter att ha läst på lite så förstår jag att det beror helt enkelt på att det är en metod att minska olika typer av ljusoptiska fenomen och hur lins/grupperna är ordnade är av mindre betydelse för mig som ska köpa objektivet.

- QoS

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar