Annons

Varför Lightroom?

Produkter
(logga in för att koppla)

BugEyes

Aktiv medlem
Hej,

Jag är van vid att jobba med CS3 och har mitt invanda arbetsflöde. Jag jobbar med bilderna från Bridge, sedan till ACR där jag gör grundläggande justeringar för att sedan jobba vidare i PS.

Nu när CS4 kommer ger Adobe 30% rabatt på Lightroom om man köper det samtidigt som man uppgraderar till nya PS versionen.

Jag hör så många tala sig varma för Lightroom men har själv aldrig fattat den egentliga skillnaden.

Tacksam om någon kan hjälpa mig att fatta då jag kommer att uppgradera till CS4 och har chansen på rabatt på LR.

Tack

Det beror väl mest på vad man är van att arbeta i, jag tycker att LR har ett mycket smidigare arbetsflöde än PS.
Tanka hem en trial-version och pröva lite, så kan du ju se vad du tycker om det.

Hej,

Jag är van vid att jobba med CS3 och har mitt invanda arbetsflöde. Jag jobbar med bilderna från Bridge, sedan till ACR där jag gör grundläggande justeringar för att sedan jobba vidare i PS.

Nu när CS4 kommer ger Adobe 30% rabatt på Lightroom om man köper det samtidigt som man uppgraderar till nya PS versionen.

Jag hör så många tala sig varma för Lightroom men har själv aldrig fattat den egentliga skillnaden.

Tacksam om någon kan hjälpa mig att fatta då jag kommer att uppgradera till CS4 och har chansen på rabatt på LR.

Tack
Skillnaden mellan Bridge/Camera Raw/Photoshop och Lightroom handlar som jag ser det om arbetssätt och kanske tänkesätt, ska du göra som du alltid har gjort, d v s i princip hantera bilderna en och en i PS eller arbeta mer flödesmässigt och mer batchliknande?

Visst kan du konvertera en bunt raw-filer i ACR, öppna upp dem i PS och med actions eller Image Processor hantera dem i batch, men PS är i grunden inte byggd för att arbeta så. Det är ett utmärkt verktyg för enstaka eller ett mindre antal bilder och det har fortfarande funktioner som inte finns i LR, t ex softproofing och möjlighet att kontrollera detaljer på pixelnivå och maska mycket noggrannare än i LR.

Du skriver att du gör ”grundläggande” justeringar i Camera Raw och resten i PS. Med LR har man bara Develop-modulen som är exakt samma sak som CR och då lär man sig att man måste göra så mycket som möjligt på ’raw-stadiet’, vilket kommer att ändra ens arbetssätt i PS också, t ex lära sig sätta svart och vitpunkten korrekt från början, justera kontrasten med Clarity och kurvverktyget och kompensera eventuell mättnadsökning med Vibrance redan i rawkonverteraren. Finns ofta ingen anledning att göra det i PS i efterhand.

Eftersom LR’s Library-modul är en bilddatabas istället för en filebrowser som du är van med från Bridge, så måste du importera bilderna till databasen. Fördelen med detta är att allting hanteras som metadata, d v s instruktioner om vad som ska göras med bilden istället för skarpa ändringar på pixelnivå som du gör i PS. Vill du t ex göra en version av din bild svartvit, skapar du en virtuell kopia, vilket innebär att det finns en ny uppsättning instruktioner – metadata – för att konvertera till svartvitt, men ingen duplicerad bild. Det finns bara en bild på din hårddisk, alla versioner av den är virtuella.

En web-modul för att spotta ut snabba uppsättningar till kunder och andra, finns i PS också, men i LR är det integrerat och jobbar direkt mot dina bilder i databasen m h a metadatainstruktioner. En slideshow-modul för dem som vill visa bilder på skärmen och inte minst en print-modul, som har många av de layoutfunktioner man förr fick köpa dyra RIP-program för att få tillgång till. Skriv ut 40 bilder i PS, två bilder centrerade per sida, i PS och LR så lär du nog aldrig göra det i PS fler gånger, även om det också till viss del går att automatisera.

Jag tror du skrev i en annan tråd att du brukar plåta sportbilder och att du har ett stort antal jpeg-bilder att hantera efter varje match. Vad har de i PS att göra överhuvudtaget? Importera dem till LR istället, justera ljus, färg, kontrast och beskär bilderna, allt lagrat som oförstörande metadata. Exportera dem med en knapptryckning till ett webalbum, ladda upp dem till en server eller vad du nu gör med dem och låt LR jobba när du gör något annat nyttigt.

Behöver du ändå göra något i PS? Enkelt, tryck på ”öppna i PS”, gör dina justeringar och spara ner den Photoshoppade bilden i databasen, stacka med ursprungsbilden och den finns där tillsammans med övriga bilder för vidare hantering.

Gillar jag Lightroom? You bet! Vill jag vara utan Photoshop? Aldrig! Fast med CS4 verkar det som om fler och fler funktioner hamnar i både LR och PS, så det kanske inte blir så stora skillnader framöver.

Tack för ditt utförliga svar Lars.

Det gjorde mig nyfiken, så jag håller just på att ladda ner den 30 dagars trial versionen för att bilda mig en egen uppfattning.

Nu har den laddat klart och jag ska installera.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto