Annons

Varför kan inte XP installeras på ny HD?

Produkter
(logga in för att koppla)

scrappy

Aktiv medlem
Köpte en ny 300GB Maxtor som jag vill ha som primär hårddisk. Jag har installerat många hårddiskar tidigare utan problem, men denna vill inte funka.

Jag har formaterat den via en annan hårddisk och den fungerar som den skall som sekundär hårddisk. Som primär hårddisk vägrar den.

När jag startar om med XP-cd:n vägrar datorn känna av hårddisken när den har en partition. Om jag tar bort partitionen startar XP-cd:n och jag kan starta installation av XP, men vid första omstart säger datorn "ett diskläsningsfel uppsod" och vägrar gå vidare.

Jag har provat med alla alternativ på jumprar (master/slave/cable select) och med alla kabelalternativ, men det blir samma fel hela tiden. Jag provade att installera om XP på en annan gammal HD och det funkade bra, men den nya vägrar.

Kan man lösa detta?
 
Det är väl en S-ATA-disk som du har köpt? Du måste trycka F6 under installationen för att installera drivrutiner som ska finnas med på diskett när du köpte hårddisken.
 
Nej, drivrutiner för SATA följer inte med hårddisken utan med moderkortet då drivrutinerna inte är för hårddisken utan för kontrollerkortet.
 
Du kanske behöver uppdatera BIOS på moderkortet. Äldre BIOS har problem med stora hårddiskar.
 
holmbo skrev:
Du kanske behöver uppdatera BIOS på moderkortet. Äldre BIOS har problem med stora hårddiskar.

Det kan stämma, datorn är en DELL, ca tre år gammal. Men disken fungerar som sekundär disk, hur kan det komma sig?

Hårddisken är en Maxtor 300GB IDE DiamondMax 10 (7200RPM / 16MB Cache). Typ av gränssnitt ATA-133. kostar 1209:-

Hur uppgraderar man BIOS?
 
Vad har du för version av XP?

Stöd för stora diskar har du i XP SP1 och senare. Observera att INSTALLATIONSPROGRAMMET ska vara SP1.
Att du i efterhand uppdaterar har ingen betydlese.


Så fixa en installationsCD med slipstreamat SP1 (eller helst SP2) så borde det lösa sig.


Alltså, installationsprogrammet som ligger på den första versionen av XP klarar endast hårddiskar mindre än 128GB.
Du kan välja att skapa en partition som är mindre än 128GB och sedan i efterhand efter installationen av SP1/SP2 öka upp den till full storlek med något lämpligt diskhanteringsverktyg.
 
Senast ändrad:
Dajo skrev:
Vad har du för version av XP?

Stöd för stora diskar har du i XP SP1 och senare. Observera att INSTALLATIONSPROGRAMMET ska vara SP1.
Att du i efterhand uppdaterar har ingen betydlese.


Så fixa en installationsCD med slipstreamat SP1 (eller helst SP2) så borde det lösa sig.


Alltså, installationsprogrammet som ligger på den första versionen av XP klarar endast hårddiskar mindre än 128GB.
Du kan välja att skapa en partition som är mindre än 128GB och sedan i efterhand efter installationen av SP1/SP2 öka upp den till full storlek med något lämpligt diskhanteringsverktyg.

Tack för denna info! Jag försökte installera med start-CD UTAN SP1, det förklarar varför det går åt pipan. Usch vad mycket man inte vet om sin dator...

TACK alla för all hjälp. Min lösning nu blev att sätta in en 120 GB disk som primär med XP, jag har min 300 GB som sekundär. Orkar nog inte böka om mer nu, men det är kanon att få veta varför det inte funkade.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.