Annons

Varför inte gif-bilder under bildkritik?

Produkter
(logga in för att koppla)

Flor

Aktiv medlem
Jag skulle vilja lägga upp gif-bilder och få kritik på dem på fotosidan. Som detta exempel.

Försöker igen med bilden.

Bilagor

• kråka-färgneg-01-21+22.gif
    kråka-färgneg-01-21+22.gif
    42.4 KB · Visningar: 203
Kan du ge en förklaring varför du vill lägga upp en GIF-bild? Med en GIF-bild tror jag du bara kommer få kommentar i stil med "Ladda upp den som JPEG istället så vi får se mer än 256 färger".

Med gif kan man göra "röliga" bilder som ovan. Det är därför. Titta lite längre på bilden så ser du.

Men varför vill du ha rörliga bilder? Jag tycker att om man ska kritisera flera bilder så vill jag ha en chans att se dem noga. Ladda upp dem i samma album istället så man kan jämföra bilderna.

/ Marcus

Animationer platsar tyvärr inte på Fotosidan, här inriktar vi oss på stillbilder.

Marcus - den nya tekniken med datorbehandling av bilder inbjuder till nytänkande och detta tycker jag är ett sätt. Det vore kul att få kritik och se andra jobba på samma sätt med fotografier. Den vanliga bildkritiken kan vi ju ha ändå.

Christer - du skriver "animationer platsar tyvärr inte på Fotosidan" viket jag tolkar som att du ändå skulle vilja det.

Nej det vill vi inte; det var en ursäkt till dig för att just den där bilden inte platsar här.

Jag är inte emot nytänkande utan det känns bara som det här inte är rätt ställe att visa bilder i 256 färger där egentligen inte bilden i sig är viktig utan presentationen.

/ Marcus

Det enkla svaret är väl just att detta är fotosidan.se och inte filmsidan.se? Visst kan man lägga upp bilder med bara 256 färger som kritikbild, fast då i jpeg-format.
Svart-vita bilder har ju dessutom inte mer än 256 gråskalor så visst går det utmärkt att begränsa sig OM man vill det.
Problemet är att gif-formatet är begränsat till 256 färger plus att det medger animationer, något som man förmodligen inte tänkt sig här. Jpeg är överlägset gif för bilder i nästan samtliga sammanhang.

Brummelisa skrev:
Jag är inte emot nytänkande utan det känns bara som det här inte är rätt ställe att visa bilder i 256 färger där egentligen inte bilden i sig är viktig utan presentationen.

/ Marcus

Vi har rubriken utställningsbilder där ju inte bilden är det viktigaste utan just presentationen av fler bilder i ett sammanhang.
Gif-animationer skulle bara vara en annan variant som den nya tekniken erbjuder.

Jag har full förståelse för att det ändå inte skulle fungera eftersom gif-bilder oftast är tecknade figurer och det skulle kanske flöda in en massa varianter som inte har med fotografi att göra. Det är lite synd för det går att göra en del roliga grejer med bilder och det var det jag ville få ett forum för.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar