Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför inte fiberpapper för färgfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Är det en teknisk omöjlighet, något som gör att det inte går att få bra kvalitet eller att det inte funnits någon marknad för något papper som tagit längre tid att behandla än RC papper (den komersiella marknaden med krav på snabbhet etc, har ju varit dominerad av färgfoto och färgfoto hemma har väl varit lite för avancerat för att det skulle slå)?

I så fall varför finns det inte fiberpapper för färgkopior?

/Richard (som inser att han inte har någon koll på hur framkallning av färgkopior går till? Är det en liknande process som för filmen med hög temperatur och silver som bleks bort och enbart pigment som bygger den färdiga bilden?)

Ahha frågan som jag har tänkt ställa ett tag nu... Jag har funderat och kan inte tänka mig varför det inte skulle gå att ta fram färgfiberpapper, men å andra sidan borde det ju finnas om det går... jag googlade lite förut men såg bara fiberkopior ifrån digitalt på några labb utomlands, jag ska leta mera och postar här om jag hittar något...mvh / fredrik persson

Det verkar vara mest marknadskrafterna med andra ord? (Edit: dum fråga förståss, planekonomierna har ju inte varit alltför dominerande under den tid färgfilmen funnits :))

Galaxens President skrev:
Det verkar vara mest marknadskrafterna med andra ord? (Edit: dum fråga förståss, planekonomierna har ju inte varit alltför dominerande under den tid färgfilmen funnits :))

Den lilla grupp som skulle vilja ha barytpapper i färg har ju decimerats än mer eftersom det nu finns möjligheter att skriva ut bilder :) Så jag tvivlar på att du kommer se färgpapper i annan form än som RC-papper.

MVH/Stefan

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.