Annons

Varför inte blixtsynk i av-läge?

Produkter
(logga in för att koppla)

tomasbz

Aktiv medlem
Jag hade en eos 1d mark II förr, och nu har jag en eos 50D. En sak dom hade gemensamt var att inte blixten synckar i apature läget..

det var samma på eos 1an..

dvs ställer jag in den på f 2,8 och fäller upp blixten, och kör. så blir det bara skit. dom samarbetar inte alls...

Är det så här hos Canon?
 
vad blir det för slutartider med den bländaren?
måhända är inte high speed sync påslaget (å måhända så har inte den inbyggda blixten highspeed sync)
 
har för mig att det kallas slow synk i av läget, blixten ger rätt utslag fast bakgrunden blir upplyst av befintlig belysning från lampor och sådant. man brukar får rätt dassiga slutartider om det är för mörkt iof, men är det bara halvmörkt så blir det snygga bilder!
 
Jag hade en eos 1d mark II förr, och nu har jag en eos 50D. En sak dom hade gemensamt var att inte blixten synckar i apature läget..

det var samma på eos 1an..

dvs ställer jag in den på f 2,8 och fäller upp blixten, och kör. så blir det bara skit. dom samarbetar inte alls...

Är det så här hos Canon?

För att fylla på Mats svar... En Canonkamera (vet inte om andra märken är lika dana) i AV-läge med blixt ser till att exponera bakgrunden "korrekt" utan att blixen "hjälper till". Ett bra exempel när detta är en bra inställning är när man vill ha med t.ex. en människa i förgrunden och få med solnedgången i bakgrunden. Blixen hjälper till att lysa upp förgrunden och kameran är öppen tills bakgrunden blir "snygg".

Hoppas att det klarnade lite...

PS. Kameran arbetar på samma sätt i TV-läge. Mitt tips är att köra manuellt om du kör med blixt... Lite krångligare, mycket bättre...
 
Grejjen är att jag ska fota ett bröllop, och vet inte riktigt hur jag ska lösa ljuset i kyrkan..

kan ju köra på 1,4 och iso 400, men då blir inte bilderna skarpa...
 
Senast ändrad:
Helst utan blixt. Om du känner att du måste använda blixten, så blir det långt mycket bättre med en extern blixt som du kan vinkla bort från brudparet. Blixt rakt på (den inbyggda) ett brudpar - känns inte alls bra.
 
samma sak med extern blixt... det är p eller m som gäller. sen tycker jag inte det är ett problem, snarare tvärt om. mycket finare ljus i bilderna. kör du av-läget 2.5 så kommer det bli schysta kort. bara prova på lite innan.. men helt utan blixt är ju nästan alltid bättre :)
 
I en "normal" kyrka så kör jag på ISO 1600. Har då en Canon 5D. Manuell mätning. Får 1/100 och f2,8 Tycker bruset är hanterbart. Glöm bara inte att ställa om ISO när du stiger utanför kyrkan. Allt för lätt och väldigt tråkigt.....
 
I en "normal" kyrka så kör jag på ISO 1600. Har då en Canon 5D. Manuell mätning. Får 1/100 och f2,8 Tycker bruset är hanterbart. Glöm bara inte att ställa om ISO när du stiger utanför kyrkan. Allt för lätt och väldigt tråkigt.....

hej, nä då det glömmer jag inte..

^^
 
Husaby K:a

En svår kyrka att plåta i. Mörka träslag. Efter diskussion med brudpar och präst, så accepterades blixt som användes sparsamt under akten. Blixten slog jag snett bakåt och det fungerade. ISO 800, 1/25 f4,0
 
Jag hade en eos 1d mark II förr, och nu har jag en eos 50D. En sak dom hade gemensamt var att inte blixten synckar i apature läget..

det var samma på eos 1an..

dvs ställer jag in den på f 2,8 och fäller upp blixten, och kör. så blir det bara skit. dom samarbetar inte alls...

Är det så här hos Canon?

Fungerar utmärkt hos mig.
Använder 1D MkIIn och 1Ds MkII utan problem i AV läge med 430EX och 580EX. Som tidigare skrivits i tråden har Canon lagt logiken så att blixten i AV läge förutsätter att bilden exponeras "ganska" rätt även utan blixt och lägger blixtstyrkan som en upplättning i ca samma nivå som exponeringen utan blixt kräver.

Inget "precisionsverktyg" men fungerar i reportagesammanhang.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.