Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför inte billigaste grafikkortet?

Produkter
(logga in för att koppla)

nnoren

Medlem
Jag tänker byta grafikkort på datorn. Hittills har jag använt det Mirage2-kort som sitter inbyggt på moderkortet, men nu har vi bytt till platt skärm med dvi-ingång, och eftersom det inbyggda kortet saknar dvi-ut tänker jag skaffa ett externt grafikkort (AGP).

Finns det någon anledning att välja annorlunda än det billigaste kortet jag kan hitta med dvi-ut?

Jag använder inte datorn för spel, utan syftet är fotoredigering (och eventuellt redigering av video i framtiden). Jag har inte plats för mer än en skärm.

Kortet jag funderar på nu är Asus GeForce N6200 . Jag väljer gärna Asus, eftersom det är ett Asus-moderkort.

/Niklas
 
DVI är att föredra, framförallt om man skall köra större TFT-skärmar med högre upplösning som 20" eller uppåt.

Jag har provat ganska många olika TFT-skärmar samt diverse olika grafikkort. Framförallt HP och nVidias kort. Vi säljer en hel del datorer med instrument på jobbet. Största skärmen jag provat är en 23" TFT med 1920x1200 och den funkade inte med vilket kort som helst.
Det skiljer verkligen mellan den inbyggda grafiken och ett extra grafikkort, ibland jättemycket och någon gång bara lite.

Framförallt har jag märkt av en mindre flimrig bild vid användandet av DVI-kabel och extra grafikkort.

Köp du det billigaste kortet du kan hitta, det kommer säkert att vara mycket snabbare och bättre än det inbyggda.
 
När det gäller upplösning 1920 x 1200 kan jag hålla med om att det lönar sig med DVI men med t ex en 17" i 1280 x 1024 är jag tveksam. Det brukar oftast vara omöjligt att se om den går på en VGA port eller DVI.

Nu har jag ju ingen aning om vad det är för skärm Niklas skaffat. Däremot nämner han AGP vilket tyder på att själva datorn är ganska gammal. Jag är tveksam till att det lönar sig att lägga ut pengar på ett nytt grafikkort till en sådan dator, speciellt som det troligen går att köra med en vanlig kabel eller med en adapter.

Men det är klart, är skärmen en "värsting" kan det ju krävas ett nytt kort, om inte annat för att klara av upplösningen.

Mvh
Anders
 
Tack för era svar!

Någon adapter behövs inte. Jag kör på skärmens VGA-ingång just nu. Det är en Sony 20" SDM-S205F (1600 x 1200).

Datorn är inte särskilt gammal. Det är en kanske 1.5 år gammal Asus T2-AE2 barebone. Grafikkortet som jag länkar till ovan kostar mindre än 400:- vilket känns som en ganska liten investering för att slippa överföra digital information analogt till en digital skärm.

Dessutom misstänker jag att det är något tjall med det interna grafikkortet för både på min nya skärm och min gamla 17" CRT får jag störningar som då och då dyker upp som tillfälliga horisontella streck på skärmen, särskilt när skärmen ritas om. Detta trots uppdaterade drivrutiner för både skärm och grafikkort. Möjligtvis kan det bero på konflikter om det delade RAM-minnet mellan grafikkort och processor, vilket är en annan fördel med att köra externt grafikkort: det frigör lite RAM-minne.

Hur som helst, frågan är alltså inte OM jag ska köpa nytt grafikkort utan VILKET :) Är de dyrare grafikkorten verkligen bara till för 3D-applikationer?

/Niklas
 
Du skall ha ett Matrox G550, kör med DVI.
Bilden blir jätte stabil och tydlig.
att köra Dsub (vga) syns!

Sitter på två bra 17" från samsung med ett G550 dual-dvi. Perfekt med mer yta när du jobbar i PS.

Hade N6200 innan, men när det gick sönder så bytte jag till Matrox, skillnaden märks.
Har Asus moderkort och det är inga problem.
Matrox gör stabila drivisar.

http://www.matrox.com/graphics/en/cadgis/products/gseries/g550.php
 
Helguz skrev:
Du skall ha ett Matrox G550, kör med DVI.
Bilden blir jätte stabil och tydlig.
att köra Dsub (vga) syns!

Tack för tipset! Men från sidan du länkar till ser det ut som att maximal upplösning via DVI är 1280 x 1024. Jag behöver 1600 x 1200. Hur märktes skillnaden mellan G550 och N6200?

/Niklas
 
En fundering: är inte matrox G550 ett gammalt kort?

Om du i framtiden vill köra Windows Vista behöver du ett riktigt 3D kort, vad jag förstår så behöver det klara "Pixel Shader 2.0". Det GeForce kort för 300 kr som du länkade till först ska klara detta.
 
Du klarar dig långt med ett budgetkort för 500-1000kr. Och sjävlklart skall du köra med DVI, jag skulle inte tänka mig något annat.

Jag körde ett tag med två identiska 17" skärmar, en på VGA porten och en på DVI porten ifrån samma grafikkort. Med skärmarna intill varandera var det som natt och dag.
 
martin3 skrev:
En fundering: är inte matrox G550 ett gammalt kort?

Om du i framtiden vill köra Windows Vista behöver du ett riktigt 3D kort, vad jag förstår så behöver det klara "Pixel Shader 2.0". Det GeForce kort för 300 kr som du länkade till först ska klara detta.

Tja..

Då är det bättre att köpa en helt ny dator....
 
ANNONS