Annons

Varför i-ttl på F6?

Produkter
(logga in för att koppla)

jaanK

Aktiv medlem
Jag läser om sb600 och ser då i en liten kompabilitetstabell att nikon f6 stödjer i-ttl.

Genast funderar man på varför?

På den analoga tiden sköttes automatisk blixtexponering med ttl logik.

Om jag fattat det rätt funkar det så att man vid exponering fäller upp spegeln, öppnar slutaren helt, startar blixten.

sedan mäter man kontinuerligt det ljus som inte absorberas av filmen utan studsar mot en (flera) sensorer som sitter utanför bildarean (under framför?), när man fått tillräckligt ljus så stänger man av blixten.

Med digitala sensorer funkar inte detta eftersom de inte reflekterar ljus så att TTLtekniken skulle funka.
Nu kör man med i-ttl i stället. Det funkar så att man vid exponering först skickar en förblixt och mäter det reflekterade ljuset. Mätningen görs på mattskivan? innan spegeln fälls upp. När det är dags att exponera så vet man hur mycket ljus man skall skicka ut.

Vad finns för fördelar med detta som gör att nikon väljer att stödja i-ttl på F6an?

Jag kan tänka mig att det är möjligt att mäta mer avancerat. Om man mäter på mattskivan borde man kunna spotmäta förblixten exempelvis.

Sen kanske det blir lättare med fjärrstyrning av blixtar ?

vet någon

- kan ttl spotmäta (centrumvägt etc etc)
- mäter i-ttl på mattskivan eller sensorn
- grejar ttl mätningen lika bra fjärstyrning av flera blixtar (ni fattar förhoppningsvis vad jag menar)
- finns ytterligare fördelar (andra än att naturligtvis sälja fler blixtar)

Upplys gärna mig och resten av fotosidans tekniknördar!

Bonusfrågor

Nikon hade en kort tid D-ttl
hur ställer sig detta till ovanstående resonemang?

Har canon någon filmkamera med stöd för deras digital blixmätningsystem?

jaanK skrev:
På den analoga tiden sköttes automatisk blixtexponering med ttl logik.
He, he, om du börjar tala om TTL-logik när elektronikkunnigt folk är i närheten så tror de att du talar om något helt annat än blixtljusmätning. Kalla det för TTL-mätning istället. :)
- kan ttl spotmäta (centrumvägt etc etc)
Det tror jag är rätt knepigt eftersom man mäter reflektionen från filmen. Det blir en slags integralmätning alltså. Troligen går det inte utan mycket krångel att vikta mätningen mot olika delar av filmen.
Har canon någon filmkamera med stöd för deras digital blixmätningsystem?
Canon gick över från A-TTL, som var en slags variant av vanlig TTL-mätning, till E-TTL, som motsvarar Nikons i-TTL, för cirka 10 år sen. Alla Canons EOS-kameror som tillverkats de senaste cirka 10 åren har alltså stöd för det.

(Dina övriga frågor överlåter jag med varm hand åt Nikonisterna.)

D-ttl var att objektivet skickade information om vad fokusavståndet var. Om du tar en blixtbild med något mycket ljusstarkt eller starkt reflekterande i bakgrunden så luras vanlig ttl och förgrunden blir då underexponerad. Med D-ttl så kan kameran exponera förgrunden rätt eftersom den då antar att du vill ha korrekt exponering där du har lagt fokus. Blixtfotografering har väl länge varit nikons starka sida. Jag tror det är princip omöjligt att få en dåligt exponerad blixtbild, jag har iallafall aldrig fått någon, varken med F90 eller F4. Sedan har ju Nikon länge haft matrixmätning av ttl-ljuset så det har ju inte varit integralmätning.

Varför I-ttl på F6? Dels för att ha samma teknik hos alla kameror, om det är någon som växlar mellan digitalt och analogt och dels för att det nog inte kostar så mycket extra att slänga med den.

ekeponken skrev:
D-ttl var att objektivet skickade information om vad fokusavståndet var.
Nej, det är 3D-matrix och har inget samband med vilken mätmetod som används. D i D-objektiv betyder "distance". D i blixtmetoden betyder "digital".

D-ttl är helt enkelt samma princip som i-ttl, dvs mätning genom förblixtrande. Bara ett mindre lyckat försök som tydligen var en återvändsgränd och tvingade fram det förbättrade i-ttl.

jimh skrev:
Nej, det är 3D-matrix och har inget samband med vilken mätmetod som används. D i D-objektiv betyder "distance". D i blixtmetoden betyder "digital".

D-ttl är helt enkelt samma princip som i-ttl, dvs mätning genom förblixtrande. Bara ett mindre lyckat försök som tydligen var en återvändsgränd och tvingade fram det förbättrade i-ttl.

Då har jag blandat ihop begreppen. Nikon kom med 3D-matrix mätning till Nikon F90 och SB-25 och jag hade för mig att de då kallade den nya tekniken för D-ttl. Jag kollade i instruktionsboken för SB-25 och där nämns aldrig D-ttl utan bara "3D Matrix balanced fill flash" (till motsats från tidigare "matrix balanced fill flash).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar