Annons

Varför heter bilderna JPE med 7hi?

Produkter
(logga in för att koppla)

Da´Russian Stallion

Aktiv medlem
Ja, varför döper kameran bilderna till JPE? IStället för JPEG/JPG? Det är lite jobbigt eftersom när man ska framkalla bilderna på onoff (eller liknande) så synd inte bildrna i java-applikationen som man laddar upp med. Det är lite jobbigt att döpa om flera hundra bilder. Eller finns det nått smidigare sätt?

Tacksam för snabb hjälp.

MVH // Vitali

Har också funderat varför detta JPE används som filändelse. Vissa av mina bilder blir i JPE, resten i JPG (förutom RAWar då såklart). Jag har inte kommit på varför det blir så ibland men kan tipsa om ett program som kan ändra ett stort antal filändelser samtidigt (eller filnamn i övrigt) - Flexible Renamer
http://hp.vector.co.jp/authors/VA014830/english/FlexRena/

Da´Russian Stallion skrev:
Det är lite jobbigt att döpa om flera hundra bilder. Eller finns det nått smidigare sätt?
Kör du DOS/Windows? Skriv bara ren *.jpe *.jpg vid kommandoprompten så döper du lätt om alla. Ska du göra jobbiga namnbyten på en mängd filer kan även jag rekommendera Flexible Renamer, men den är jobbigare/långsammare att använda för så här enkla fall.

Efter en mycket enkel sökning på Google (dvs på "7hi jpe jpg") fann jag snabbt att om du har ställt in att din kamera ska spara färgprofiler (ICC) i bildfilen så spara kameran filen med filsuffixet JPE, om inte så med suffixet JPG.

Har saxat lite ur manualen till min A2:a, det bör vara samma för Din 7hi

Det finns ju ett antal färginställningar att välja på i kameran (finns under meny 3 i min A2:a). Nämligen:

Natural Color ger t.ex.PICT01.JPG
Vivid Color ger t.ex.PICT01.JPG
Adobe RGB ger t.ex.PICT01.JPG
Embedded Adobe RGB ger t.ex.PICT01.JPE och
PICT01.THM (tumnagel) kan tas bort.
Black & White ger t.ex.PICT01.JPG
Solarization ger t.ex.PICT01.JPG

Varför Adobe RGB ?

"Adobe RGB har ett större färgomfång än den vanligare färgrymden sRGB.Färgomfångets storlek
begränsar antalet färger som kan återges; ju större färgomfång, desto fler färger. Om bilden ska skrivas ut på en skrivare med hög kvalitet rekommenderas att färgläget Adobe RGB används istället för Natural Color eller Vivid Color."

"Embedded Adobe RGB - samma som Adobe RGB, frånsett att färgrymden är inbäddad i bildfilen."

Varför Embedded Adobe RGB ?

"Färgmatchning måste användas när Adobe RGB-bildfiler öppnas. Vi rekommenderar att färgläget
Embedded Adobe RGB används."

Detta innebär vad jag förstår att ditt bildbehandlingsprogram inte behöver stödja funktionen "färgmatchning"om Du använder "Embedded Adobe RGB"

Hoppas detta är till hjälp ;)

Tack för alla svar.
Jag kör Natural sRGB nu och det blir JPE och THM filer då med. Testade Adobe RBG, samma sak.
Verkar inte va samma som på A2:an?

EDIT: Ah nu har ja löst det :)
OM man i setup läget väljer att det INTE ska va Embedded color profile då blir det endast JPE och THM när man anväder Adobe RGB, annars blir det normalt :)

Det jag underar nu är vad det är för skildnad, om man har Embedded eller inte..

Senast ändrad:
Min teori är den att det är ungefär det samma som om man skriver t.ex. ett word dokument med ett speciellt typsnitt, tas då dokumentet upp i en dator som inte har detta typsnitt installerat så ser alltså inte dokumentet likadant ut.

Gör man istället ett pdf-dokument av wordfilen så "bäddas" allt in i pdf:en och dokumentet ser likadant ut oavsett vilken dator som används.

Överför man denna teori till bilder och färgprofiler så borde det då innebära att om man kör med "embedded Adobe RGB" så ser bilden likadan ut oavsett viken dator som används.

Puls skrev:
Överför man denna teori till bilder och färgprofiler så borde det då innebära att om man kör med "embedded Adobe RGB" så ser bilden likadan ut oavsett viken dator som används.
Förutsatt att programmet läser färgprofilen och kan hantera den, vilket många (de flesta?) inte gör.

Å f-n, är det så kinkigt. Vilka prog. stöder då inte Adobe RGB, eller enklare vilka stöder det ?

Och vad händer om prog. inte stöder det, används någon "default" profil istället ?

Om programmet inte stödjer färgprofiler så används formodligen standradprofilen i windows, dvs den som man ställt in som standard för sin skärm.

Men ok, säg att ja kör utan färgprofil i kameran så är det ju bara att ställa in färgprofil i Photoshop sen, ifall man behöver en.

Nån som kan bekräfta skildnaden mellan dessa två inställningar?

Jag har kanske missat nått, men jag tror inte man lägger in sRBG om de är totalt onödiga. Så är det någon som vet varför Minolta har dertta som stanard och varför de överhuvudtaget existerat i en kamera istället för andra färgprofiler?

skillnad på JPE och JPG?

Jag fortsätter tråden med en frågeställning?

Vad är det för skillnad på JPG och JPE?
Varför kan inte butikerna framkalla bilder med ändelsen JPE?

Jag tog en del bilder åt en vän och fotade alla i RAW. När jag sedan sparade om bilderna bridge blev formatet av någon anledning JPE istället för JPG och därför kan alltså inte butikerna ta emot dem... Jag tycker att det låter helkonstigt om man kan åtgärda problemet bara genom att ändra ändelsen till JPG... Borde inte programmen isf kunna hantera bilderna oavsett om det står JPG eller JPE i ändelsen???

/Petri

Re: skillnad på JPE och JPG?

ThePOM skrev:
Skillnaden står nämnd ovan, JPE har profilen inbakad i sig. Men det är bara konventionen med den kameran. Andra kameror döper dem på annat sätt när de lägger med profiler.

Du kan ju döpa dina filer till vad som helst egentligen, namnet har ingen större betydelse annat än för användaren.

Varför kan inte butikerna framkalla bilder med ändelsen JPE? [...]Borde inte programmen isf kunna hantera bilderna oavsett om det står JPG eller JPE i ändelsen???
Bra fråga. Antingen har de kass programvara som kräver att filen har ändelsen JPG eller så har programmet problem med bilder med inbäddade profiler. Men personligen tror jag det rör sig om det första, det finns mycket dåligt skriven programvara där ute.

Re: skillnad på JPE och JPG?

ThePOM skrev:
Jag fortsätter tråden med en frågeställning?

Varför kan inte butikerna framkalla bilder med ändelsen JPE?

Jag tog en del bilder åt en vän och fotade alla i RAW. När jag sedan sparade om bilderna bridge blev formatet av någon anledning JPE istället för JPG och därför kan alltså inte butikerna ta emot dem... Jag tycker att det låter helkonstigt om man kan åtgärda problemet bara genom att ändra ändelsen till JPG... Borde inte programmen isf kunna hantera bilderna oavsett om det står JPG eller JPE i ändelsen???

/Petri

Det är samma sak med min kamera D7D om man använder Adobe som färgrymd.

JPE ställer inte bara till problem vid framkallning för en del. Jag kan t.ex. inte spela upp bilderna i min DVD-läsare om de sparats som JPE. Det får heller inte finnas något annat på CD-ROM/DVD-skivan än JPG-filer. JPE måste man döpa om till JPG och eventuella THM-filer måste raderas.

Irriterande

Ja det är det visst!

Nu börjar pusselbitarna falla på plats. Jag har fotograferat lite på skolan och bränt ut bilderna på skiva. När kollegorna har kommit och sagt att de inte kunnat öppna bilder har jag trott att de har gjort något fel. Inte att det berodde på att ändelsen inte godtogs av programmen...

Nu fotograferar jag alltid i RAW och sparar om bilderna i TIFF eller om jag har tagit många bilder så blir det rakt av till JPG genom Adobe bridge. Men jag tycker fortfarande att det är irriterande korkat att programmen ska vara så känsliga om det bara handlar om en filändelse som man kan döpa om!

Vad händer med egentligen med färgprofilen när man ändrar ändelsen? Den finns väl fortfarande kvar?

Sådana här saker kan jag bli riktigt arg över!

/Petri

Re: Irriterande

ThePOM skrev:
Vad händer med egentligen med färgprofilen när man ändrar ändelsen? Den finns väl fortfarande kvar?
Ingenting händer med den. Färgprofilen ligger inne i filen som metadata. Filnamnet har inget med innehållet i filen att göra, så du kan glatt döpa om den till vad du vill.

Puls skrev:
Gör man istället ett pdf-dokument av wordfilen så "bäddas" allt in i pdf:en och dokumentet ser likadant ut oavsett vilken dator som används.
Du behöver inte krångla till det med en PDF-fil, välj istället att "bädda in teckensnitt" i sparaalternativen så visas dokumentet som det var tänkt, dock blir filen något större (tyngre).
(offtopic, sorry. Men ett tips i alla fall)

Är det inte så att det där med annorlunda filändelser för bilder med annan profil än sRGB beror på att standarden för filsystem på kameror kräver det?

Jag hittar inga belägg för det nu när jag söker lite, men nog vill jag minnas att "Design rule for Camera File system" har något slags krav på att filnamnet måste förändras om man frångår sRGB.

Nikons kameror av nyare slag indikerar Adobe RGB med ett inledande understreck. I äldre kameror såg filnamnet ut som vanligt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar