Annons

Varför har inte svenska leverantörer vissa bra / popluära märken?

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas18z

Avslutat medlemskap
Förstår inte varför inte svenska leverantörer har vissa populära / bra märken?
Många klagar på att man köper från amazon men problemet är om de inte ens erbjuder det så?

Kanske kan du hitta någon liten skum butik eller dansk som har men jag pratar om de större svenska. Borde kunna vara en liten nisch.

Några exempel:
prograde - bra kortläsare och erbjuder unika saker till hög kvalite.

tenba
bra väskor till alla möjliga olika saker. Stativväskor

Saknar laddare från Powerex hos svenska återförsäljare.

Senast ändrad:
Svaret kan vara så enkelt som de svenska butikerna av vissa betraktas som ställen dit man för att pilla med sakerna innan de köps från andra sidan klotet via nätet.

Vi är ett litet land med en globalt sett liten marknad. Dessutom gäller vissa specifika lokala preferenser här som skiljer t.o.m. från hur det ser ut i övriga Norden. Ibland är vi alltså inte så lika vi kan tro även om vissa teorier som Walter Christallers Centralortsteori kring ekonomisk geografi stämmer rätt bra i det stora hela. Jag läste om den både när jag läste nationalekokomi och kulturgeografi.

På Skogsö där jag bor en stor del av året finns inte ens någon affär. Om jag vill köpa en kamera så funkar det inte ens att åka till Arninge eller Täby Centrum. Scandinavian Photo måste jag ta båten till Stockholm och Vasagatan för att besöka om jag vill köpa en kamera över disk. Om jag däremot är intresserad av ett bra utbud av ringar med den sällsynta och oerhört vackra blå tanzaniten så gäller nog Tanzania (tanzanit finns bara där), Syd-Afrika eller Holland i Europa. Specialicerad handel och tillverkning finns på ett krympande antal ställen globalt sett. Det är precis detta Centralortsteorin beskriver geografiskt/ekonomiskt.

I ett litet land med hög standardisering gäller ofta industristandard. Det finns inte plats för hundratals olika blommor att blomma utan ofta bara två, som typ Aftonbladet och Expressen. Windows dominerar starkt på datorer och industristandardaplikationer är Office. Industristandard när det gällde kameror var länge Canikon. Adobe ägde grafikmarknaden och Lightroom och Photoshop dominerar fortfarande. För 7-8 år sedan var det väldigt svårt att exv. hitta butiken som ens förde Sony-objektiv. De tvingades vi köpa från B&H i New York eller Pixmania i Frankrike. Någon andrahandsmarknad fanns överhuvudtaget inte. Idag är det lättare att köpa Sony för nu finns även det märket ute i industrin och Nikon har krympt betänkligt. I ett land som Sverige finns inte plats för riktigt lika många tillverkares utbud som globalt. Så Christaller gäller nog i stort alltjämt.

Inte ens den globala Internethandeln förmår ändra på dessa krafter. Det finns istället tydliga tecken på motsatsen där kapitalkoncentrationen hela tiden fortgår. Mycket har idag bara en global källa och det är Kina. De har länge kunnat tillverka det mesta billigare än någon annan och distributionen står alltmer jätteföretag som Amazon och Alibaba för. I det sammanhanget är även Scandinavian en luslort och det är dyrt att driva show room som Scandinavian om många ändå bara går dit för att klämma och känna och prata men sedan ändå handlar på nätet.

... och att saker är bra eller rentav bäst spelar inte alltid någon roll för att de blivit industristandard.

Senast ändrad:
Förstår inte varför inte svenska leverantörer har vissa populära / bra märken?
Många klagar på att man köper från amazon men problemet är om de inte ens erbjuder det så?

Kanske kan du hitta någon liten skum butik eller dansk som har men jag pratar om de större svenska. Borde kunna vara en liten nisch.

Några exempel:
prograde - bra kortläsare och erbjuder unika saker till hög kvalite.

tenba
bra väskor till alla möjliga olika saker. Stativväskor

Som med nästan allting annat beror det mest troligen på en mix av orsaker, stora och små (och där vilka orsaker som är stora eller små varierar från butik till butik). Men några vanliga skäl:

1) Märket du letar efter kan sakna svensk, nordisk eller ens europeisk distributör vilket gör det trassligare, dyrare och svårare att få tag i grejerna.

2) Märket du letar efter kanske inte är intresserat av att sälja via en viss butik. Märket kan ha slutit ett exklusivitetsavtal med någon eller några stora kedjor någon annanstans som gör att de är ointresserade av en liten svensk butik eller butikskedja.

3) Märket du letar efter kanske säljs så billigt på nätet - t.ex. på Amazon - att det är meningslöst för en butik att försöka sälja det: man tjänar inget på det och det blir bara en kostnad för butiken.

4) Märket du letar efter kanske inte är så populärt eller välkänt som du tror och därmed svårt att tjäna pengar på för butiken.

5) Alla butiker slåss med problemet "vi kan inte ha allt" - man har ett begränsat fysiskt utrymme och inte minst begränsat med personalresurser . Glöm inte, skall man sälja en vara måste man har några i personalen som faktiskt kan svara på frågor om varan - det är ju en stor orsak för många att alls handla i en butik. Butiker måste ständigt ställa sig den krassa frågan "vilka varumärken ger oss bäst chans att tjäna pengar och överleva som butik?"

Saknar laddare från Powerex hos svenska återförsäljare.
Håller med dig Peter. ChargeIT.se som jag har beställt av verkar ha lagt ner.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar