Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

varför " grynen"

Produkter
(logga in för att koppla)

pegus11

Medlem
Hej fotovänner.
Jag är ganska ny på detta med fotografering.
Men jag har snappat upp en hel del, bl a genom denna sidan, så jag vågar mig ut för att använda kameran mer och mer..
Jag undrar dock lite grand. Denna bild tog jag häromdagen, och jag undrar varför den blev såhär " grynig".
Den är tagen med en D60, sigma 18-50. f/18 1/10s iso 100 18mm.
Jag använde ett polfilter och stativ. Använde i övriga exponeringar även ett gråfilter, men det är väl kanske dumt att göra i kvällsmörker..
Väldigt tacksam för ev svar. Hälsn Peter

Bilagor

• 1004131486.jpg
    1004131486.jpg
    8.8 KB · Visningar: 857
Det är väldigt svårt att avgöra något när bilden är uppladdad så liten som det här är frågan om.

Ett tips är väl annars att prova utan alla filtren.

Prova annars att ladda upp bilden i en pool där filstorleken kan vara litet större. Kanske bara ett utsnitt av bilden för att visa grynigheten.

Det är väldigt svårt att avgöra något när bilden är uppladdad så liten som det här är frågan om.

Prova annars att ladda upp bilden i en pool där filstorleken kan vara litet större. Kanske bara ett utsnitt av bilden för att visa grynigheten.

Här kan du ladda upp den i fullstorlek så man kan betrakta grynet samt ev även se EXIF (dvs välj inte spara för WEB utan spara som vanligt)

/Stefan

Generellt kan man säga att man får mer brus i bilden ju längre slutartid man använder, pga att sensorn blir varm.

Nu ser man ju inte vad det är för "gryn" du menar eftersom bilden är så liten, kan ju vara filterna som påverkar också.

ursäkta mitt huvud... var finns poolerna, och i vilken kan jag lägga exempelbilden

Hej fotovänner.
Jag är ganska ny på detta med fotografering.
Men jag har snappat upp en hel del, bl a genom denna sidan, så jag vågar mig ut för att använda kameran mer och mer..
Jag undrar dock lite grand. Denna bild tog jag häromdagen, och jag undrar varför den blev såhär " grynig".
Den är tagen med en D60, sigma 18-50. f/18 1/10s iso 100 18mm.
Jag använde ett polfilter och stativ. Använde i övriga exponeringar även ett gråfilter, men det är väl kanske dumt att göra i kvällsmörker..
Väldigt tacksam för ev svar. Hälsn Peter

här finns bilden:
http://data.fuskbugg.se/skalman01/1004131486.jpg

Jag tycker nog inte att den ser så himla grynig ut och framför allt inte onormalt grynig. Brus kommer alltid att vara mer framträdande i mörkare delar av bilder och här är ganska stora ytor både ganska mörka och fria från andra detaljer och då syns bruset mer.
Därtill ser man i den uppladdade bilden spår av JPEG-kompression som gjort det hela värre. Vet inte om den är omkomprimerad eller om den är sån direkt ur kameran, men komprimerar man 10Mpix-bild till under 1MB så kommer sådant att påverka åxå. Vad har du för bildkvalitet inställd i kameran?

Sen är det klart att exponeringstid och tjosan kan påverka litegrann, men man bör inte se nån avsevärd skillnad även vid flera minuters exponeringstid.

Japp. Brus är problemet utan du har damm på sensorn. Rätt stora också. De brukar inte syna förrän när man har mindre bländare. Du har F:8 på den bilden så jag antar att dammkornen är rätt kompakta och inte enbart breda,

Dags o blåsa rent....

/Stefan

Jag tycker nog inte att den ser så himla grynig ut och framför allt inte onormalt grynig. Brus kommer alltid att vara mer framträdande i mörkare delar av bilder och här är ganska stora ytor både ganska mörka och fria från andra detaljer och då syns bruset mer.
Därtill ser man i den uppladdade bilden spår av JPEG-kompression som gjort det hela värre. Vet inte om den är omkomprimerad eller om den är sån direkt ur kameran, men komprimerar man 10Mpix-bild till under 1MB så kommer sådant att påverka åxå. Vad har du för bildkvalitet inställd i kameran?

Sen är det klart att exponeringstid och tjosan kan påverka litegrann, men man bör inte se nån avsevärd skillnad även vid flera minuters exponeringstid.

bilden har ett raw format i kameran, men är ju jpeg här.
jag tror jag förstår vad du menar iaf, och jag får nöja mig härvidlag.
Jag får prova mig fram, utan ev filter, med olika exponeringstider mm.
Jag tycker bara att de skymningsbilder jag ser bl a här på denna sidan verkar vara av betydligt högra kvalitet..

Jag tycker bara att de skymningsbilder jag ser bl a här på denna sidan verkar vara av betydligt högra kvalitet..

De är nog mer eller mindre redigerade och brusreducerade. Ser att du använt lågt ISO (ISO100) vilket borde bli rätt brusfritt.

Tog mig friheten att småfixa bilden http://img709.imageshack.us/img709/20/10041314862.jpg
Bilden var rätt hårt komprimerat tror jag så det bidrar lite till brusigheten.
Säg till om jag ska ta bort den versionen.

/Stefan

Senast ändrad:

Kanske ett jättedumt tips, men visst har du "sensor cleaning" på, vid både uppstart och vid avstängning?

Hälsar en grön Nikon D60-ägare :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar