Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför fungerar P läget såhär?

Produkter
(logga in för att koppla)

TigerSoul

Aktiv medlem
Halloj!

Kör med en A350, så jag vet inte om P-läget fungerar likadant på alla kameror eller bara sonys etc, men något jag inte fattar är att man i P-läget enbart kan skifta slutartiden ELLER bländaren. Man kan välja vilket av dessa man vill ha i inställningarna, men kan inte i ögonblicket skifta mellan vilket utan att först gå in i inställningarna.

Vad som är mer konstigt är att man i M-läget kan skifta båda genom att hålla inne en knapp medan man drar på ratten för att skifta den icke prioriterade (samma inställning). Varför är det inte utfoprmat lika dant i P-läget, finns det någon logisk förklaring till det som råder på alla kameror eller är det bara så det blev?

Något annat jag inte riktigt fattar är vad för skillnad jag får genom att använda P-läget och öka slutartiden till det jag önskar jämfört med att använda S-läget och ändra slutaren där på samma sätt, vad är eg skillnaden på att använda P läget mot att använda S eller A i huvud taget? Manualen är ganska vag i detta måste jag säga för att vara något så grundläggande.
 
I P-läget (program) så sköter kameran allt som har med exponering att göra, den väljer bländare och slutartid enligt förutbestämda variabler. Du styr egentligen ingenting då. Men justerar du slutartiden så växlar den till Ps (Program med slutartidsprioritering) och då kommer kameran automatisk välja bländare för att exponeringen ska bli rätt. Samma sak om du justerar bländaren för att du vill styra skärpedjupet så går kameran över i läge Pa (program med bländarprioritering). I P-läget så har man begränsat med inställningsmöjligheter som iso, färgprofil etc. Om du t ex har Pa inkopplat och stänger av kameran och sedan sätter på den så går den tillbaka till P-läge och blir helt automatisk. Om du istället använder A eller S-läget så har du först och främst mer inställningsmöjligheter samt att kameran behåller bländarinställningen i A-läge och slutartid i S-läge om du stänger av kameran. Den fungerar då med halvautomatik. Den väljer slutartid efter bländarval och vice versa.

I manuellt läge så ställer du själv in bländare och slutartid med hjälp av ljusmätning. Om du flyttar runt din kamera så behåller den de värden du ställt in. Låt säga att du har valt 1/500 @ 2,8 men vill ha lite mer skärpedjup. Istället för att mäta om med bländare 8 så använder du AEL-knappen (Auto Exposure Lock). Med den intryckt så flyttas värdena lika så att din exponering ska bli densamma som innan.

mvh/Ove
 
Senast ändrad:
Hmm!

På min kamera sparas inga inställningar gjorda i motivprogrammen. Däremot sparas inställningar gjorda i P,A,S,M lägena. Det är en gemensam inställning för samtliga de lägena. Detta är ju som du säger då en skillnad på P-läget. Däremot så har jag samma inställningsmöjligheter i motivprogrammen i princip, bara att de inte sparas.

Däremot ser jag fortf ingen skillnad på att använda P och S läget t.ex, det kanske stämmer att kameran sparar inställningen för te.x slutare i S, det har jag inte provat, men utöver det så är det ingen skillnad då mot P läget? Ganska förvirrande med så små skillnader mellan lägena måste jag säga.
 
Du ett stort tack för att du sa det namnet, vilken kanonbok jag hittade om JUST PRECIS min kamera. För 127 spänn, info om boken borde nästan pinnas i detta forum, finns samma bok för alla de nya modellerna från sony. KANON! tack :p mindre dumma frågor här kommer det helt klart bli nu.
 
Det beror väl lite på var man befinner sig med sina frågor. Jag har många intresseområden och har avverkat många genom åren. Det är inte alltid man bemöts med ett sånt positivt emottagande som här när man kommer med sina nybörjarfrågor. Vissa intressen gav man nästan upp då alla svar var sura, irriterade, hade hamnat i fel forum av 5824 tänkbara osv osv.

Detta är en mycket trevlig sida faktiskt ;)
 
Det är en väsentlig skillnad mellan att försöka på egen hand, misslyckas och därefter ställa "dumma frågor" för att kunna komma rätt och att som första åtgärd, innan man ens orkat ta fram manualen ställa frågor av typen "Hur tar man kort?"

Att den sistmämnde frågeställeraren möts av ett "inte fullt ut utplånande tillmötesgående" svar, har jag all förståelse för, men att kalla det svaret dumdrygt är ...

Kristian har fått den ledning han tycker sig behöva just nu, men han återkommer säkert med en ny fråga när han inte fattar.
 
Japp jag känner till fotomitt och jag har det i åtanke, ska komma igång lite först bara hade jag tänkt har ju knappt hunnit ta några bilder än ;) men sen är det abs intressant!

Ang bemötande på andra ställen, vet inte om jag misstolkade svaret där men det jag menade alltså var att bemötandet här alltid varit trevligt men att jag däremot inom andra intresseområden bemötts på ett betydligt tråkigare sätt, detta var dock inte inom foto utan inom andra områden. Bara för att förtydliga så inga missförstånd uppstår ;)

Jag älskar att läsa manualer för övrigt *skrattar*
 
TigerSoul skrev:
...
Däremot ser jag fortf ingen skillnad på att använda P och S läget t.ex, det kanske stämmer att kameran sparar inställningen för te.x slutare i S, det har jag inte provat, men utöver det så är det ingen skillnad då mot P läget? Ganska förvirrande med så små skillnader mellan lägena måste jag säga.
Jo, det finns klara skillnader.


Läge S = Slutarprioritet.
Väljer du ifall du vill ha kontroll på slutartiden. T.ex. ifall du har snabbrörliga motiv, som du vill frysa. Då ställer du in 1/250 eller 1/500 sekund (exempelvis). Kameran mäter sedan ljuset och ställer in en stor bländare (litet tal) ifall ljuset är svagt, och liten ifall ljuset är starkt. Om ljuset är för svagt, alternativt för starkt så att man hamnar utanför objektivets bländarområde (som kan vara t.ex. från 2,8 och till 22) så brukar det blinka varnande någonstans. Då får du justera slutartiden (eller ändra ISO-talet) så att du kommer innanför tillgängligt bländarområde.


Läge A = Bländarprioritet (Aperture Priority).
Väljer du ifall du vill ha kontroll över bländaren. Ett exempel är vid landskapsfotografering då du vill ha kanske bländare 11 för att få ett stort skärpedjup. Eller så kanske du tvärtom vill ha en stor bländare, som 2,8 eller större, för att begränsa skärpeområdet och isolera motivet från bakgrunden, vilken då blir helt oskarp. Kan man ibland vilja använda vid t.ex. porträttfotografering. Då kommer kameran vid exponeringsmätningen istället att variera slutartiden. När det gäller Sony A350 har jag för mig att denna kan ställas in från 1/4000 sekund och upp till en halv minut. Om du har valt en liten bländare (för att få stort skärpedjup som sagt) så kan det hända att slutartiden blir så lång att du får använda stativ (vilket i.o.f.s ändå är normalt vid landskapsfotografering). Alternativt kan du förstås även i detta fall höja ISO-värdet för att inte få för långa slutartider (att höja ISO-värdet medför emellertid mera brus och sämre skärpa, vilket man normalt vill undvika vid landskapsfotografering).

Slutartiderna räcker över betydligt fler exponeringsvärdessteg (18 steg för din kamera ifall jag räknar rätt) än bländarområdet på ett typiskt objektiv. Om bländaren går att variera mellan exempelvis 2,8 och 22 så utgör omfånget i så fall 7 steg.


Läge P = Programautomatik.
Här är det exponeringsvärdet som prioriteras. Detta innebär att kameran inte "håller fast" vare sig bländare eller slutare. Är det extremt ljust (och du har valt ett högt ISO-tal) så skulle den kunna skena iväg ända till bländare 22 och slutare 1/4000 sekund. Handlar det om en nattbild skenar den iväg åt andra hållet, och ställer in såväl stor bländare som lång exponeringstid, upp till 30 hela sekunder och kanske bländare 2,8 (eller vad som råkar vara största bländare på det använda objektivet). För ett sådant objektiv blir då det totala exponeringsområdet som kameran "kan klara på egen hand" 24 steg.

Programautomatiken innehåller en viss "intelligens". Den "vet" att man behöver använda kortare exponeringstid vid objektiv med längre brännvidder än vid kortare för att undvika skakningsoskärpa. Eftersom den också vet vilket objektiv som sitter på kameran, så kommer den att välja olika bländar-slutartidskombinationer beroende på detta. För ett 200 mm objektiv kanske den väljer 1/400 sek och bländare 5,6. Byter du till exempelvis ett 50 mm objektiv (eller zoomar ut) så kommer kameran att ändra till 1/100 sek och bländare 11 (dessa båda kombinationer ger ju SAMMA exponering) förutsatt att belysningen inte ändras.

Utöver detta har du ytterligare kanske 6 stegs (beroende på kamerahus för digitala och filmkänslighetsval för analoga kameror) justeringsmöjlighet genom att ändra ISO-värdet.


Hoppas att P-A-S-M ratten nu inte är lika mystisk för dig längre... Skriver detta åt dig eftersom jag inte är säker på att just dessa baskunskaper finns med i Gary Friedmans böcker. Vilka oavsett vilket är synnerligen bra och matnyttiga i så väldigt många avseenden - synnerligen rekommendabla!


Roligt att du känner dig väl bemött här! Men det finns förstås en och annan tyken och nedlåtande typ även på detta forum. Se upp för Lennart t.ex. ... :)
Dock vill jag omedelbart addera att till skillnad från ordinära klankare så är Lennart SYNNERLIGEN kompetent och kunnig inom vårt intresseområde, och har genom åren gett många VÄLDIGT värdefulla råd här. Och som du kan se av hans inlägg ovan har du uppenbarligen lyckats undgå att bli föremål för hans misshag... :)


PS Hej Lennart! Jag är f.ö. också SYNNERLIGEN NÖJD med objektivet jag fick köpa av dig!
 
Senast ändrad:
Sådär då var forumet tillbaka igen upptäckte jag och man kunde äntligen läsa svaren ;)

Tack då tror jag att jag förstår lite bättre vad skillnaden är, även om jag fortf anser att den är ganska liten och i "mitt huvud" trol ist skulle ha klunkats ihop i ett läge där man vrider på de olika sakerna men PASM är ju ett gammalt arv. Bra att ha koll oavsett vilket, hade INTE tänkt på de antal steg som erbjuds i respektive läge faktiskt, det var en intressant kommentar.

För övrigt har jag nu läst igenom hela Gary Friedmans bok för just min kamera och jag måste säga att det var en riktig KANONBOK. Den kostar 137:50 online för att få den omedelbart i ebok-form, och då innehåller den inte mindre än över 300 sidor där jag hade väldigt svårt att någonting alls som var irrelevant, dåligt skrivet, ointressant etc. Jag slukade alltihop och kan inte annat än mycket varmt rekommendera hans böcker till i princip alla. Det står ju även om saker om ens kamera som inte finns med i manualen som man kanske inte tänkt på. Den borde eg följa med kameran kan man tycka.

Tack för svar!!
 
haha nej, och jag var inte på något sätt allvarlig. Det som BORDE är aldrig det som ÄR i sådana här tillfällen. Sony skulle aldrig ta sig tiden till att skriva en riktigt riktigt bra manual. Vilket på ett sätt är konstigt för att om en manual medföljde kameran som liknar den som gary skrivit skulle det troligen ge fler pluspoäng i försäljningen av den än vad de skulle tro. Men det är väl som med allt, det görs inte helt enkelt för det skulle kosta mer än vad det skulle ge tillbaka i kronor och ören.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.