Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför fungerar inte funktionerna i "Kollektion"

Produkter
(logga in för att koppla)

Romana

Aktiv medlem
Funtionen med kollektion är jättebra, men det fungerar inte något vidare.

När jag vill bläddra i en kollektion så händer det ofta att det inte fungerar.

Funktionen "Visa som bildspel" fungerar inte alls.

Är ni fler som har samma problem?

/Annika
 
Det verkar som att det bara är du och jag som har problem med detta Annika. Dessutom - går jag in på senaste bildkommentarer finns det en flik för kollektioner som är helt tom. Dessutom - trots att en kollektion fått flera kommentarer finns de med bland okommenterade.

Torun
 
Jag har sett på klotterplanket att Annika Nilsson har skickat frågan vidare till redaktionen.

Förhoppningsvis kommer det att fungera bättre snart. Det är ju bra om funktionen med kommentarer också fungerar fullt ut.
 
Att kommentera kollektioner

Jag hoppas att det är ok att ta upp denna fråga i just denna tråd. Jag hittade ingen som jag tyckte passade bättre. Jag ber om ursäkt om jag hamnat i fel tråd. :)

Jag tycker att det blir lite knepigt med kommentarer på bilder i kollektioner.
Ett exempel för att tydliggöra vad jag menar:
- En bild ur en kollektion ligger i en kritikpool.
- En kommentar skrivs.
- Kommentaren hamnar sedan under varje bild i kollektionen, inte bara under den specifika bild som kommentaren avser.
- Kommentaren hamnar också på sidan där hela kollektionen presenteras i dess helhet i form av tumnaglar.

Det är synd när man inte kan utröna vilken av bilderna i kollektionen kommentaren hänger ihop med. Går det att göra något åt detta?
Skrivs däremot en mer allmän kommentar som behandlar kollektionen i dess helhet, spelar det kanske ingen roll att den hamnar både under varje enskild bild samt där alla kommentarer för kollektionen samlas.
/Nonno
 
Tanken är väl att om en kollektion ligger i bildkritikpoolen så är det hela kollektionen som man ska ge återkoppling på, inte den enskilda bilden.

/Maria
 
Tanken är säkert den, men jag ser att det blir missar. Kanske behövs det tydligare anvisningar?
Jag läste en intressant kommentar till en kollektion och blev då intresserad av att få veta vilken av bilderna som avsågs. Därav mina funderingar kring kommentarer avseende kollektioner. :)
/Nonno
 
Senast ändrad:
Självklart skall man kunna se bildspel, det är ju extra viktigt för kollektionerna tycker jag. Det skall fixas, sannolikt på måndag.

Vad gäller Nonnos fråga så är det just det som är tanken med kollektioner. För vissa genrer är det ju superviktigt att bilder inte ses som singelbilder utan i sitt sammanhang. Dessa genrer har haft det svårt på fs. Det har ju även tidigare gått att kommentera album på fotosidan, men det har aldrig riktigt tagit fart. På det här sättet hoppas vi att det skall bli mer dynamik kring det. Men det förutsätter ju att man verkligen kommenterar det som fotografen vill ha kommentarer kring, hela serien. Därför har vi t ex gjort så att ingen bild visas stor när man skriver en kommentar, så att man förstår att det är en serie man kommenterar. Vill man hänvisa till en en specifik bild i serien kan man ju skriva titel eller något.
 
Kollektionerna fungerar fortfarande inte

Går jag in under senaste bildkommentarer finns det en flik som heter kollektioner. Där finns däremot inga bilder alls. Är det bara för mig det är så undrar jag?

Vore bra om kommenterade kollektioner inte låg kvar som okommenterade bilder tycker jag. Jag går ofta in och kommenterar okommenterade bilder och då vore det kul om siffrorna stämde.
 
Gaarrghhh!!!
Bildvisning för kollektion har ju aldrig fungerat och det vore trevligt om någon kunde hugga tag i problemet nu. Det verkar ha hamnat läååångt ner på todo-listan. Fixa nu, tack.

mvh/Ove (som tycker bildvisning är en najs funktion - när den fungerar)
 
Re: Kollektionerna fungerar fortfarande inte

Autorun skrev:
Går jag in under senaste bildkommentarer finns det en flik som heter kollektioner. Där finns däremot inga bilder alls. Är det bara för mig det är så undrar jag?
Du har nog varit inne en dag när det inte har funnits några nya kollektionskommentarer. Man kan ju välja hur lång tid den skall ta med, standard är en dag.

Autorun skrev:
Vore bra om kommenterade kollektioner inte låg kvar som okommenterade bilder tycker jag. Jag går ofta in och kommenterar okommenterade bilder och då vore det kul om siffrorna stämde.
Ja, det vore ju såklart inte så dumt. Skall fundera på ett smart sätt att åstadkomma det.
 
Grymt bra Jim, men den spelar ju upp kollektionerna baklänges ;0) Om man satt bilderna i en visningsordning från 1 och framåt så är det bra om bilderna visas så i bildspelet. Är det en lång apparat att fixa ;0)

mvh/Ove
 
Jim: Jag insåg att man måste sortera ordningen i albumet under knappen "Ordna". Jag tror att många missar det (även jag) och därför så spelas det upp från slutet. Så jag börjar med att städa mitt skåp och så får vi se hur många andra som kommer på "felet" och sorterar ordningen i sina album ;0)

Ha en god kväll

mvh/Ove
 
Ok - jag hade inte ändrat hur långt tillbaka i tiden kollektionskommentarer skulle visas. Dessvärre spelar det ingen roll. Om jag så väljer att visa kommentarer för de senaste 30 dagarna kommer inga bilder upp.

Torun
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.