Annons

Varför fota helmanuellt med EOS 10D?

Produkter
(logga in för att koppla)

peternilsson75

Aktiv medlem
Det verkar som om duktiga och erfarna fotografer mest fotar i "läge manuellt". Jag är bara inte helt säker på varför.

Varför inte mäta ljuset i läget "Programautomatik" och sen använda programförskjutning för att hoppa i olika bländar/tidssteg för att få den bländare och/eller tid som man tycker är lämplig?

Vill man under- eller överexponera kan man ju med väldigt snabba handgrepp göra detta med ratten för exponeringskompensation där man kan hoppa i steg om 1/3 steg.

En anledning jag skulle kunna tänka mig att är orsaken till att många fotar i manuella läget är att om jag väljer att underexponera 2 steg på det sätt jag beskriver ovan, har jag inte lika stor koll på om det är tiden som blir kortare, bländaröppningen mindre, eller en kombination av bägge som gör underexponeringen.

Nu hör det till saken att jag är inte särskilt van att fota manuellt själv, och tycker att det tar lite tid att trixa med det manuella då jag ofta fotar i blandade ljusförhållanden.

Kan någon som kan detta lite bättre förklara fördelarna med manuella läget vore det kul.

/Peter

Hej

Om man vill ha samma ljusinställning hela tiden även om man flyttar kameran hela tiden och få jämn exponering.

Ponera att du mäter in en vit yta, lägger den +2ev, dvs inte uttfrätt. I handen vänd mot solen o lägger den +1 då du inte vet hur mäta osv.

Nu kan du panorera, komponera om runt ditt grekiska hus på semestern utan att ljusmätaren lurar dig, ta några olika vinklar osv.

Roine

Själv använder jag manuellt för att det möjliggör ett bekvämt arbetssätt när jag jobbar på stativ, vilket jag alltid gör.

Exponeringskompensation, exponeringslås, exponeringsautomatik och sådana funktioner fungerar bra för handhållen fotografi där man har händerna på kameran och kan rikta om den fritt och mäta på vad man vill. Skulle jag hålla på med mer actionbetonad fotografi är jag säker på att de alla skulle vara viktiga funktioner för mig. På stativet känns de dock mest försvårande.

Med stativ har man ju inga händer på kameran som kan hålla in alla knappar som måste hanteras. Oavsett hur man då kommer fram till sin exponering, om det är med lös mätare, histogramtester eller med kamerans inbyggda mätare så vill man då att kameran skall behålla det inställda värdet.

Jag plåtar manuellt i fasta situationer då jag vet att inte ljuset kommer att ändras för att eliminera risken för felexponering. Vanligast är vid sport.

peternilsson75 skrev:
Nu hör det till saken att jag är inte särskilt van att fota manuellt själv, och tycker att det tar lite tid att trixa med det manuella då jag ofta fotar i blandade ljusförhållanden.
Det är kanske en vanesak. Det beror kanske på omständigheterna. Själv tycker jag att det automatiska ofta kräver mer trixande än det manuella.

OK, tack för era svar! Då är jag inte helt fel på det då (om jag gör som jag beskrev) eftersom jag mest fotar handhållet och sällan tar långa serier bilder på samma ställe?

/PN

peternilsson75 skrev:
OK, tack för era svar! Då är jag inte helt fel på det då (om jag gör som jag beskrev) eftersom jag mest fotar handhållet och sällan tar långa serier bilder på samma ställe?
Arbeta på det sätt som passar dig bäst. Jag kör ofta manuellt även vid ''spontanfoto'' men det är jag det.

det är mycket roligare med manuellt foto tycker jag :)

Annars kanske man inte gör så mycket eller tänker så mycket själv även om man över eller underexponerar.

Men jag har en gammal kamera så de flesta inställningar på nya kameror brukar vara svåra för mig...

Det kan ju vara kul att lura automatiken och få helsjuka bilder!

Observera att man måste verkligen förstå hur en ljusmätare fungerar och hur en kamera exponerar för att kunna plåta manuellt.

Jag har råkat på många som kör manuellt, men som bara för över mätarens värden utan att veta hur man ska mäta eller om värdena är rätt...

Jo, det är ju klart så att man måste förstå hur kameran mäter ljuset och var man ska mäta för att få bilden rätt exponerad. Men även om man använder programautomatik med förskjutning och exponeringskompensation kan man ju "lura" automatiken. Så därför är jag inte med på varför det skulle vara roligare att fota manuellt.

Det jag är ute efter är att i varierade ljusförhållanden så snabbt som möjligt ställa in rätt exponering, och samtidigt ha någorlunda koll på skärpedjup och slutartider. Med tanke på alla bra svar känns det som om jag kan fortsätta som jag gör.

peternilsson75 skrev:
Så därför är jag inte med på varför det skulle vara roligare att fota manuellt.

Det jag är ute efter är att i varierade ljusförhållanden så snabbt som möjligt ställa in rätt exponering, och samtidigt ha någorlunda koll på skärpedjup och slutartider. Med tanke på alla bra svar känns det som om jag kan fortsätta som jag gör.

Jag tycker inte att det är ett dugg roligare plåta manuellt.

Men när jag plåtar porträtt och sport är det väldigt mycket bekvämare att köra manuellt än att köra automatik. Men automatik måte man hela tiden hålla koll på värden och köra med automatiklåset titt som tätt. Då är det lättare att bara ställa in rätt värde och sen koncentrera sig på bilden.

Men för det mesta kör jag Tv (för att inte få onödigt korta tider) när det är ljust och Av när det är lite mörkare.

peternilsson75 skrev:
...Men även om man använder programautomatik med förskjutning och exponeringskompensation kan man ju "lura" automatiken. Så därför är jag inte med på varför det skulle vara roligare att fota manuellt...
Om du exponeringskompenserar automatiken kan du fortfarande få lite olika exponering om du har ett motiv som ändrar sig.

Med manuellt ”luras” inte mätaren av att du zoomar, byter vinkel eller att bakgrunden ändrar sig.

OK, jag är med på vad du menar. Kruxet är att jag tycker att det tar lite längre tid att ställa in manuellt läge, men det är väl träning som gäller.

Jag antar att man så småningom får bättre känsla för hur man ska exponera om man fotar vänjer sig att fota manuellt.

Jag använder ofta automatik vid ströfotografering, numera ofta P.

Men, manuellt är mitt val för fotografering där jag vet att jag kommer ta flera rutor, porträtt, modell, produktbilder med mera.

Och med mina gamla gamla objektiv (till min Nikon) fungerar inte mätaren så jag är tvungen att köra helt manuellt.
Då förinställer jag kameran på vad som verkar vettigt.
En mulen dag ställer jag kameran på 1/60 5,6; en solig dag 1/250 11, jag kontrollerar exponeringen via histogrammet och blir det en aning fel tar jag en ny bild. Om jag misstänker att någonting kan hända, en bra bild är på väg inom någon minut (eller tio sekunder), tar jag en testbild innan bilden dyker upp.

Senast ändrad:
peternilsson75 skrev:
OK, jag är med på vad du menar. Kruxet är att jag tycker att det tar lite längre tid att ställa in manuellt läge, men det är väl träning som gäller.

Det kan gå snabbare med manuellt eftersom du kan ställa in i förväg. Så fort dugår utanför dörren gör du en mätning. Sen kollar du av lite då och då. När du går in i ett rum gör du en ny mätning osv.. Det gäller att ligga före.

Tack för alla tips!! Det är ju sånt här man vill ha koll på så att man inte står där med en dyr kamera och missar tillfället för att man ska trixa med alla knapparna, amatör som man är...

peternilsson75 skrev:
Tack för alla tips!! Det är ju sånt här man vill ha koll på så att man inte står där med en dyr kamera och missar tillfället för att man ska trixa med alla knapparna, amatör som man är...

Första steget tycker jag är att lära sig när man ska använda automatiklåsknappen för att korrigera automatikens svagheter.

Ja, automatiklåset är bra, fast jag har inte full koll på när det "låser upp sig" av sig själv. Ex om kameran stängt av pga inaktivitet eller liknande. Det är nu jag börjar fatta poängen med manuella läget...

peternilsson75 skrev:
Ja, automatiklåset är bra, fast jag har inte full koll på när det "låser upp sig" av sig själv. Ex om kameran stängt av pga inaktivitet eller liknande. Det är nu jag börjar fatta poängen med manuella läget...

På Canon kameror håller sig värdet i 30 sekunder eller så länge du håller avtryckaren halvvägs nere. Du kan alltid göra en ny mätning och ersätta det låsta värdet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar