Annons

varför försöka förhindra nerladdning av bilder här på FS?

Produkter
(logga in för att koppla)

thomasmarquart

Aktiv medlem
jag har undrat detta ett tag: varför finns det ett märkligt "skydd" som försöker förhindra att man högerklickar och gör "spara bild som fil..." här på fotosidan?

Först, så har bilden ju redan laddats ner, när man tittar på den (och finns antagligen i cachen). varför inte spara den som fil också? (obs. klart att man inte får använda den till något om inte fotografen tillåter, men det är en annan sak).

Dessutom så är detta skyddet ganska ineffektift. Förutom möjligheten att ta en skärmdump, så behöver man bara se i sidans källkod och se att bildfilen finns via en url som "/obj/photo/4316cdaf7c53c.jpg" vilken man bara behöver öppna för att få bildfilen.

Jag undrar alltså, varför det hela??
Det bryter också mot några webstandards skulle jag gissa och gör åtminstände sidan mindre användbar till de (få?) som vill göra detta.

Själv har jag inte stött mig på det så ofta, men det är nog en principsak att man inte borde komplicera saker... :)

mvh, thomas

oj, jag sökte bara efter "obj/photo" vilket jag tyckte borde ha funnits i en diskussion om detta. ursäkta upprepandet av ett "löst" ämne. :)

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto