Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför detta brus??

Produkter
(logga in för att koppla)

fredric

Aktiv medlem
Plåtade en kompis häromdagen och blev både förvånad och besviken när jag sedan upptäcker att bilderna är både brusiga och suddiga. Fokuspunkten mitt i höger öga och jag stod stadigt men trots detta är skärpan kass. Den vita skjortan blöder i kanterna som ni ser och hela bilden är brusig. Är det motljuset som är boven eller är kameraeländet trasigt? Fotade i RAW

Dessa värden hade jag på bifogade bilden (ett utsnitt)
ISO 250
31mm brännvidd
1/250 sek

Kamera/lins: EOS 40d med ett Sigma 18-50 mm F2.8 EX DC Macro.

TAck för hjälpen!

Bilagor

• IMG_2383-croped.jpg
    IMG_2383-croped.jpg
    15.9 KB · Visningar: 477
Mig vetligt så använder canon inte analog förstärkning av signalen i mellanlägena på iso-skalan vilket innebär att när du använder ISO250 så är det egentligen en bild som är tagen med ISO200 som i kameran sedan överexponerar digitalt till motsvarande ISO250. detta kan leda till ökat brus i vissa partier i bilden precis som när du ökar exponeringen på en RAW bild i efterbehandlingen i datorn.

Det där med att skjortan blöder beror på objektivet. Antar att du plåtat på stor bländare, runt 2.8 som är max. Bländar du ner så dämpas den här effekten markant. Den uppstår runt skarpa kontraster, allra tydligast vid överexponering.

Bruset har jag ingen uppfattning om då jag inte ser det i bilden.

ANNONS