Annons

Varför denna prisskillnad

Produkter
(logga in för att koppla)

Go4it

Medlem
Pris på en 6D här hemma är ca 18000 kr

http://www.bhphotovideo.com/c/product/892349-REG/Canon_8035b002_EOS_6D_Digital_Camera.html

I svenska pengar, ca 13900 kr i dagens valutakurs

http://www.ormsdirect.co.za/catalogsearch/result/?q=eos+6d

I svenska pengar, ca 15400 kr i dagens valutakurs

Dessutom får man momsen man betalar tillbaka på flygplatsen .......... så är man utanför gränsen och i kameraköpstankar, är det värt att kolla upp priserna.

Själv köpte jag min utr i Syd Afrika, och min 650D har svenska menyer, vilket gjorde att jag inte ens tvekade på att köpa .......... sen är det ju, world wide garanti
 
Priset du citerar från B&H är ju utan amerikansk försäljningsskatt. Man måste lägga på ca 5-10 procent beroende på stat. Om man lägger på svensk moms blir det 13.900 x 1.25 = 17.375 vilket alltså är nästan svenskt pris och stora delar av prisskillnaden är förklarad.
Hur det är i Sydafrika vet jag inte.
 
Calle, är du 100 på att amerikansk försäljningskatt tillämpas på internationella transaktioner ?? Skall kolla mitt kvitto från B&H senare i kväll.

Generellt så räknar jag med att man skall lägga till dryga 30% på amerikanska priser (inkl frakt) för att få till den verkliga kostnaden. Sen får man lägga till "irritationskostnad" när produkten skall levereras via UPS, som leveranser från B&H gör. I mitt fall tog det ca 12 timmar från order tills produkten var i Sverige, och sedan drygt en vecka från Järfälla till Bandhagen (som blev Kista efter mycket om och men).

Själv köpte jag en kikare hos B&H, deras pris ca 800:-, min kostnad blev ca 1600:-, priset i Sverige 2500:-. Då räknar jag med att en kikare kommer inte att kräva någon garantireparation, vilket är inte lika säker när man köper fotoutrustning med rörliga delar samt elektronik.
 
Nej, beställer man från Sverige tillämpas inte amerikansk försäljningsskatt. Däremot brukar tull och svensk moms tillkomma om man beställer till Sverige och då äts vinsten ofta upp. Om man är utomlands och köper en vara utan att deklarera den i tullen kan man dock spara en del pengar.

Jag svarade bara på frågan om varför det är så mycket billigare i USA, nämligen att affären anger priset utan skatt.
 
Det räcker att man beställer för leverans till en annan delstat i USA, så tas det inte ut någon sales tax. Däremot kan man inte få tillbaka den på flygplatsen när man lämnar USA, om man nu har köpt sin kamera över disk i USA. Bara att knalla in i B&H:s butik är ju en upplevelse i sig...

Det är VAT (Value Added Tax) som man kan få tillbaka, men sån har jag aldrig sett att man tillämpat i USA. Görs kanske på andra sorters transaktioner än detaljhandel - jag vet inte.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.