Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför blir mina utskrifter i helt fel färger?

Produkter
(logga in för att koppla)

heddar

Medlem
Hej! Jag har ett problem med min fotoskrivare. Jag använder en Mac OS X 10.7 och har köpt en begagnad Epson Stylus Photo 1400.

Jag har, vad jag tror åtminstone, rätt utskriftinställningar i photoshop enligt instruktionerna och använder Epsons egna papper, Epsons inkpatroner, men ändå blir utskrifterna kraftigt rödgula och ser även kraftigt överkontrasterade ut. Vid installation av skrivaren laddade apple automatiskt ner senaste drivrutinen för skrivaren. Jag har även testa olika inställningar, olika skrivarprofiler (då jag varit osäker på vad mitt papper får för förkortning, jag använder Matte Paper - Heavyweight). Olika resultat men lika extremt dålig färgåtergivning varje gång.

Jag har testat skriva ut en färgtabell ("skrivartest"), där de flesta färgerna på utskriften är av olika röda, gula, rosa eller bruna nyanser, det är bara svart som är rätt färg. Har bifogat en avbildning på utskrift med olika inställningar. Färgerna på bilden med hunden ska egentligen ha blått/lila vatten och hunden ska vara svart och vit..

Är det någon som varit med om liknande, eller någon som helt enkelt vet vad felet är? Hoppas någon kan hjälpa mig att lösa det här tidskrävande, bläckförbrukande och irriterande problemet!
/Hedda

Bilagor

• Skärmavbild 2013-09-17 kl. 21.50.02.png
    Skärmavbild 2013-09-17 kl. 21.50.02.png
    62.7 KB · Visningar: 397
  • Skärmavbild 2013-09-17 kl. 21.51.14.png
    Skärmavbild 2013-09-17 kl. 21.51.14.png
    185 KB · Visningar: 626
  • IMG_0744.JPG
    IMG_0744.JPG
    178 KB · Visningar: 368
Du dubbelprofilerar, dvs du har valt att låta PS sköta färghanteringen, men kör skrivaren på automatinställning så att den också färghanterar. Du måste stänga av färghanteringen i skrivarens program precis som varningen i PS säger (den gula varningstriangeln).

En sak kan också vara att en färg har beckat ihop. Det hjälper inte alltid att byta patron utan det kan vara själva munstycket också. Jag tror mest på ovanstående svar men hjälper inte det så kör rengöringsprogrammet. Det kan behöva köras flera gånger, tyvärr går det åt bläck men dåliga utskrifter slösar ännu mera. /Frode

Du dubbelprofilerar, dvs du har valt att låta PS sköta färghanteringen, men kör skrivaren på automatinställning så att den också färghanterar. Du måste stänga av färghanteringen i skrivarens program precis som varningen i PS säger (den gula varningstriangeln).

Tack för ditt tips, det finns dock ingenstans i utskriftinställningar där jag kan stänga av färghantering. Vad kan det bero på?

Bilagor

• Skärmavbild 2013-09-17 kl. 22.42.11.png
    Skärmavbild 2013-09-17 kl. 22.42.11.png
    43.3 KB · Visningar: 225
  • Skärmavbild 2013-09-17 kl. 22.41.56.png
    Skärmavbild 2013-09-17 kl. 22.41.56.png
    44.5 KB · Visningar: 294
Tack för ditt tips, det finns dock ingenstans i utskriftinställningar där jag kan stänga av färghantering. Vad kan det bero på?

I en PC ser det ut så här. Längst upp står det under Färghantering. Låt Photoshop Elements hantera färger och det är väl ungefär likadant i stora PS och på en Mac?

/Frode

Bilagor

• Namnlöst-1.jpg
    Namnlöst-1.jpg
    71.9 KB · Visningar: 449
Nu har du ju stängt av det i din sista bild, färghanteringen står på av. Hitta rätt profil till ditt papper och testa igen med den inställningen så blir det nog rätt.

Nu har du ju stängt av det i din sista bild, färghanteringen står på av. Hitta rätt profil till ditt papper och testa igen med den inställningen så blir det nog rätt.

Mig veterligen har den varit av hela tiden, då det inte har varit något annat alternativ att kryssa i. Endast om jag har valt att skrivaren ska hantera färger, vilket jag inte har tillåtit.

Jag tycker det ser ut som att skrivarens cyan-färg inte funkar som den ska.

Cyanfärgen är alldeles nyinköpt och påfylld, men ljus cyan har låg nivå. Jag tycker väl att det borde komma upp en ruta i datorn att något är fel med skrivarens färger.. Men jag är långt ifrån expert på att printa ut bilder på egen hand.

Mig veterligen har den varit av hela tiden, då det inte har varit något annat alternativ att kryssa i. Endast om jag har valt att skrivaren ska hantera färger, vilket jag inte har tillåtit.
I din första bild i inlägg #1 visar du att du ställt in läge Automatiskt. Då kommer skrivaren att färghantera.

Vad händer om du där väljer Avancerad? Jag har ingen Mac, så jag vet inte exakt vilka val du har, men i en skrivardrivrutin för Windows, väljer man på förstasidan Avancerad och får 3 val; Färgkontroller, PhotoEnhance och ICM. Här väljer man ICM och klickar i Av (Ingen färgjustering) och då försvinner alla övriga inställningsmöjligheter.

Sedan styrs allt från Photoshop om man väljer att Photoshop ska färghantera.

Jag har också en epson 1400 och innan jag skaffade mig en colormunki och kalibrerade min dåvarande skärm en DELL 2410 hade jag ett helsicke med att få samma färger och ljus på utskrifterna som på skärmen, men med kalibreringen löste det mesta sig och sedan med min nya spectraview är det 99% rätt.

Så kanske en dum fråga men är din skärm kalibrerad?
Använder du epson orginalfärger?

Färgpatronerna har jag alltid kört tills de är tomma och skrivaren blinkar rött och det har aldrig gett några fel.

Jag har också en epson 1400 och innan jag skaffade mig en colormunki och kalibrerade min dåvarande skärm en DELL 2410 hade jag ett helsicke med att få samma färger och ljus på utskrifterna som på skärmen, men med kalibreringen löste det mesta sig och sedan med min nya spectraview är det 99% rätt.

Så kanske en dum fråga men är din skärm kalibrerad?
Använder du epson orginalfärger?

Färgpatronerna har jag alltid kört tills de är tomma och skrivaren blinkar rött och det har aldrig gett några fel.

Ärligt talat är min skärm inte kalibrerad enligt proffsens vis, endast i datorns egna kalibreringsprogram (fattig student som man är). Men jag tycker att det inte borde bli en så kolossal skillnad på utskrifterna ändå?! Jag använder epsons originalfärger.

Ärligt talat är min skärm inte kalibrerad enligt proffsens vis, endast i datorns egna kalibreringsprogram (fattig student som man är). Men jag tycker att det inte borde bli en så kolossal skillnad på utskrifterna ändå?! Jag använder epsons originalfärger.

Dina bildexempel är ju relativt små så det är lite svårt att säga men om jag fattar det rätt är avvikelsen mot vad det "skall vara" enorma.

Detta kan enligt min mening inte bero på att skärmen är okalibrerad eller saknar profilering. Sådan ger visserligen avvikelser men det ser ändå relativt normalt ut.

Jag tror inte heller att detta beror på "dubbel" färghantering i skrivardrivrutin och program.

Nej, min gissning är att det är något mekaniskt fel i skrivaren. Någon patron som är kass, munstycken som kleggat igen etc.

Med rervation för att jag kör Windows och har noll erfarenhet av Epson skrivare.

Cyanfärgen är alldeles nyinköpt och påfylld, men ljus cyan har låg nivå. Jag tycker väl att det borde komma upp en ruta i datorn att något är fel med skrivarens färger.. Men jag är långt ifrån expert på att printa ut bilder på egen hand.

har du kört en nozzle check på skrivaren? ibland om några munstycken inte funkar helt ok så kan färgerna bli helt fel. Annars är grunden att ha skärmen kalibrerad, en bra profil till pappret o rätt inställningar för övrigt.

Ett enkelt eget test är ju att skapa en bild i Photoshop och bara göra några fyrkanter som man fyller med diverse olika färger. Förslagsvis inkluderande rent rött, grönt och blått, samt cyan, magenta och hgult. Och kanske några andra "blandade" färger. Skriv ut den så ser du snabbt om nån färg inte skrivs ut som den ska.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar