Annons

Varför blir min färgkalibrering plötsligt fel?

Produkter
(logga in för att koppla)

Liax

Aktiv medlem
För ett par månader sedan köpte jag en ny skärm (Benq FP241W) och en EyeOne färgkalibrerare från gretagmacbeth. Jag kalibredarde skärmen flera gånger och körde både ut bilder på min Canon i9950-skrivare och förstoringar hos Crimson med perfekt resultat. För att inte säga fantastiskt bra resultat.

Men så plötsligt ikväll när jag skulle kalibrera skärmen så blev det bara skit av alltihopa. Detta trots upprepade försök.

När skärmen ska föreställa att vara färdigkalibrerad så är alla neutralgråa färger grisskära. Dessutom är kontrasten så kraftig att det blir skuggeffekter under text och grafiska element. Men framförallt verkar det röda ha gått överstyr. När jag försöker dra ner kontrasten blir det grå ännu rödare.

Jag fattar inte vad som har hänt. Allt är precis detsamma som innan. Ljusförhållanden, dator, skärm, program, kalibrerare - allt.

Har min EyeOne pajat eller vad är det frågan om? Någon som vet?

/Joakim
 
långskott

men har adobe gamma kommit igång?

kolla även ahtt högerklicka på skrivbordegt, gå in i bildskärm, kolla vilken profil du fick in till slut, så det är den du skapat o ingen annan

kolla att kalibratorns fil laddas vid start av datorn, jag ser tydligt då profilen laddas i min, för skärmens ljushet hoppar till
 
roinek skrev:
långskott

men har adobe gamma kommit igång?

kolla även ahtt högerklicka på skrivbordegt, gå in i bildskärm, kolla vilken profil du fick in till slut, så det är den du skapat o ingen annan

kolla att kalibratorns fil laddas vid start av datorn, jag ser tydligt då profilen laddas i min, för skärmens ljushet hoppar till

Tack för ditt svar Roine, men allt det där har jag kollat och det är som det ska.

Det måste vara något annat. Jag funderar på om kalibreraren pajat eller om den behöver justeras.

Kan väl tillägga att när jag använder den gamla profilen och de gamla inställningarna så ser allt bra ut. Så det måste bero på själva kalibreringen.

Någon annan som känner igen problemet eller som kan ha någon tanke om vad som hänt?

/Joakim
 
Det finns ett testprogram, Eye-One Diagnostics, till kalibreraren att ladda ner från Gretags sajt.
 
Stina.D skrev:
Det finns ett testprogram, Eye-One Diagnostics, till kalibreraren att ladda ner från Gretags sajt.

Tack för ditt svar Stina, men jag har kört det testprogrammet och det indikerar att apparaten funkar utmärkt.

Så jag fattar inte vad det beror på. Men jag får felsöka vidare...

/Joakim
 
Nytt försök!

Jag har fortfarande problem med detta. Jag lyckas bara inte fixa det. Begriper inte vad det är.

När jag kalibrerar skärmen vill den ha max kontrast, vilket den inte velat tidigare i samma miljö. Bilden blir klart och tydligt för kontrastrik plus att det grå får en röd/skär ton.

Hur är det med adobe gamma nu igen. Ska det vara avaktiverat eller inte?

/Joakim
 
Ett till långskott... Har Lacies variant av eyeOne (blueEye).

Har råkat ut för något liknande, fast min skärm blev grön och röd...

Det som var boven i dramat var min skärm släckare som drog igång mitt under profileringen. Kalibreringsprogramvaran stängde ej av skärmsläckaren. Så allt blev svart och resultatet blev konstigt, minst sagt.

mvh
/Per
 
Ursäkta ett extremt långsökt förslag, men är grejorna rena? Ingenting i vägen mellan skärm och kalibratorns sensor? Jag skulle kunna tänka mig att lite skräp eller en tejpbit eller något liknande ger ungefär de här effekterna?
 
Tack Ove, jag kom på det själv! :)

Tyvärr hjälpte inte det heller. Jag fattar liksom inte vad det är för fel. Skuggan under muspekaren är alldelses skär. Så krafig är kontrasten och färgsticket.

Men trots allt ser bilderna bra ut när jag kollar i PS. Det är bara allt runtomikring som ser kajk ut. Som PS-menyer, webbläsare, e-postprogram, word, och allt annat som har ljusa ytor med eller utan text.

Men det kanske blir så?

/Joakim
 
BengtJohnsson skrev:
Ursäkta ett extremt långsökt förslag, men är grejorna rena? Ingenting i vägen mellan skärm och kalibratorns sensor? Jag skulle kunna tänka mig att lite skräp eller en tejpbit eller något liknande ger ungefär de här effekterna?

Jodå, jag har dammat av och rengjort prylarna.

Detta verkar vara ett hopplöst fall! :)

/Joakim
 
eeyore skrev:
Ett till långskott... Har Lacies variant av eyeOne (blueEye).

Har råkat ut för något liknande, fast min skärm blev grön och röd...

Det som var boven i dramat var min skärm släckare som drog igång mitt under profileringen. Kalibreringsprogramvaran stängde ej av skärmsläckaren. Så allt blev svart och resultatet blev konstigt, minst sagt.

mvh
/Per

Den har jag stängt av!

Som sagt, jag är förmodligen ett hopplöst fall! :)

Jag undrar om det är något annat program som gått in och ändrat kontrasten. Det är ju inte omöjligt. Jag får väl ominstallera hela skiten till slut! :)

/Joakim
 
Ett sista desperat försök!

Jag lyfter denna tråd igen en sista gång.

Verkligen inte en enda av alla kunniga här på fotosidan som har en vettig förklaring?

Det hade varit super!

/Joakim
 
Re: Ett sista desperat försök!

Liax skrev:
Jag lyfter denna tråd igen en sista gång.

Verkligen inte en enda av alla kunniga här på fotosidan som har en vettig förklaring?

Det hade varit super!

/Joakim

Nolla alla dina inställningar på videokort och skärm. Kalibrera sedan på nytt. Det brukar lösa sådana problem.

Stefan
 
Du har inte solglasögon på när du arbetar?

Oj oj varför finns jag... kunde bara inte låta bli.

Banka in msconfig i körklienten i startmenyn, välj fliken uppe till höger där det står autostart, bocka av Adobe gamma om den är ikryssad, ok och starta om burken. Kalibrera igen för säkerhets skull.

Huhh att man minns... har bytt till mac. Och det fina med macken är att jag kan inte ett skit, men det bara funkar................. nästan alltid!

Men du har säkert kollat!?
 
Re: Re: Ett sista desperat försök!

stefohl skrev:
Nolla alla dina inställningar på videokort och skärm. Kalibrera sedan på nytt. Det brukar lösa sådana problem.

Stefan

Du har rätt Stefan, jag får nog göra det! :-/

/Joakim
 
Chet skrev:
Du har inte solglasögon på när du arbetar?

Oj oj varför finns jag... kunde bara inte låta bli.

Banka in msconfig i körklienten i startmenyn, välj fliken uppe till höger där det står autostart, bocka av Adobe gamma om den är ikryssad, ok och starta om burken. Kalibrera igen för säkerhets skull.

Huhh att man minns... har bytt till mac. Och det fina med macken är att jag kan inte ett skit, men det bara funkar................. nästan alltid!

Men du har säkert kollat!?

Det är skönt att någon kan ha kul åt saken! ;-)

Visst har jag kollat allt du nämner...flera gånger! :)

/Joakim
 
Jag vet inte om det intresserar någon, men jag lyckades i alla fall lösa problemet till slut.

Jag gick in i skärmens inställningar och återställde (nollade) dom till fabriksinställningarna (default-läge).

Det som förbryllar mig är bara att skärmens inställningar är begränsade och det är ju dessutom de man använder när man kalibrerar. Så jag fattar egentligen inte vad som ändrats.

Nåväl, kanske kan det hjälpa någon annan som stöter på samma problem och sedan hamnar på denna tråd. Prova då att återställa skärmens inställningar.

/Joakim
 
Liax skrev:
Jag vet inte om det intresserar någon, men jag lyckades i alla fall lösa problemet till slut.

Jag gick in i skärmens inställningar och återställde (nollade) dom till fabriksinställningarna (default-läge).

/Joakim

Då var det som jag trodde. Det händer ibland när man kalibrerar mer och mer att till slut blir inställningarna så konstiga att man inte får någon ordning på skärmen. Egentligen bör man ställa tillbaka allt på grundinställningarna inför varje kalibrering, men oftast behövs det inte. Men om man behöver dra rätt mycket fram och tillbaka för att hitta en korrekt inställning, då kan det vara bättre att gå tillbaka till grunden och starta på nytt.

Stefan
 
stefohl skrev:
Då var det som jag trodde. Det händer ibland när man kalibrerar mer och mer att till slut blir inställningarna så konstiga att man inte får någon ordning på skärmen. Egentligen bör man ställa tillbaka allt på grundinställningarna inför varje kalibrering, men oftast behövs det inte. Men om man behöver dra rätt mycket fram och tillbaka för att hitta en korrekt inställning, då kan det vara bättre att gå tillbaka till grunden och starta på nytt.

Stefan


Ja, det är tydligen bäst att göra så. Personligen tänker jag nolla skärmens inställningar innan jag kalibrerar nästa gång.Jag märkte nämligen att kalibreringen dessutom blev bättre när jag gjort det. Värdena hamnade där de skulle.

/Joakim
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.