Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför blir det såhär?

Produkter
(logga in för att koppla)

dsa1979

Aktiv medlem
Tycker att Zenfolio verkar vara riktigt trevligt att visa bilder i, men nu till mitt enda problem med det.

Bilden i länken har ett fel som inte visas i PS eller på internet eller någon annan bildvisare som jag kollat på den med.

SL-märket och texten 5786 blir ljusblå.

Samma sak gäller alla motiv som är blå med vit text. :(

Röda bussar får inte detta fenomen dock.

Varför blir det så och kan man göra något åt det?

Tack på förhand

/Daniel

Bilden:

http://m224.zenfolio.com/p813634853/?photo=h1429099C#338233756

FILM) (ulltand skrev:
Asberger?

HAHAHAHAHAHA :D

För att vara lite seriös:

Daniel, Vad menar du med ljusblå? Jag ser en blå buss, med ett vitt SL-märke och texten 5786 i vitt. Rent färgmässigt tycker jag att bilden stämmer väldigt bra överrens med vad man ser i verkligheten när man tittar på en blå buss.

Är det ett starkt färgstick du upplever? Kan det bero på din skärm? Eller kan det vara ögonen som luras? Har du provat att mäta färgen i det som ska vara vitt med pipetten i lämpligt bildbehandlingsprogram (photoshop, paint shop pro, gimp)?

100% crop på SL-märket, om jag klickar med pipetten (i Photoshop) i nedre delen av S:et på bild 1 så får jag följande färgkod:

fffff5

alltså vitt.

exakt på samma ställe i S:et på bild 2 ger:

c4fefe

alltså mintgrönt.

Kul att höra att man måste ha asberger för att man ställer en seriös fråga om en kraftig skillnad mellan färger. Eller måste man ha asberger för att man har fordon och bussar som ett av sina intressen?

Jag chansade på att någon kanske visste vad detta kan bero på men jag hade fel, det hänger nog trots allt mest folk här som frågar om vilka objektiv och kameror dom skall köpa.

/Daniel

SL-märket i 100% crop, hoppas att någon kan se skillnad iaf.

01.jpg

02.jpg

Senast ändrad:
Bild två är en gnutta större och det gör att pixlarna bara är förstorade och om inte det görs på rätt sätt, så smetas färger ut vid för stora kontraster. Kan jag tänka mig...

dsa1979 skrev:
Kul att höra att man måste ha asberger för att man ställer en seriös fråga om en kraftig skillnad mellan färger. Eller måste man ha asberger för att man har fordon och bussar som ett av sina intressen?
Det kan ju också vara så att skribenten har Tourettes.

Tycker också att det ser helt ok ut på min skärm, hade vart intressant att fått se hela bilden i originalstrl. Att man ser något "mintgrönt" runt konturerna på den vita loggan när man förstorar ordentligt kan väl hel enkelt bero på CA? Eftersom det handlar om så tunna vita områden så lär väl ev CA täcka rätt stor del av det vita varför det kan se ut som om hela är mintgrön. Sedan är inte de bägge förstoringarna riktigt lika som föregående inlägg beskriver, att det ser värre ut på 2:an lär ha med det att göra. Testa att kryp närmare en buss (förslagsvis när den står still ;o) ) och ta en närmare bild på loggan i samma starka solljus... Då lär det vara lättare att se skillnad det vita och ev CA..

Lycka till!!

/Micke

Kan det inte vara så att det finns ett litet högdagerfärgstick i cyan i alla fall? Prova om det går att joxa bort med att dra reglaget för högdagrarna något snäpp mot det röda hållet (under färgbalans).

Här är orginalbilden, alltså den bilden som jag laddade upp på Zenfolio.

2008-03-23-7849b.jpg

och så här ser den ut på Zenfolio, nu har dock samma bild får mintgrönt SL-märke samt att texten 5786 är svagt mintgrön. Detta syns inte på originalbilden.

p813634853

Så frågan kvarstår, varför blir det såhär?

Min teori går ut på att Zenfolio komprimerar bilden på något konstigt sätt så att texten får den mintgröna effekten. Tilläggas bör också att detta EJ syns på bilder som är tagna i när det är mulet.

/Daniel

Florestan skrev:
Kan det inte vara så att det finns ett litet högdagerfärgstick i cyan i alla fall? Prova om det går att joxa bort med att dra reglaget för högdagrarna något snäpp mot det röda hållet (under färgbalans).

Det verkar som att din teori stämmer, om man gör som du skrev så försvinner problemet i Zenfolio. Men då blir texten o loggan rosaaktig på ex vanliga internetsidor. :)

/Daniel

dsa1979 skrev:
Det verkar som att din teori stämmer, om man gör som du skrev så försvinner problemet i Zenfolio. Men då blir texten o loggan rosaaktig på ex vanliga internetsidor. :)

/Daniel
Hmm. Egentligen är det inte så konstigt om det skulle finnas ett litet cyanfärgstick från början; bilderna på de blå bussarna är tagna i en aningen kallare färgtemperatur än de röda.

Antingen så strular Zenfolio till färghanteringen och behandlar sRGB:n annorlunda, eller så gör komprimeringen att pixlarna flyter ihop en aning.

Florestan skrev:

Antingen så strular Zenfolio till färghanteringen och behandlar sRGB:n annorlunda, eller så gör komprimeringen att pixlarna flyter ihop en aning.

Det här verkar mycket troligt, tråkigt men nu har jag ett svar på mitt problem.

Tack för hjälpen. :)

/Daniel

ANNONS