Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför blir det så här!

Produkter
(logga in för att koppla)

TxT

Aktiv medlem
Hej
Är en nybliven D70 ägare som undrar vad har jag gjor för fel. Ge mig ett konkret förslag hur jag ska ta en motljus bild. Är det blända som är felande?
Använde följande inställningar A-läge
Metering Mode: Center-Weighted
1/8000 sec - F/8
Sensitivity: ISO 200
White Balance: Auto

/Thomas

Bilagor

• utfrätt....jpg
    utfrätt....jpg
    4.1 KB · Visningar: 734
Klassiskt sensorproblem; den starka solen överstyr sensorn så den "blöder".

Vill du prompt ha solen rakt in så blända ner så mycket tdu kan, om möjligt så du kommer ner till 1/250s - där den mekaniska slutaren tar över från den elektroniska .

Typiskt resultat för ett överexponerat CCD-chip med 100% fillfactor (typ d70). I princip skulle det gå att lösa om man använde en chip som har anti-blooming (och 70% fill factor) + linsarray. Nikon har dock inte valt att göra detta för något av sina digitala system vad jag känner till (tyvärr). Googla på blooming och CCD.
Problemet finns i praktiken ej på CMOS-chip och även om det förekommer så är det inte så lätt att se då CMOS-chip inte skiftar ut laddningarna vilket ger upphov till denna typ av utsmetning utöver det överexponerade området.

/jarek

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar