Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför blir det inte skärpa över hela objektet?

Produkter
(logga in för att koppla)

xlxl67

Aktiv medlem
Här är bilden på Skogsvisslare och jag tar nästan rakt emot men varför blir det inte skarpt över hela fjärilen? Eller åtminstone mer jämnskarpt...
http://4.bp.blogspot.com/-t3WrdbQMExA/TcrC4bXaQOI/AAAAAAAAHd0/CGt_LrrEAiI/s1600/test.jpg

d90
Signa 150mm Macro DG HSM

f8
1/640
iso640 (alldeles för högt men skall väl inte ha ngn betydelse)
exponeringskomp. 0
brännvidd 150mm
35mm brännvidd 225mm
Bländarprioritet

Bilden är tagen på ca 50 cm avstånd

Skärpedjupet är relevant för f:8 och detta avstånd med ett makrotele brännvidd 150mm.

Prova med f:16 nästa gång så blir det skillnad.

"rakt emot" är det då rakt inte. Och så buktar vingarna en del också.

MVH J O

Ok detta var mycket intressant :)

Börjar fatta det här med skärpedjup o får experimentera vidare...
Stort tack för länken och era svar.

Intressant tråd...

... om jag får lov, har jag en följdfråga. Anta man minskar bländaren till 16, då kommer man längre ifrån när linsen ger sin bästa skärpa som väl oftast sker ett eller två bländarsteg från max. Man kan, om jag tolkat mina egna fotoresultat rätt, hamna i en situation där inte skärpan blir tillfredsställande någonstans pga av linsens försämrade skärpa vid den mindre bländaren? Eller har jag trampat i det berömda nu med resonemanget?

... om jag får lov, har jag en följdfråga. Anta man minskar bländaren till 16, då kommer man längre ifrån när linsen ger sin bästa skärpa som väl oftast sker ett eller två bländarsteg från max. Man kan, om jag tolkat mina egna fotoresultat rätt, hamna i en situation där inte skärpan blir tillfredsställande någonstans pga av linsens försämrade skärpa vid den mindre bländaren? Eller har jag trampat i det berömda nu med resonemanget?

Du har precis rätt!
Vid små bländare råkar du ut för diffraktion vilket försämrar skärpan. Diffraktion innebär att ljuset bryter runt kanten på bländarlamellerna och alltså spretar en aning på vägen in mot sensorn.

Petter ...

Du har precis rätt!
Vid små bländare råkar du ut för diffraktion vilket försämrar skärpan. Diffraktion innebär att ljuset bryter runt kanten på bländarlamellerna och alltså spretar en aning på vägen in mot sensorn.

Petter ...

Men när diffraktionen blir störande beror också på vilket sensor- eller filmformat som används. Tur är väl det eftersom skärpedjupet blir kortare vid en given bländare med större filmformat.

Jupp... Som tur är är diffraktionen ALLTID linjär med sensorformatet...

Vilket innebär att diffraktionen alltid är lika stark vid ett visst skärpedjup/bildvinkel oavsett vilken sensorstorlek du har i kameran. Det kvittar om den är 6x4 eller 36x24mm.

Det enda viktiga man bör hålla reda på är om diffraktionen gör att man förlorar mer på skärpan mitt i skärpeplanet än vad man vinner på att skärpedjupet ökar.

Tänker man göra en knivskarp 3000x2000 pixel stor bild av orginalet (eller t.ex en 60x40cm stor utskrift) går det alldeles utmärkt att använda F16 på en APS-kamera. Men det är onödigt om man inte behöver gå så långt - en F11 blir skarpare.

ANNONS