Annons

Varför blir bilder gryniga på min nya 19-skärm..?

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Guest
Hello!

Jag har nyligen införskaffat en ny 19-skärm efter att tidigare använt en 14-tummare. Stor skillnad i storlek..men jag tycker mig också se en viss skillnad i kvalitet. Min nya 19-skärm verkar göra bilder gryniga/korniga. Vad kan det bero på?

Inlagt i datorn låg från början några testbilder. Dessa är skarpa och fina. Däremot har jag sett bilder här på tex fotosidan.se som varit riktigt korniga. Även normalt så fina och kvalitetsinskannade bilder som Terjes.

Skärmen ska kunna drivas i 1280x1024 i 85 Hz utan problem. Skärmen är inställd på 1280x1024..men hur vet jag att det är i 85Hz? Kan det vara detta som gör att jag upplever vissa bilder som gryniga? Skumt bara att det inte gäller alla bilder.. *funderar*

Normalt sätt är det väl så att 1280x1024 är för 21-tumsskärmar och inte 19-tum? Vad gäller i så fall för 19-tummare?

Om det inte beror på detta..vad kan det i så fall vara som gör bilder gryniga? Kanske det bara beror på att bilderna helt enkelt blir större på en 19-tummare och därför upplevs som kornigare..!?

Många frågor om samma sak kanske..men jag behöver ett svar och en lösning på problemet..:(

Mvh
JP

En sak till..

Ska grafikkortet också ställas om kanske så att det är samma som bildskärmsupplösningen?

Hur gör jag i så fall?

Kortet är för övrigt ett GeForce 4 ti4200 om det spelar någon roll.

/JP

Kan det inte vara så att din gamla 14" var så oskarp och dålig att du helt enkelt inte såg felen förut? 14" brukar inte vara under av kvalité precis, 19-tumare är i allmänhet mycket bättre.

Om vissa bilder ser bra ut är det i alla fall inget fel på skärmen.

Jag märker samma sak när jag går till en plattskärm från en vanlig - jpegartifakter syns *mycket* mer. Så en bättre skärm kan göra så att mer fel syns, det är inte alls omöjligt..

> Normalt sätt är det väl så att 1280x1024 är
> för 21-tumsskärmar och inte 19-tum? Vad gäller
> i så fall för 19-tummare?

Jag brukar faktiskt köra 1600x1200 på min 19". 1280x1024 är nog alldeles lagom. 21" eller 22" använder oftast 1600x1200 eller kanske till och med 2048x1536.

> Ska grafikkortet också ställas om kanske så
> att det är samma som bildskärmsupplösningen?

Om du lyckats få olika upplösning på grafikkort och skärm skulle jag bli *mycket* förvånad. :)

Hehe..då ska jag inte försöka göra dig förvånad...

Tackar så mycket för ditt svar annars. Då verkar allt vara som det ska iallafall. Men drivs min skärm automatiskt i 85Hz nu när jag ställt om den till 1280x1024? Jag antar det..men bäst att fråga ändå.. :)

/JP

Nej, det är inte säkert.

Om du kör windows så kollar du genom att öppna Egenskaper för Bildskärm->Inställningar->Avancerat->Bildskärm.

Okej..nu sitter jag inte framför min egen dator så jag kan inte kolla det. Men kan det ha något att göra med korniga bilder annars?

/JP

Nix. Det är väldigt osannolikt. :) Möjligtvis flimmrar det mer.

Vilka bilder är det som du tycker är korniga? Har du några exempel? (Jag tycker det finns rätt gott om korniga bilder här på sidan i allmänhet..)

Ursäkta mitt kanske löjliga inlägg men har du kollat antalet färger som visas? Ibland är det en sådan enkel sak. Ibland ställer antalet färger om sig om man t ex spelat ett dataspel.

MvH
Ola :)

Jo jag har några exempel. Vet dock inte om det är okej att länka til dem. Men jag gör väl det iallafall.. :)

Det får bli en av Terjes bilder. För den kommer jag särskilt ihåg just nu. Sitter som sagt inte framför min skärm för tillfället. Jag gick särskilt in på Terjes sida för att jag vet att kvaliteten på hans bilder har varit bra tidigare. Därför blev jag lite förvånad när det plötsligt var kornigt på min nya skärm.

Bilden heter "Fiskmås". På denna skärm (en 17-tummare från Fujitsu) som jag sitter vid nu ser man lite korn, men bildkvaliteten är fortfarande bra. På min 19-skärm var det däremot mycket tydligare korn och ganska dålig bild.

Hur ser det ut på din skärm?

/JP

Jo, Terje Hellesøs fiskmås är relativt kornig även på min skärm. Även om jag sett många som varit mycket värre :)

Men som Ola säger - kolla att du har 32bitars färg inställd på skärmen! Om du har något mindre är det nog det det beror på

Yes..jag ska ta och kolla färginställningarna när jag har möjlighet.

Tackar så mycket för den hjälp jag har fått..även om det visar sig vara något annat. :)

/JP

Det är ingen skillnad på 24 och 32 bitars färgdjup. I 32-bitars-läget så används inte de extra 8 bitarna, de är bara utfyllnad för att varje pixel ska hamna på en jämnare minnes-adress.

Ifall du kan välja mellan bägge, får du prova i vilket läge grafiken fungerar snabbast. Generellt borde 32-bitars-läget vara snabbare, men det varierar beroende på grafikkort och upplösning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar