Annons

Varför blev mina fälgar förvrängda?

Produkter
(logga in för att koppla)

RoTe

Aktiv medlem
En kompis till mig tog denna bilden när vi låg på essingeleden en eftermiddag i runt 70-90km/h. Han har en HP digitalkamera (kommer inte ihåg modell) som är en normal "svensson" kamera, ingen värsting. Visst hade jag räknat med att fälgarna endera skulle vara suddiga eller se ut att stå stilla med kort slutartid, men jag hade inte räknat med att ekrarna skulle flytta på sig. :D Kan någon förklara detta udda fenomen?

IM000886.JPG
 
ser ut som samma fenomen som händer när man använder fp funktionen på canonblixtar (High- Speed Sync.) tror det har att göra med att ridåerna inte öppnar helt när bilden tas. utan första ridån öppnar och den andra stänger tätt efter. ungefär som en scanner. hmmm.. pedagogiskt, hoppas du förstår.
(prova att dra ett papper när du scannar en bild.)

borde hända samma sak med digitalkameror vid snabba slutartider. (?)
 
Dålig low-classkvalitet på fälgarna helt enkelt. Både Volvo och Saab har tagit fram nya fälgar som är anpassade för att fotograferas med dessa moderna kameror.










;-)
 
Jag tror det ar sa att det alltid ar natt lurt nar man egentligen inte vet vad som forsigar. Har ar ett sant unikt lurt tillfalle fangat pa film.
En fantastisk ogonblicks bild.
Sjalv har jag spenderat timmavis pa att forsoka fotografera vart mina strumpor tar vagen i tvatt maskinen, efter 15 ars skjutande har jag annu inte kommit upp i denna kaliber... men jag ger inte upp ska minsan komma till botten av detta fenomen... hoppas att du finner en losning pa desa luriga falgar...

Timo
 
Om det är en enkel digitalkamera kan det inte vara slutaren som är inblandad efter som de inte har någon. Eller?

Det är en utmaning. Måste fundera :)
 
Jag tror effekten beror på att kameran scannar av rad efter rad på sensorn, och från en rad till nästa har ekrarna hunnit flytta sig en del. I 70 km/h och med en hjuldiameter på 0,5 m snurrar hjulen 12 varv per sekund. Om hastigheten ökar till 90 kommer hjulen att snurra snabbare, och ännu mer om diametern sjunker.

För en närbesläktad effekt kan jag rekommendera västernfilmer: när man ser en trävagn komma åkande, titta på hjulen (måste vara hjul med ekrar). Ibland ser det ut som om de snurrar baklänges även om vagnen alldeles solklart rullar framåt.
 
RoTe skrev:
En kompis till mig tog denna bilden när vi låg på essingeleden en eftermiddag i runt 70-90km/h. Han har en HP digitalkamera (kommer inte ihåg modell) som är en normal "svensson" kamera, ingen värsting. Visst hade jag räknat med att fälgarna endera skulle vara suddiga eller se ut att stå stilla med kort slutartid, men jag hade inte räknat med att ekrarna skulle flytta på sig. :D Kan någon förklara detta udda fenomen?

IM000886.JPG

Jag tror att fenomenet beror på de olika periferihastigeterna, fälgen snurrar med mycket högre hastighet längst ut mot fälgkanten än vad den gör längst in vid navet. Detta tillsammans med lite längre slutartid än vad som behövs för frysning av bilden.
 
Uffe har rätt. Ccd:n har skannat verkligheten uppifrån och ner och hjulen har snurrat ganska fort (trots att det är en Volvo...)

Främre halvan av hjulet är alltså på väg åt samma håll som skanningen (slutaren) vilket gör att avståndet mellan ekrarna blir lite utdraget. Bakre halvan möter skanningen och där blir det därför lite komprimerat.
 
Jag kan ju bara säga att det var jäkligt kul effekt :-D Ser ju helt sjukt ut Haha.

Någon sorts stroboskopeffekt?

/Efwa (som ska föreställa tekniker, men som glömt allt)
 
Den här effekten kan utnyttjas medvetet. Jag kan tyvärr inte erinra mig fotografens namn just nu, men han tog sportbilder med hjälp av en extremt långsamgående ridåslutare. Genom att ridåslutarens springa var mycket smal blev slutartiden tillräckligt kort för att kunna frysa rörelsen, samtidigt som motivet hann röra sig betydligt medan springan sakta förflyttade sig över bildytan. På så sätt kunde han t ex få en roterande diskuskastare att se ut som en korkskruv.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.