Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför betala 35500 för ett snapshot?

Produkter
(logga in för att koppla)

MisterMattias

Aktiv medlem
Då jag snart ska ha fotoutställning satt jag och kollade runt lite på nätet för att se vad folk brukar ta betalt för sina foton, och ramlade baklänges då jag såg vilka priser en del tar. Bara för att man har gått en flashig fotoutbildning och kallar sig konstnär kan man väl ändå inte begära gastronomiska summor för foton föreställande ett parkettgolv, en ytterdörr eller ett fönster med gardiner?

Titta på den här länken http://www.sverigeskonstforeningar.nu/utstallning/foto07/pdf/pz.pdf och se om ni sen kan förklara för mig vad som är så speciellt med fotona som heter Behave #1-3. Inget ont om kontnären, det är ju bara kul om hon får sälja sina foton till de priserna. Men är det nån som kan tipsa mig om vad en "normal" fotograf kan begära för inramade foton i 50x70 cm-format som ställs ut på ett galleri? Tar jag 25000 för ett kort lär jag nog inte få så mycket sålt, faktiskt...

Vad är det som säger att bilderna blir sålda? Men visst, man kan sätta vilket fantasipris som helst och har man tur finns det någon köpare som tycker att det är okej.
Hur som helst har även jag svårt att förstå vem det skulle vara som betalar 31 000 kronor för en bild på ett dörrlås? Den är ju inte konstnärlig för fem öre. Man skulle ju lika gärna kunna såga ut den dörrbiten och rama in. Vem är då konstnären?

Krille skrev:
Vad är det som säger att bilderna blir sålda?
Nej, det är sant, det vet man inte. Men verken tillhör tydligen utställningar som konstföreningar runt om i landet kan hyra in och ställa ut. På http://www.sverigeskonstforeningar.nu/utstallning/foto07/utstallningar.html kan fler verk spanas in, där man till exempel hittar ett foto på ett ganska tråkigt träd som går loss på 20000 och ett foto på fem blondiner vid ett bord för 35000. Jag säger då det...

Kommuner runt om i Sverige köper ofta dålig konst för våra skattepengar!, Vi kan säkert hitta bilden på ett dörrlås i någon kommuns lokaler framöver, väl använda skattepengar :)

Har själv alltid haft lite svårt för Fotografuttbildningen i Gbh. Mycket konstiga bilder, men dom e duktiga att tona :)
Vill själv aldrig söka in där, dom som har gått den tar ju precis samma kort, där skal väl vara lite djupa tanker med dom, men tycker inte det fångar.

För mig är det inte konstigare än att folk betalar hutlösa summor för så kallad konst som ser ut som något jag målade när jag gick på dagis. Exakt samma målning skulle dessutom kosta olika mycket beroende på vem som målat den.

Det är med konst som med allt annat helt enkelt. Den som säljer något sätter vilket pris den vill. Sen om varan/konstverket blir sålt för det priset är som sagt en helt annan fråga :)

Först skaffar man sig ett namn, sen tar man betalt..

Jag jobbade på ett tegelbrug för många år sen. Vi hade en konstnär som sprang där för att göra fasadutsmyckningar i tegel. Han vann pris på 50 000:- för "konstverk" som såg ut som ngt som vi tappade på golvet ibland. Han hade tagit "blöt" sten (mjuk lera) och klämt lite på den så den var lite förvriden.

madsochmarja skrev:
Har själv alltid haft lite svårt för Fotografuttbildningen i Gbh. Mycket konstiga bilder, men dom e duktiga att tona :)
Vill själv aldrig söka in där, dom som har gått den tar ju precis samma kort, där skal väl vara lite djupa tanker med dom, men tycker inte det fångar.

Ja, man lär sig väl kanske att tänka djupare och se bortom själva bilden av ett parkettgolv. Man tänker på alla som har trampat på golvet, generationerna av ungar som har lekt där, alla minnen "Grandmother's floor" bär med sig (troligen mest för konstnären själv) och hur det var när hantverkarna en gång satt och svettades då de la in golvet i huset.

Jag hade precis samma typ av golv i min förra lägenhet, och borrade två skruvar i det för att sätta upp en skiljevägg mellan två rum. Skandalöst, kan vissa tycka. Jag borde ha fotat det, snacka om provocerande bild det hade blivit! Jag hade fått gå under jorden.

nicrosoft skrev:
Först skaffar man sig ett namn, sen tar man betalt..

Jag jobbade på ett tegelbrug för många år sen. Vi hade en konstnär som sprang där för att göra fasadutsmyckningar i tegel. Han vann pris på 50 000:- för "konstverk" som såg ut som ngt som vi tappade på golvet ibland. Han hade tagit "blöt" sten (mjuk lera) och klämt lite på den så den var lite förvriden.

Attans. Du skulle haft kameran med dig och förevigat verken, och sen sålt som dina egna för minst det dubbla. Bara du hade tagit kortet från en speciell vinkel och justerade färgerna lite så hade du kunnat hävda att det var nåt du tappat på golvet. Men men, du kanske får fler chanser.

Har vi inga här på fotosidan som har gått fotografuttbildningen i GBH. som kan förklara detta för oss, har varit och tittat på avgångselevers arbete, och deras reklamjobb är oftast fantastiskt, men vad e det med dessa "konstbilder"?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar