Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför använda kabelfjärrutlösare & blixtkabel?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kemisten

Medlem
Nybörjarfråga om utrustning för fjärrutlösning.

I många beskrivningar av fototeknik läser jag att man bör använda en kabelfjärrutlösare (minimera kameraskakningar) och ha en kabel till blixten för att kunna flytta runt den och belysa objektet ur olika vinklar (speciellt de som sysslar med makro tycks gilla detta istället för att använda en ringblixt).

Min fråga nu är varför använda kabel när exempelvis Nikon D80 (och andra moderna kameror) stöder både trådlös blixt och trådlös fjärrutlösning? Är inte trådlöst bättre än kabel, det borde ge minst mängd kameraskak och störst frihet att placera blixten var man vill? Är dessa rekommendationer att använda kabel en rest ifrån när det inte fanns trådlösa alternativ eller är kabelbundet bättre av någon orsak?

Har flera gånger råkar ut för att min trådlösa fjärrutlösare har laddats ur när jag plockar upp den ur ryggsäcken. Som tur är har jag även en kabel. Det är ett svar.

/FW

Det finns nog många fler skäl till att använda trådutlösare, men två saker som jag tror många blir smått frusterade över med trådlös fjärrkontroll än nog dessa:

Trådlös fjärrkontroll är mest tänkt för att använda när fotografen själv vill vara med på bild. De flesta kameror har därför bara ett IR-öga på framsidan, så det blir inte speciellt användarvänligt att använda fjärrkontrollen om man står bakom kameran.

I bulb läget kan man behöva hålla in avtryckaren på fjärrkontrollern så länge man vill exponera bilden. Vilket gör att man inte kan lämna kameran och gör det väldigt frustrerande vid riktigt långa exponeringar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar