Annons

varför överexponera film?

Produkter
(logga in för att koppla)

Abeltothpal

Aktiv medlem
Jag läser många som skriver att man ska överexponera film. Jag undrar varför? Om vi säger att jag fotograferar med en 400 iso färgfilm som ska framkallas i labb som jag sedan skannar in till datorn osv. Blir det bättre då om jag ställer in 200 iso på kameran och fotar så efter ljusmätaren?

Sedan om någon har kraft att förklara lite kort vad det innebär att "pressa" en film? När, hur och varför?

Pressa film gör du när du har underexponerat en rulle, t.ex om du har en rulle tri-x som du har underexponerat två steg till 1600asa, så framkallar du efter 1600asa med, och grattis, du har pressat en film =)

Skälet till att vissa rekommenderar dig att överexponera negativ film ligger i filmens slarvmarginal (latitud), en modern färgfilm klarar ofta överexponeras motsvarande tre bländarsteg (3 EV) och ändå ge en användbar bild vid kopieringen.

Om du istället underexponerar är latituden vanligen sämre, typiskt ett bländarsteg (1 EV).

Sammantaget ger detta att om du gör fel är det bättre att överexponera än underexponera.

Filmen presterar alltid som bäst med angiven känslighet, så du vinner inget i kvalitet på att exponera efter ISO 200 om du har ISO 400 film (tvärt om förlorar du i teckningen i skuggorna).

Att pressa en film innebär att du medvetet underexponerar hela rullen lika mycket, vilket sedan kompenseras för vid framkallningen genom en längre framkallningstid. Används när ljuset kräver en högre känslighet än vad som finns tillgänglig, men en film med korrekt känslighet från början ger i princip alltid bättre kvalitet.

Negativ färgfilm presterar INTE bäst vid angiven känslighet. Fråga vilken yrkesfotograf som helst.

Negativ färgfilm får så dåligt ryckte pga alla som gör tester och kör på den analoga kamerans automatiska exponering som är gjord för att exponera diafilm korrekt, såleds blir negativen alldeles för lite exponerade, därav av det dåliga rycktet om mörka korniga bilder.

Fuji Superia 800 pressad till 1600 blir med rätt handhavande bättre än min gamla eos 350D på iso 1600. Dä ni!

Sen beror det på vad man ska göra med filmen. Jag exponerar generöst för att få relativt täta neg, eftersom jag tycker jag får bättre resultat när jag scannar. Min kompis vill ha tunna neg och aktar sig för att överexponera eftersom hon får bättre resultat när hon kopierar analogt.

Tack för era svar!

Jag skannar film, så det är bra om jag ställer ison på typ 80 om jag fotar med t.ex fuji reala 100 iso film?

Jag läser många som skriver att man ska överexponera film. Jag undrar varför? Om vi säger att jag fotograferar med en 400 iso färgfilm som ska framkallas i labb som jag sedan skannar in till datorn osv. Blir det bättre då om jag ställer in 200 iso på kameran och fotar så efter ljusmätaren?

Sedan om någon har kraft att förklara lite kort vad det innebär att "pressa" en film? När, hur och varför?

Visst skulle du till Kambodja och plåta analogt?

När du pressar är det viktigt att du pressar hela rullen. Har du en iso 400 och vill pressa så behöver du ställa om isot innan du börjar exponera. Jag menar inte att dumförklara dig om det är så att du redan visste det. Det är bara en miss som många gör när de pressar film i början. Om du framkallar på labb och pressar så bör du nog, obs nog, inte lämna filmen på något 1-hour ställe. Deras maskiner läser bara DX-remsan och kör på. Lämnar du på ett proffslabb så är det skitviktigt att du säger åt dom att filmen ska pressas OCH hur många steg. Skriv det gärna på rullen redan innan du laddar kameran så det inte glöms bort. Crimson rekommenderar att inte pressa mer än två steg. Jag har inte testat mer än två steg heller, så om det är någon som läser detta som testat vill jag gärna veta vad ni tyckte om resultatet!

En iso 1600 film ger bättre resultat än en 400 pressad två steg till 1600.
Det kan vara värt att tänka på. Det är stor skillnad enligt vad jag erfarit.

Visst skulle du till Kambodja och plåta analogt?

När du pressar är det viktigt att du pressar hela rullen. Har du en iso 400 och vill pressa så behöver du ställa om isot innan du börjar exponera. Jag menar inte att dumförklara dig om det är så att du redan visste det. Det är bara en miss som många gör när de pressar film i början. Om du framkallar på labb och pressar så bör du nog, obs nog, inte lämna filmen på något 1-hour ställe. Deras maskiner läser bara DX-remsan och kör på. Lämnar du på ett proffslabb så är det skitviktigt att du säger åt dom att filmen ska pressas OCH hur många steg. Skriv det gärna på rullen redan innan du laddar kameran så det inte glöms bort. Crimson rekommenderar att inte pressa mer än två steg. Jag har inte testat mer än två steg heller, så om det är någon som läser detta som testat vill jag gärna veta vad ni tyckte om resultatet!

En iso 1600 film ger bättre resultat än en 400 pressad två steg till 1600.
Det kan vara värt att tänka på. Det är stor skillnad enligt vad jag erfarit.

Yes det är jag som ska till Kambodja och fota analogt. Självklart förstår jag att man pressar hela rullen om man nu behöver pressa. Jag har dock aldrig pressat och undrar då: Om jag bara har 100 iso film och hamnar i en situation där det skulle krävas en 400 iso film, så kan jag bara exponera efter 400 iso och sen säga åt labbet att pressa två steg upp? Hur blir resultatet? Vilka skillnader jämfört med om jag hade haft en 400 film?

Yes det är jag som ska till Kambodja och fota analogt. Självklart förstår jag att man pressar hela rullen om man nu behöver pressa. Jag har dock aldrig pressat och undrar då: Om jag bara har 100 iso film och hamnar i en situation där det skulle krävas en 400 iso film, så kan jag bara exponera efter 400 iso och sen säga åt labbet att pressa två steg upp? Hur blir resultatet? Vilka skillnader jämfört med om jag hade haft en 400 film?

Resultatet skiljer beroende på film men enligt min erfarenhet blir resultatet ändå bra. När jag gör en sån sak så är det precis som du säger själv, något jag är tvungen att göra i brist på snabbare film eller av rent "konstnärliga" skäl. Därför är jag också noggrannare när jag exponerar pressad film, av rena försiktighetsskäl. Generellt kan man säga att de blir grövre korn och mer kontrast med en hundrarulle pressad två steg än med en fyrahundring. Tänk att en 100-rulle är optimal i iso 100 och en 400ing optimal i fyra hundra. Du får alltså räkna med en kvalitetsminskning, ibland stor och ibland liten. Skillnaden blir större ju sämre ljusförhållanden.

Ja, du exponerar bara som om det vore det iso du "önskar" att filmen vore. Enklast genom att ställa isot manuellt i kameran till den standard du vill ha så slipper du räkna stegen:)

På crimsons filmpåsar har de olika rutor man kryssar i för hur man vill ha filmen framkallad. Där finns rutor för vilken framkallningsprocess ex. e-6, c-41 osv beroende på filmtyp och jag vill minnas att de har rutor för olika pressalternativ också. Då kan du ju påverka själv om du vill ha en rulle crossprocessad osv. Du behöver en påse per framkallningsmetod. En för c-41, en för e-6 om du kör dia, en för svartvitt. Plus ytterligare för varje pressning per typ a process. Det blir många påsar men resultatet är bra där.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar