Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför är Tri-X och T-Max blå-svart och inte svart-transparent?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dez

Aktiv medlem
När jag framkallar Tri-X och T-max kör jag flera förbad för att skölja bort den blå färgen.
Vad ska den vara bra för?
Negativen blir ju blåsvarta och inte svarta-transparanta.
När jag häller av förbadet är det blått som blåbärssoppa!

det är antihalationsskiktet.
det finns där för att förhindra att ljuset sprider sig i filmbasen, eller går tvärs igenom filmen och reflekteras mot filmtryckplattan. Det motverkar haloeffekter kring ljusa partier.

-- MW

Ok, då har det en funktion alltså. Och det är alltså inte fel att tvätta bort den innan framkallningen.

Förstår inte var den blå färgen i dina negativ kommer ifrån? Mina Tri-X negativ är inte alls blåsvarta. Däremot har Efkes IR-film IR820 en blåsvart skyddsfärg som bör sköljas bort före framkallningen. Men Tri-X har ju fått ny filmbas som är rosafärgad (samma som T-Max-filmerna) och den färgen kan finnas kvar i filmerna om man fixerar för lite. Kanske är det den rosa färgen du menar? Man kan skölja bort även den före(kanske ser den då blåsvart ut?)

Senast ändrad:
Graal skrev:
Förstår inte var den blå färgen i dina negativ kommer ifrån? Mina Tri-X negativ är inte alls blåsvarta. Däremot har Efkes IR-film IR820 en blåsvart skyddsfärg som bör sköljas bort före framkallningen. Men Tri-X har ju fått ny filmbas som är rosafärgad (samma som T-Max-filmerna) och den färgen kan finnas kvar i filmerna om man fixerar för lite. Kanske är det den rosa färgen du menar? Man kan skölja bort även den före(kanske ser den då blåsvart ut?)

Det är 120-film, tror inte jag sett detta på 135-filmen. och det blir väldigt blått om man inte sköljer. Fixar ordentligt, 5 minuter med någon agitering.
Har prövat både Ilford och T-max fix.

Jag använder mycket Tri-X 120 och har aldrig fått någon missfärgning i den. Fixerar du ordentligt med färskt fix ska det inte behöva bli någon ton även om du skippar förblötningen.

Dez skrev:
När jag framkallar Tri-X och T-max kör jag flera förbad för att skölja bort den blå färgen.
Vad ska den vara bra för?
Negativen blir ju blåsvarta och inte svarta-transparanta.
När jag häller av förbadet är det blått som blåbärssoppa!

Hej Andreas!
Jag tror nog att Nils är inne på rätt spår. Om du söker på detta dokument hos Kodak :www.kodak.com/global/en/professional/support/techPubs/edbwf/edbwf.jhtml
Så skriver man där:"IMPORTANT: With KODAK PROFESSIONAL T-MAX Films, fixer will be exhausted more rapidly than with other films. If negatives show a magenta (pink) stain after fixing, fixer may be near exhaustion, or fixing time is too short. If the stain is pronounced and irregular, refix the film in fresh fixer.!
Jag själv framkallar s/v och då även denna film och har inte det problem som du beskriver.
För övrigt så framkallar jag alla typer av film och då även för andra, så var det sagt, ingen reklam alltså.

Nu kör inte jag Tri-X så ofta, men jag har sett min beskurna del av rosa, blå, gröna och lila negativ.

Eftersom jag är en snål jävel (mest med tid, dock, inte pengar) så brukar jag framkalla mina neg "back to back" i mina stålspiraler, dvs två rullar rygg mot rygg, i varje spiral. Både 120- och 135-film. Då händer det ganska ofta att negen klibbar ihop och det rosa/blå/gröna/lila lagret inte sköljs bort under framkallningen. Första gången det hände fick jag ju dåndimpen. Shit, nu är negen förstörda! tänkte jag.

Men icke! Genom att låta rullarna ligga löst i ett vattenbad i 5-15 minuter (medan jag gör annat) blir de hur fina som helst, alla slöjor försvinner. Sen gör jag en slutskölj och till slut lite vätmedel etc. Funkar kanon.

Detta har funkat på filmer från Ilford, eFKe, Foma, etc etc. Testa på Kodak!

Men även om Tri-x INTE har nån blåsvart färgton, så skadar det aldrig med förbad innan framkallning. Jag brukar alltid låta filmen stå i 20 gradigt vatten medan jag donar med de andra kemikalierna. Att förbereda filmen på en 20 gradig lösning (eller samma temperatur som framkallaren) är bra, plus att minskar risken för luftbubblor vid framkallningen.

Jag kan dock märka en klar skillnad vad gäller tonen på gamla och nya Tri-x. Ser ut som att med den nya filmbasen som Tri-x har sedan några år tbk, så har den blivit mer neutral i tonen, nästan lite tråkigt grå!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar