Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför är ljuset där?

Produkter
(logga in för att koppla)

axel_knutsson

Aktiv medlem
Tog denna bilden i kallt väder i skåne på nyårsdagen.
Någon som vet varför ljusglimten nere i högra hörnet kommit till?
Fotograferade med eos5. Använde mig av ett fast 35mm canon. Rätt liten bländaröppning.. Använde uv(0) filter. Inget polfilter. Kan det vara uv filtret det blivit någon reflex i? Eller är det objektivet?

Hur blir man av med det?
Har tagit motljusbilder med samma objektiv innan utan att det uppkommit..

Tack! /Axl

Bilagor

• bild2.jpg
    bild2.jpg
    34.8 KB · Visningar: 358
Du kan ju pröva att fråga de lärde i Lund. Kolla reflexdiskussionen under Jims bild.

Retuschera bort reflexen med kloningsverktyget i Photoshop, vetja!

PS. Jag har inte fått svar från Lund ännu.:(

Det har att göra med reflektioner i mellan linserna i objektivet. En mer utförlig förklaring än så kan jag inte ge, tyvärr.

Jag tror att Martin har rätt när det gäller speglingar mellan linserna i objektivet. Vad jag vet så kan man inte göra något speciellt för att undvika det. Det är nog bara otur. En millimeter ändring i sid- eller höjdled så kanke det inte hade funnits där.

Ljuset beror på reflex i filter eller lins. Att du aldrig fått det förut beror nog en hel del på tur. När solsken faller in i linsen bör man alltid titta noga efter reflexer. Det hjälper ibland att ha en kåpa på objektivet som skuggar ut skolsken (ifall solen kommer från sidan). Alternativt kan man ställa sig i skuggan och fotografera ut i solskenet, eller så kan man gömma solkulan bakom en trädstam, eller så kan man skugga kameran med något: hatt, tidning. dylikt. Flera filter ökar reflexrisken.

Det beror på att ljuset brutits på fel sett i objektivet, skaffa motljusskydd så slipper du det i framtiden.

Inget motljusskydd i världen hjälper när ljuskällan är placerad som i den bif bilden.
Eftersom objektivet är uppbyggt av flera linselement/linsgrupper uppstår dessa, oftast förargliga, internreflexer.
De är helt enkelt omöjliga att helt undvika i dylika situationer.
De kan ibland utnyttjas bildmässigt och Photoshop har ex ett filter där internreflexer kan läggas in i efterhand.
Ett motljusskydds uppgift är inte att ta bort internreflexer utan att eliminera den kontrastförlust som uppstår då ljus träffar objektivets frontlins.

/Ragnar

Även jag gissar på att det är ditt objektiv som spelat dig ett spratt. Den intressanta frågan är dock varför det är en cykel i trädet...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar