Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför är gradient map S/V-konvertering så bra?

Produkter
(logga in för att koppla)

wfrank

Aktiv medlem
Jag konverterar periodvis rätt mycket till S/V. Oftast har jag efter något drag i curves/levels gått till den "vanliga" s/v konverteringen som ger stort spelrum för finlir beroende på ursprungsbildens färger (kör CS3). Men rätt nyligen återupptäckte jag gradient map. Jag tycker det ger väldigt fin S/V-konvertering direkt. Skarpare kontraster och "hårdare" bild - och bilderna ser mer ut som "förr". På ett sätt sämre och i jämförelse detaljlösa, men ändå trevligare att titta på.

Kan någon förklara varför det blir så bra (eller är det en smakfråga)?
 
Tror det är så eftersom gradienten går från svart till vitt. Alltså kommer det bli en del svarta delar i bilden, till skillnad från den vanliga s/v konverteringen som bara plockar bort färgen.

Det är vad jagtror i alla fall, om det stämmer är en annan sak!
 
Jag vet inte varför det blir bra - men det blir bra. Här kommer ett tips på hur man får ännu mer kontroll över den svart/vita konverteringen i övertoningen.

Ett tips på bra svartvit konvertering.

1 lägg på en övertoning och klicka på övertoningen.
http://www.fotosidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=100756&stc=1&d=1263407001

2 Ett nytt fönster öppnas. Klicka precis under övertoningen.
http://www.fotosidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=100757&stc=1&d=1263407080

3 Ett color stop dyker upp. Dubbelklicka på den.
http://www.fotosidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=100758&stc=1&d=1263407100

4 Välj en mellangrå i mitten till vänster. Klicka på ok.
http://www.fotosidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=100759&stc=1&d=1263407121

5 Nu kan du dra color-stoppet till höger eller vänstar, tills du får en gråskala du gillar.
http://www.fotosidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=100760&stc=1&d=1263407141
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    15.9 KB · Visningar: 1,409
  • 2.jpg
    2.jpg
    22.8 KB · Visningar: 1,358
  • 3.jpg
    3.jpg
    21.5 KB · Visningar: 1,355
  • 4.jpg
    4.jpg
    24.2 KB · Visningar: 1,356
  • 5.jpg
    5.jpg
    22.2 KB · Visningar: 1,390
Prova att fråga Mattias på Moderskeppet varför det blir bra. Jag har sett en video där han rekommenderar just denna metoden som en av de enklare. Kanske den finns på deras hemsida?
Kan f.ö. rekommendera att du köper Moderskeppets DVD om konvertering till sv/v, den är riktigt bra. Precis som deras övriga DVD... :)
 
Många bra kommentarer, tack, låter som bifall på att konverteringen blir väldigt trevlig. Ska också kolla Laphroigs tips, ser intressant ut.

Mattias brukar förresten vara inne här då och då har jag sett. Så Mattias, kan du utveckla lite, eller kanske någon av dina duktiga kollegor på moderskeppet? :)
 
Har slutat använda photoshop för mina s/v konverteringar. Gjort som nämnts ovan och lite andra tekniker som tex labcolor, desaturation, gradient map, channel mixer odyl.

Men numera använder jag helt uteslutande LR konverteringar som påminner mkt om channel mixer. Man får ganska bra kontroll över konverteringen och det finns en uppsjö presets att ladda ner. Splittoning är ju också busenkelt att lägga på s/v konverteringar.

Samt lätt att ha virtuella kopior för snabbt kunna jämföra de olika s/v konverteringarna. Lägga dom sida vid sida i Print modulen och skriva ut för granskning.

/Stefan
 
Är det inte lätt att man skapar brus då? Jag menar när man drar upp någon färg som inte finns, eller bort med någon det finns mycket av. Som i PS standardkonvertering som består av RGBCMY, där tycker jag man måste ha örnkoll i 100% crop - fast man helst gör själva konverteringen i helbild.
 
Om du vill kan jag lägga upp ett par bilder med olika typer av konverteringar från mina s/v presets och LR egna s/v konvertering gentemot PS olika s/v ikväll.

Bruset ökar alls i LR, konverteringen sker ju direkt från RAW fil om man nu har det.

Färgerna blåses inte ut så lätt som i PS direkt såvida man inte använder s/v konvertering i Camera RAW, men det är ju identiskt till LR.
Detta beror självfallet pga att man använder RAW där färgdjupet och färgprofilen inte ännu blivit tilldelat

Ja, tyvärr är örnkoll blir det om man nu vill se brus och skärpa. Det måste ses i 100 %.

Det är ändrat i LR3!!! Yipiii

/Stefan
 
Tack Rommel. Ja, det vore jätteintressant se exempel. Försöker hitta någon grundmetod jag gillar. Har knappt kört LR alls, för mig var Adobespåret ACR/PS länge. Numer DPP->PS. En fördel med det sistnämnda är att DPP levererar 16-bitars TIFF till PS - så alla möjligheter finns kvar.
 
Mattias brukar förresten vara inne här då och då har jag sett. Så Mattias, kan du utveckla lite, eller kanske någon av dina duktiga kollegor på moderskeppet? :)

Varför det blir bra är ju svårt att svara på eftersom det är subjektivt. Men jag brukar dela upp SV-konverteringar i två olika huvudspår:

1. De som låter dig laborera utifrån bildens ljus
2. De som låter dig laborera utifrån bildens färg

Gradient Map sorteras ju in under 1:an medan många av de kända som Channel Mixer, Black & White och Lightroom/Camera RAW hamnar under 2:an.

Det är just labbandet som är intressant. Du vill ju experimentera och hitta något som passar. Samtidigt vill du ju ha verktyg som ger ett lämpligt område att testa i.

Bilder med bara en dominerande färg (hudtoner) eller avsaknad av kraftiga färger är ju inte så tacksamma med färgrelaterade SV-verktyg. I synnerhet om du söker svartvitt med intensiv kontrast.

I färgverktyg hittar du intensiva kontrastresultat genom att spela ut färger mot varandra: Ex: Gör gula fäger ljusare och samtidigt blå mörkare. Passar kanske i landskap, men det går ju inte i ett ansikte.

Med ljusrelaterade SV-verktyg blir bilden enkelt svartvitt, samtidigt som du påverkar bildens kontrast. Just Gradient map gör det på ett för många sympatiskt sätt. De reglage som finns tillgängliga (se Laphroaigs guide ovan) bygger vidare på idén att det är ljuset som är basen i labbandet, inte färgerna.

En annan vinst med Gradient Map är att den stora svärtan dammar igen allt brus. Den passar alltså extra bra för mobilbilder och annat fotat med skräpsensorer. Plus att blandningen av färger till ljus görs på ett sätt att ingen färg upplevs ljusare/mörkare (som kan lyfta fram brus).

Jag brukar dock rekommendera den för att man är klar snabbt. ;-)

Måse oxå tipsa om:
Tips 230: Testa svartvitt på många bilder på en gång
http://www.moderskeppet.se/tips/arkiv/2009/tips-230-testa-svartvitt-pa-manga-bilder-pa-en-gang/

Tips 189: Bästa svartvitt för dig med iPhone
http://www.moderskeppet.se/tips/arkiv/2009/tips-189-basta-svartvitt-for-dig-med-iphone/
 
Tack för det! Det här blev en mycket lärorik tråd för mig. Ljus- vs Färgkonvertering till gråtoner. Ljusmetoder (som Gradient map är exempel på alltså) ger samma princip som äldre tiders s/v-film "använde sig av". Kanske därför jag gillar det, subjektivt eller inte :)
 
Tack Rommel. Ja, det vore jätteintressant se exempel. Försöker hitta någon grundmetod jag gillar. Har knappt kört LR alls, för mig var Adobespåret ACR/PS länge. Numer DPP->PS. En fördel med det sistnämnda är att DPP levererar 16-bitars TIFF till PS - så alla möjligheter finns kvar.

Oj, det blev så många att jag inte orkade. det beror också på vad för motiv och vilken smak på s/v man vill ha.

/Stefan
 
Tack för det! Det här blev en mycket lärorik tråd för mig. Ljus- vs Färgkonvertering till gråtoner. Ljusmetoder (som Gradient map är exempel på alltså) ger samma princip som äldre tiders s/v-film "använde sig av". Kanske därför jag gillar det, subjektivt eller inte :)

Färgvektygen liknar ju mer att sätta färgade filter framför kameror med svartvit film.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.