Mattias brukar förresten vara inne här då och då har jag sett. Så Mattias, kan du utveckla lite, eller kanske någon av dina duktiga kollegor på moderskeppet?
Varför det blir bra är ju svårt att svara på eftersom det är subjektivt. Men jag brukar dela upp SV-konverteringar i två olika huvudspår:
1. De som låter dig laborera utifrån bildens ljus
2. De som låter dig laborera utifrån bildens färg
Gradient Map sorteras ju in under 1:an medan många av de kända som Channel Mixer, Black & White och Lightroom/Camera RAW hamnar under 2:an.
Det är just labbandet som är intressant. Du vill ju experimentera och hitta något som passar. Samtidigt vill du ju ha verktyg som ger ett lämpligt område att testa i.
Bilder med bara en dominerande färg (hudtoner) eller avsaknad av kraftiga färger är ju inte så tacksamma med färgrelaterade SV-verktyg. I synnerhet om du söker svartvitt med intensiv kontrast.
I färgverktyg hittar du intensiva kontrastresultat genom att spela ut färger mot varandra: Ex: Gör gula fäger ljusare och samtidigt blå mörkare. Passar kanske i landskap, men det går ju inte i ett ansikte.
Med ljusrelaterade SV-verktyg blir bilden enkelt svartvitt, samtidigt som du påverkar bildens kontrast. Just Gradient map gör det på ett för många sympatiskt sätt. De reglage som finns tillgängliga (se Laphroaigs guide ovan) bygger vidare på idén att det är ljuset som är basen i labbandet, inte färgerna.
En annan vinst med Gradient Map är att den stora svärtan dammar igen allt brus. Den passar alltså extra bra för mobilbilder och annat fotat med skräpsensorer. Plus att blandningen av färger till ljus görs på ett sätt att ingen färg upplevs ljusare/mörkare (som kan lyfta fram brus).
Jag brukar dock rekommendera den för att man är klar snabbt. ;-)
Måse oxå tipsa om:
Tips 230: Testa svartvitt på många bilder på en gång
http://www.moderskeppet.se/tips/arkiv/2009/tips-230-testa-svartvitt-pa-manga-bilder-pa-en-gang/
Tips 189: Bästa svartvitt för dig med iPhone
http://www.moderskeppet.se/tips/arkiv/2009/tips-189-basta-svartvitt-for-dig-med-iphone/