Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför är Fotosidan så smal?

Produkter
(logga in för att koppla)

Henrik A

Aktiv medlem
Jag har nyligt upptäckt Fotosidan och vill börja med att berömma er för det mycket trevliga diskussionsforumet. Tyvärr dröjde det inte lång stund innan jag märkte att något störde min läsning, nämligen att fotosidan är så smal! Med smal menar jag att sidorna av någon outgrundlig anledning är anpassade för skärmupplösningen 640x480 pixlar (år 2003!). Min egen skärm har upplösningen 1280x1024 och exakt halva skärmen är outnyttjad. Det outnyttjade utrymmet i sig gör inget, men betydligt värre är att till exempel listan över diskussionsämnen i forumet blir extremt svår att läsa när ämnesrubrikerna bryts på två eller ibland ännu flera rader.

Vad visar er statistik över Fotosidans besökare? Den kan inte vara många promille av era besökare som idag har skärmupplösningen 640x480? Jämför till exempel med andra stora svenska sajter (tex morgontidningarna). Idag är väl snarare 1024x768 den vanligaste skärmupplösningen?

När jag sökte i forumet såg jag att en liknande diskussion var uppe för en tid sedan men jag kunde inte se att någon representant för Fotosidan svarade. Vad är anledningen?

Mvh Henrik

Fotosidan följer den storleksnorm som de flesta andra stora sajter (!) också följer, dvs fullt läsbar i 800pixels bredd. Kolla på DN, Expressen, Aftonbladet, Passagen, Spray mfl.

Det är inte bara för att passa de få som kör med låg upplösning på skärmen, många föredrar också ett smalare browserfönster än hela skärmen för att man vill ha plats för annat man har på gång.

Vi har dock nyligen talat om att utöka contentytan till 800px, så som tex SvD och MSN gör. De med endast 800x600 (såsom min hustrus laptop...) "slipper" då reklamkolumnen men sajten är ändå fullt användbar.

Vi ser inte skärmstorlek i serverstatistiken tyvärr, men vi skulle ju kunna göra en "Veckans fråga" och kolla.

Man kan väl göra så sidan flödar med...så klarar man ju 800px kravet med och även gör de med högre upplösningar glada

Jag är för fast bredd och tycker att dagens bredd funkar bra både med sjuttontummaren hemma som körs i 1024 och tjugoentummaren på jobbet som körs i 1280. Det är precis lagom bredd för god läsbarhet i forumet.

Med det sagt så skulle jag inte avlida om jag vaknade och upptäckte att Christer förvandlat sidbredden till 800 pixlar. Men då tycker jag nog att han kan ta tag i de idéer som finns kring bildkritiken först ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar