Annons

Varför ändrar "Adobe Bridge CS3" bildernas mättnad?

Produkter
(logga in för att koppla)

Eeros

Aktiv medlem
När man öppnar en mapp i Bridge så ser man alla thumbnailbilderna först obehandlade. När man klickar på en bild, så visas bilden även i "Förhandsgranska". Bilden ser då bra ut (så som den såg ut när jag fotograferade den). Efter ett par tre sekunder ändras plötsligt färgen både i "Förhandsgranska" och i thumbnailen. Färgerna blir nu väldigt övermättade.

Alltså är det nog så att Bridge processar bilderna enligt vissa inställningar. När jag sen öppnar bilden i CameraRaw, så är det den förändrade bilden som jag har som utgångsläge när jag ska börja behandla bilden i CameraRaw. Så vill jag inte ha det, jag vill ha den oprocessade bilden, eftersom det är väldigt svårt att i Cameraraw få till samma utseende på bilden som den har innan Bridge "korrigerar" bilden.

Dvs. jag vill inte i CameraRaw ha bilden som "Som fotograferat", "Dagsljus", "Egen" eller något annat av altrenativen i dropdownmenun "Vitbalans", jag vill ha den oprocessade bilden som jag kan se innan Bridge hinner processa den. Jag har testat att i CameraRaw ge bilden värdet "Som fotograferat", men jag får fortfarande inte tillbaka det ursprungliga utseendet, eftersom Bridge justerar även mättnaden, inte bara vitbalansen. "Som fotograferat" återställer enbart vitbalansen.

Visst, nu kan man invända att bilden måste ju processas på något sätt, det måste finnas en utgångspunkt för CameraRaw att utgå ifrån. Men varför då inte utgå från de värden som bilden har innan Bridge hinner processa den? Uppenbarligen klarar ju Bridge av att visa upp thumbnailen med den "oprocessade" bilden.

Om någon hängde med på vad jag är ute efter, är jag tacksam för all hjälp. Om det inte går att åtgärda i Bridge och ACR, emottages tips om bättre råfilskonverterare med stor tacksamhet.

-Eero
 
En liten klocka ringer någonstans i bakhuvudet som säger att den mer mättade bilden som syns efter några sekunder, att den bilden använder en annan färgprofil än den bild som jag ser först.

Alltså i mitt fall, då jag har AdobeRGB som arbetsfärgrymd, att de mättade färgerna helt enkelt uppkommer eftersom AdobeRGB klarar av att visa många fler färger. Att de färgerna finns i båda fallen, men visas bara i det fall då bilden visas med AdobeRGB. Är jag totalt ute och cyklar? Om inte, varför ser den bild som inte visas med AdobeRGB, mycket mer naturlig ut?
 
Exempel

Till vänster kan ni se hur bilden ter sig först i Bridge. Till höger, hur bilden ser ut efter några sekunder och när den öppnas i CameraRaw. Jag vill hellre ha den vänstra bilden som utgångspunkt i CameraRaw.
 

Bilagor

  • mattnad.jpg
    mattnad.jpg
    51.3 KB · Visningar: 971
Testa att gå in i Bridge/inställningar/avancerat, där kryssar du i rutan "Enable Color Managemanet in Bridge" Då synkas bridge med Photoshop, inDesign m.m. Svårt att säga varför Adobe RGB ser onaturligt ut, den färgrymden används oftast som utgångsläge innan CMYK, när bilden ska tryckas. sRGB är en standard som alla webläsare kan visa.

Jag använder Aperture 2.0 som Raw-konverterare och fungerar otroligt bra.
 
Redan ikryssat. Har testat den inställningen både ikryssat och avkryssat.

Jag har enbart tillgång till PC hemma, så Aperture kan jag inte använda.
 
Ändra Camera Raws defaultinställningar för korrigering till det stuk du vill ha så visas bilderna på det sättet i Bridge.

Något "obehandlat" utseende finns inte. Åtminstone inte om du vill se bilden i RGB och inte i råfilens mosaikmönster.
 
jimh skrev:
Ändra Camera Raws defaultinställningar för korrigering till det stuk du vill ha så visas bilderna på det sättet i Bridge.

Något "obehandlat" utseende finns inte. Åtminstone inte om du vill se bilden i RGB och inte i råfilens mosaikmönster.

Jo, det har jag också testat. Det ser bra ut. För tillfället! När jag sen fotograferar nästa gång i annat ljus, ser det förfärligt ut.

Men nu tror jag att jag kom på vad det är för bild som visas i begynnelsen, när mappen öppnas (eller om cachefilen tömmes). Det är den jpgpreview-fil som alltid skapas fastän man fotar i RAW. Jag såg att om jag fotar med kamerainställning svartvit, men ändå i raw, så visas i Bridge först en svartvitbild, men efter några sekunder en färgbild.

Alltså är det så att Bridge först visar jpg-filen, men sen processar fram en preview från rådatan. Problemet i mitt fall är att jpg-filen ser mycket bättre ut än den bild som Bridge processar fram från rådatan. Jag får se om det i Bridge och ACR på något vis går att importera bildinställningarna från kameran jämns med bilden, eftersom kameran lyckas processa fram en mycket mer korrekt bild än vad Adobes program klarar av. Återkommer om jag kommer på något.
 
Tror att du löser problemet på följande sätt:
I Bridge gå till Redigera och sedan Camera Raw inställningar och klicka bort Använd automatiska tonjusteringar.
Har jag förstått dig rätt löser detta problemet.
 
Dykhjelm skrev:
Tror att du löser problemet på följande sätt:
I Bridge gå till Redigera och sedan Camera Raw inställningar och klicka bort Använd automatiska tonjusteringar.
Har jag förstått dig rätt löser detta problemet.

Nej, denna inställning har jag aldrig ens haft ikryssat.
 
Testa själv skillnaden mellan kamerans och ACR:s processande av rådata

Så här kan ni själva testa skillnaden mellan kamerans och ACR:s (samt Bridges) processande av rådatan:

Kameran
Sätt alla inställningar så neutrala som möjligt. I mitt fall, då jag använder en EOS 20D, så sätter jag parametrarna till noll för kontrast, skärpa, färgmättnad och färgton. Fota bilderna i råformat. Dina inställningar påverkar inte råbilden, enbart previewbilden.

Adobe Bridge
-Ladda över bilderna till datorn och öppna mappen i Bridge. För att säkerställa att du i Bridge ser kamerans previewbild, välj:
Verktyg - Cacheminne - Rensa cacheminnet för mappen "din aktuella mapp"

-Om du nu inte markerar någon av bilderna, utan enbart betraktar thumbnailen som de är, ser du de jpg-filer som kameran genererade jämns med råbilderna.

-Klicka på en av bilderna för att markera den och observera vad som händer. Inom ett par tre sekunder förändras bilden, då Bridge processar fram en "riktig" preview från rådatan. Nu ser du den bild som kommer att visas även i ACR. Det är denna bild som du har som utgångspunkt när du börjar arbetet i ACR. Var det ingen större skillnad? Var nöjd och glad! För min del är det en signifikant skillnad, och som ni kan se på bilderna här ovan är kamerans preview-bild bättre än den ACR/Bridge processar fram.

Posta gärna i denna tråd en jämförelse mellan bilderna, så som jag har gjort här ovan. Vore intressant att se hur det ser ut hos er. Berätta då även om vad det är för kameramärke du har. För att få fram skillnaderna, fota något som har mättade färger, alternativt refernsfärger (ex. hud).


Fotnot: För att kunna posta hit en skillnad mellan bilderna. Låt thumbnailen i Bridge vara så stora som möjligt och ta en screenshot både på previewbilden som kameran skapat, samt på den previewbild som Bridge har processat fram.
 
kan inte posta några exempel. Men för mig har problemet blivit markant sedan jag gick från pentax till canon, kör en 1d mark III och blåtoner övermättas något djävulskt. Bilden innan process är ALLTID mycket bättre, jag känner att jag får jobba mycket för att återgå dit innan vidare process vilket är sjukt störigt och inte alltid lyckat. Har testat alla era råd, de hjälper inte, SURT!
 
sänkte mättnaden med -15 i preseten i cameraraw, det löste en del av problemen, inte alla, men en del.
 
Att ändra parametrarna i kameran när man fotograferar i raw format påverkar inget alls. Det som händer när man öppnar en mapp i Bridge är att de bilder som först visas är en obehandlad förhandskopia, sedan tilldelar ACR en färgprofil till bilden samt att den via EXIF datan läser vilken kamera som använts och tilldelar bilden en kalibrering som per default inte alltid är så bra. För att komma runt problemet måsta man alltså skapa en en kalibrering i ACR. Det gör man enklast genom att fotografera en Gretag färgkart, 24 färgers, och låter ett script ta hand om själva kalibreringen. Då fås ett antal värden fram för kalibreringen och man sparar dessa som default för respektive kamera.

Jonas
 
Här http://fors.net/chromoholics/ finns ett script. Det finns en uppdaterad variant av detta script där man kan vikta olika färger. T.ex. kan man då göra en profil som passar extra bra för hustoner, jag kan dock inte hitta den länken just nu men återkommer med det senare.

Jonas
 
Re: Testa själv skillnaden mellan kamerans och ACR:s processande av rådata

Eeros skrev:
Posta gärna i denna tråd en jämförelse mellan bilderna

Canons egna DPP ger exakt samma bild som JPEG-previewn och ibland blir jag verkligen helt tokig på hur ACR hanterar färgerna och färgmättnaden. Tyvärr överväger andra nackdelar med DPP så jag biter ihop och tjurar och arbetar kvar i ACR. Men jag önskar verkligen att Adobe istället kunde öppna upp ACR med en plugin-arkitektur för själva uppräkningen, DPPs färgrespons i ACR/Lightroom hade varit perfekt.

För fin-fina exempel och en lång debatt;
http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1032&thread=26267621&page=3
 
Hejsan!

Är det ingen som lyckas hitta en bra lösning på detta problem?
Eller i alla fall förklara enkelt hur man använder detta scriptet som tydligen verkar vara den enda lösningen...

Jag har själv en 1000D canon och mina bilder i raw format blir liksom grådisiga efter att bridge har processat bilderna... sjukt störigt. Man tar näsan helre bilder i jpeg för att slippa detta, men det vill jag heller inte göra...!

Finns det färdiga små inställningsfiler för ACR som man kan ladda ner för sin egna kamera? eller måste man göra detta själv via scriptet?

Hjälp, detta är ett stort problem för mig!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.