Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Var skall jag lägga fokus när jag tar vimmelbilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

eLik

Aktiv medlem
Hej! Har tänkt på en sak när jag är ute och fotar vimmel. Blixtens ir-sken hamnar ju allid under det man ser i sökaren, d.v.s ansiktena då oftast. Men är det så att jag skall låta IR-skenet siktas mot ansiktet eller hur funkar det?

Har ibland märkt att vissa bilder är suddiga och det beror enbart på att AFn har missat totalt. Är inte jätte-high på vad IR-skenet gör, är det AF eller ljusmätning? För säg att en kille har en svart tröja på sig och sen har han ljus hy, då blir väl ansiktet överexponerat med tanke på den stora färgskillnaden ifall jag låter IR-skenet falla på tröjan?

Skulle behöva lite hjälp i det här. Huvudfrågan är iaf om IR-skenet skall siktas mot ansiktet eller ska jag ha ansiktena i sökaren?

Fotar med en D70, 18-50/2,8 och SB-600

// B

EDIT::

Lägger här in 2 exempelbilder så ni förstår hur jag menar. Jämför fokus på bilderna..

DSC_7774.JPG

DSC_7775.JPG

IR:en fungerar som en "hjälplampa" för autofokusen. Den har inget med ljusmätningen att göra.

Det du vill ha med i bilden ska du se i sökaren. Var du lägger fokus är helt upp till dig, men ett tips är väl att lägga den i ansiktena på de du fotograferar.

Edit: På andra bilden ligger fokus i mittentjejens ansikte, som är en bit bakom de andras, därav oskärpan på de andra. Kan ha fel dock.

Det verkar även vara så att den andra bilden har ganska lång slutartid och att blixten har frusit bilden. Även detta påverkar uppfattningen av skärpan.

Godsmack skrev:
Edit: På andra bilden ligger fokus i mittentjejens ansikte, som är en bit bakom de andras, därav oskärpan på de andra. Kan ha fel dock.

Tack för svaret! Men det jag ser i sökaren är inte det som IR:n lyser mot när jag trycker av.

Jo, man ser att skärpan är bättre på henne, så det kan ha med det att göra.

Båda bilderna är tagna med 1/2sek slutar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar