Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Var servar man Pentaxgluggar?

Produkter
(logga in för att koppla)

F.Eliasson

Aktiv medlem
Nu verkar det som om min älskade DA* 50-135/2.8 dras med trött AF. Eller snarare som att AF ständigt sover.
Kort sagt, SDM-motorn är minst sagt opålitlig och ibland får jag vänta 10-15 sekunder innan den kickar igång och jag kan använda AF.
Nu tänkte jag åtgärda detta och lämna in den på översyn. Då är ju frågan, var gör jag det?
Är det kameraservice i Kungälv som gäller, eller finns det närmare alternativ, kanske rent av här i Stockholm?

Vad har ni för erfarenheter, och vilka har ni anlitat?

Hej Fredrik!

Detta hände även mig för några månader sedan. Jag hade tid kvar på garantin och lämnade in den till min lokala handlare (Foto Posé i Östersund). Det tog inte ens en vecka så fick jag tillbaka den från Kameraservice med en ny motor. Nu verkar som att det även min DA*16-50 ska få åka på rehab till Kungsör. Som tur är så har det bara gått 23 månader sedan inköp så det kostar mig inget denna gången heller.

Tack för snabba svar, jag har handlat den begagnad här på FS och det är såklart ingen garanti kvar.

Men det är bara att kontakta Kameraservice i Kungsör då, mao?

Tråkigt att höra att af-motorn krånglar. Har själv både 16-50 och 50-135...

Jörgen. 23 mån!? Då gäller inte garantin va, 1 år om jag inte minns fel? Reklamerar du istället? Vad är det som gäller? har ingen aning, och lär väl råka ut för ett haveri jag också för eller senare.....

Enligt konsumentköplagen har du 3 år på dig att reklamera ett ursprungligt fel.
Efter 1 år så har man olika svårt att hävda "ursprungligt fel" ;)
Detta borde vara ett ursprungligt fel, men det kan ju komme en räkning om verkstaden anser att det beror på olycka eller misskötsel...

Jag behövde aldrig förklara mig när jag lämnade in objektivet. Men så är det när man har en lokal liten handlare som värdesätter service och bemötande.

Fredrik: Jag antar att du redan kollat in Kameraservice webbplats. De kanske har erfarenhet av att laga denna typ av fel. Kanske kan de svara vad det kostar om du frågar i ett mail eller på telefon?

Det finns många trådar på pentaxforums.com som diskuterar problemet och någon tråd där det förs statistik har jag för mig. Det bör väl gå att referera till om de inte tycker det är ett ursprungligt fel.

Det finns många trådar på pentaxforums.com som diskuterar problemet och någon tråd där det förs statistik har jag för mig. Det bör väl gå att referera till om de inte tycker det är ett ursprungligt fel.

Ja, jag såg den.

33.93% - Problem
66.07% - Inga Problem

Har dragit iväg ett mejl till Kameraservice nu. Håller tummarna för att det inte blir FÖR blodigt, dock är det värt ganska mycket för mig då nämda lins sitter på ca 80% av tiden.

Nu har jag haft mejlkontakt med Kameraservice, som för övrigt är mkt trevliga och snabba i sina svar.
Dom vill ha 1500 spänn för att byta ut fokusmotorn vilket åtminstonde jag ser som överkomligt. Sen kommer ju lite frakt på det också, vågar nog inte skicka med annat än rek.

Det sega är att dom sa att skickar jag det idag hinner jag troligen få igen det innan helgerna.
Jag kommer inte hinna få iväg det idag, och frågan är om jag vågar riskera att vara utan det under julsemestern.
Da* 50-135´an är ju underbar i fjällen! Nu har jag iof 50-200 WR som också presterar finfint under dom omständigheterna, så länge man låter bli att använda de sista millimetrarna. Lättare och smidigare att ta med på skidturen också. Man kanske skulle passa på att se detta som ett tillfälle då man MÅSTE klara sig med 50-200´an :)

Tycker det är klent av Pentax att inte erkänna att det är fel och utöka garantin. Till och med apple har gjort det.

Skulle själv aldrig våga köpa ett objektiv med pentax motor.

Tycker det är klent av Pentax att inte erkänna att det är fel och utöka garantin. Till och med apple har gjort det.

Skulle själv aldrig våga köpa ett objektiv med pentax motor.

Min DA 16-50 är 3 år och Af-motorn har även lagt av på min för 1 mån sedan. Sparsamt använd. Kameraservice i Kungsör är toppen att ha att göra med och rimlig prissättning. Att ett sånt dyrt objektiv inte har högre kvalitet. Första gången under 25 års fotande med olika märken som något Af.objektiv lagt av.

Pentax borde vara rädda om oss som är kvar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar