Annons

Var ligger flaskhalsen? Övermättade tryck

Produkter
(logga in för att koppla)

fratey

Aktiv medlem
Jag beställde bilder hos Crimson. Jag är nöjd med trycken, förutom att vissa av dem är övermättade och ser ut som om det är fel färgprofil (som när man försöker visa färger på en highgamutskärm utan färgprofiler, you know?).

Vari kan felet ligga i följande kedja?

5D Mark II, kameran inställd på Adobe RGB, skjuts i RAW
Importeras i Lightroom 4 och redigeras där. Bilderna exporteras i full storlek, med en Adobe RGB-profil inbäddad.
Dell U2711. Inte kalibrerad på ett tag, men troligtvis ett delta e på 3 som mest. Skärmen inställd på Adobe RGB-läge (den som är widegamut) och har en Adobe RGB-färgprofil i Windows som gör att färgerna ser perfekta ut för bilderna jag exporterar i sRGB för webb.
Bilderna skickas till Crimson, antingen deras Express-tjänst eller Pro (som egentligen är samma sak).
 
Har du testat att använda "tryckbarhetsvarning" ctrl+shift+y ? Kan vara ett bra sätt att kolla hur hög mättnad man har i filerna innan man sparar dom för utskrift.. Sen om det är något vits att göra detta utan att använda någon urkonstig cmyk eller tryckeri-färgprofil vet jag inte...
 
Crimson har väl en profil för softproofing någonstans har jag för mig, så tryckbarhetsvarningen borde fungera ihop med den.
 
Softproof-profilen pekar inte alls på övermättade färger, konstigt nog. Trycken ser ut som när man kollar på bilder i webbläsare som inte hanterar färgprofiler (typ Chrome).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.