Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Var kommer mönstret ifrån?

Produkter
(logga in för att koppla)

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jag var inne i en gammal kåk och fick denna motljusbild med f22. Diverse konstiga linseffekter av motljus har man ju sett, men jag har aldrig har jag sett detta regelbunda gröna prickmönster. Är det Bayer-filtret som reflekteras på något sätt här, något i objektivets beläggning eller hur uppstår det tro?

Bilagor

• fs800-001-20101107_151902.jpg
    fs800-001-20101107_151902.jpg
    11 KB · Visningar: 546
Lustigt! Det ser onekligen precis ut som ett bayermönster på en vanlig kamerasensor. Kanske det reflekterades mot bakersta linsen, som med precis rätt buktighet fick den där förstoringen?
Att man bara ser det gröna är nog i så fall för att linsens antireflexbehandling är sämst på att ta hand om grönt. Det brukar man se om man granskar ytan.

Det enda andra jag kan komma på är nån slags diffraktion, men det känns lite långsökt.

Jag gjorde en beskärning, här ser man lite mer av det.
Det är plåtat med en Nikon D300, 12-24/4-gluggen på f22, 14mm och 1/15 sec.

Bilagor

• fs400-001-20101107_151902.jpg
    fs400-001-20101107_151902.jpg
    78.1 KB · Visningar: 450
Jag lägger mina 5 cent på att det är reflexer från solen i något av de många ytlager som finns i den avancerade och glasrika gluggen. Men att ljuset har studsat mot filtret på sensorn fram och tillbaks mot linserna är väl inte otänkbart. Det är väl därför man är noga med att antireflexbehandla bakersta glasytan på linspaketet.

Jag tror på din och Maktens teori om att det är bayerfiltret som speglar sig i objektivet, vid så liten bländare och kort brännvidd skulle jag inte bli förvånad om det hände. Lyckas du återskapa det så prova gärna en större bländare också (säg f11 eller så) så borde det försvinna om vi har rätt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar