Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Var kommer det spräckliga färgglada ifrån?

Produkter
(logga in för att koppla)

Glattnos

Aktiv medlem
Jag har just börjat fota i RAW och använder RAWTherapee för att justera bilderna. Fungerar bra men det förekommer ett fenomen som jag inte riktigt förstår.
Gråa områden blir spräckliga och får små färgstick i vissa fall. Se bilden, den nedre är före och den övre är efter(lade det i fel ordning).
Det händer när jag ökar kontrasten i bilden, kan ju ha pillat på något mer också men jag har provat att pilla på det mesta och sedan börjat om för att sedan pilla på något nytt och problemet är att jag inte får upp kontrasten så mycket som jag vill, utan att det blir spräckligt i de gråa områdena.

Någon duktig "RAW-are" som vet varför det blir så?

Edit: Jag ser nu på bilden att det inte syns så väl(det syns mycket bättre direkt i RAWTherapee) men jag hoppas att min beskrivning är tydlig.

Bilagor

• raw1.jpg
    raw1.jpg
    3.2 KB · Visningar: 344
Jag kan inte se din bild(på mobilen dessutom) men det är nog helt enkelt brus du ser. Fotar du JPEG så utför kameran en mängd justeringar bakom kulisserna så du ser det inte vanligtvis. RAW konverterare brukar ha en liten brusreducering per default, det kan behövas mer ibland

Jag har just börjat fota i RAW och använder RAWTherapee för att justera bilderna. Fungerar bra men det förekommer ett fenomen som jag inte riktigt förstår.
Gråa områden blir spräckliga och får små färgstick i vissa fall. Se bilden, den nedre är före och den övre är efter(lade det i fel ordning).
Det händer när jag ökar kontrasten i bilden, kan ju ha pillat på något mer också men jag har provat att pilla på det mesta och sedan börjat om för att sedan pilla på något nytt och problemet är att jag inte får upp kontrasten så mycket som jag vill, utan att det blir spräckligt i de gråa områdena.

Någon duktig "RAW-are" som vet varför det blir så?

Edit: Jag ser nu på bilden att det inte syns så väl(det syns mycket bättre direkt i RAWTherapee) men jag hoppas att min beskrivning är tydlig.

Hej !
Jag ser heller inget, men känner igen beskrivningen.

Kan oftast ses i blänk och små ljusa ögdagar.

Någon sort miss i konverteringen, prova en annan Raw-konverterare, eller minska
krisigheten.

//MW

Okej, tack för svaren!

Ja det är troligtvis lite brus som finns i bilden redan från början. Jag har lyckats få det lite bättre genom att finjustera brus-reduceringen lite. Märkte också att kombinationen Skärpning och Brusreducering blev väldigt känsligt, vilket verkar naturligt eftersom dom tycks motverka varann.

Jag har en följdfråga: Spelar det någon roll i vilken ordning man justerar olika saker? Jag menar tex. om jag först reducerar brus och sedan ändrar kontrasten. Blir det någon skillnad mot att göra det tvärt om? Alltså först kontrast och sedan brusreducering. Och blir det i så fall skillnad om man drar lite mer i något reglage efteråt?

Det spelar ju roll när man redigerar en jpeg-bild i tex GIMP eller liknade redigeringsprogram. Dvs varje förändring man gör utgår från hur bilden ser ut för tillfället, inte hur den såg ut från början.
Hur är det normalt i "RAW-redigerare"?

Aha, men det är för att det är då man ser att det blir bra eller? Alltså arbetsordningen? Eller påverkar det bildens kvalitet att göra det först och sedan justera den igen som sista moment?
(Hypotetiskt alltså, inte för att jag tänkt göra så)

I ett bildredigeringsprogram som man redigerar en jpeg i så sker ju allt som separata steg. Öka kontrast flera gånger under arbetets gång påverkar inte bilden på samma sätt som om man ökade alltihop på en gång, eftersom det kan ligga färg-korrigeringar och annat i mellan kontrast-höjningarna.

Jag skriver lite svamligt men hoppas att förklaringen är tillräckligt bra.

Sitter och lusläser manualen till RAWTherapee nu. "Contrast fine" och "Sharpening" ska vara på 0 eller off till att börja med om man ämnar använda "Noise reduction". Det går bra och verkar gå att få bort allt brus(nästan i alla fall).

ANNONS