Annons

Var kan man köpa lith film?

Produkter
(logga in för att koppla)

weedogt

Aktiv medlem
Är det någon som vet var man kan köpa lith film (jag behöver blad stora som en halv A4 ungefär) och tillhörande framkallare.

Jag bor i Stockholm så en butik i närheten vore ju trevligt. Handla från någon webshop är helt ok det också.

Vad jag ska göra: Jag har ett original på ett vanligt papper (svarta streck och symboler på vitt papper) som jag vill föra över till en transparent film. Att bara skriva ut på en vanlig OH film duger inte, det svarta blir inte svart nog.

Jag har gjort detta för 7-8 år sedan och det funkade bra. Men jag minns inte varifrån jag fick tag i materialet.

Tips mottages tacksamt!
 
Photax har grafisk film. Den blir rätt hård i vanlig framkallare, typ dektol. Riktigt lithframkallare kan vara svårt att köpa. Jag köper från fotoimpex.de
 
Filmen Photax saluför heter Efke OP12, förresten. Enklast om du ska storleken av en halv A4 är väl att köpa 24x30 cm och sedan klippa/skära ner till rätt storlek. Testa med vanlig Dektol eller annan pappersframkallare i vanlig spädning som utgångspunkt.
 
Kameradoktorn har inget alls i sin webshop men de säljer mörkrumsmaterial fortfarande - så skicka ett mejl så kan de nog berätta vad de har och inte har. (Upptäckte att det faktiskt gick att få tag på min gamla favorit Kentmere Finegrain VC i semimatt fortfarande...)
 
Tack för tips! :)

Photax rekommenderar Kodak D-19 som framkallare till Efke OP12.
Filmen är attans dyr! 995:- för 100 st 24x30 cm.

Jag minns att jag använde en speciell lith framkallare när jag gjorde detta sist, men jag minns inte vad den hette.

Jag ska kontakta Kameradoktorn (eller titta in någon dag).
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.