Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Var köper man isopropanol?

Produkter
(logga in för att koppla)

erro.se

Aktiv medlem
Jag har sökt igenom diverse trådar angående rengöring av objektivens frontlinser, och de flesta verkar rekommendera isopropanol. Det nämns också att det kan man köpa på Apoteket, på bensinmackar, eller på Biltema för 60:-/liter. Jag hittar då inte det...

En stor välsorterad OK-mack hade ingen aning om vad jag pratade om. På Biltema hittar jag inget alls. På Apoteket kan de beställa hem 1 dl för 56:- (d.v.s. ett literpris på nästan 600:). Visst kan man köpa det men det låter onödigt dyrt...

En stor välsorterad OK-mack hade ingen aning om vad jag pratade om.
Inkompetenta dom är! spolarvärska till bilen ;)

Här läst en gång i tiden hur man gör rengöringsvätska till glasögon.

Har sparat texten. Ska bara få tummen loss o göra den med.

"Tvättskölj 1/20
Diskskölj 1/20
Isopropanol 13/20
Vatten 4/20
Ammoniak 25% 1/20

Tvättskölj ger antistat
Diskskölj förhindrar droppmärken
Isopropanol avdunstar snabbt och löser upp fett
Vatten ger sköljmedlen det de vill ha för att fungera bra och löser sockerarter och proteiner
Ammoniak löser upp fett och proteiner"

/Stefan

Jag har för mig att man kan köpa i små portioner på apoteket, i alla fall gjorde jag det för rätt många år sedan.

EDIT: OK, sorry, det var ju redan känt, borde läst från början och inte bara hoppat in i slutet. :)

På Apoteket kan de beställa hem 1 dl för 56:- (d.v.s. ett literpris på nästan 600:). Visst kan man köpa det men det låter onödigt dyrt...

Må vara dyrt, men det är å andra sidan ganska drygt. Jag köpte en flaska 2002, den är fortfarande mer än halvfull. Du får då även ren propanol, spolarvätska brukar ha annat inblandat också.

Är det riskfritt att använda isopropanol till frontlinser? Ingen risk att någon coating av något slag försvinner? Jag råkar ju ha en flaska stående som jag köpte på Apoteket för kanske 20 år sedan.

Det är knappast helt riskfritt. Bara tillverkaren av objektiv vet med säkerhet vad just deras coating klarar. Det borde inte vara något problem men riskfritt att kladda med på egen hand...? Det är ju trots allt ett lösningsmedel. Mikrofiberduk är säkrare förutsatt att du blåser bort sandkorn och andra partiklar som kan repa ytan innan du går på med duken.

Är det riskfritt att använda isopropanol till frontlinser? Ingen risk att någon coating av något slag försvinner? Jag råkar ju ha en flaska stående som jag köpte på Apoteket för kanske 20 år sedan.

Det är knappast helt riskfritt. Bara tillverkaren av objektiv vet med säkerhet vad just deras coating klarar. Det borde inte vara något problem men riskfritt att kladda med på egen hand...? Det är ju trots allt ett lösningsmedel. Mikrofiberduk är säkrare förutsatt att du blåser bort sandkorn och andra partiklar som kan repa ytan innan du går på med duken.

Isopropanol klarar alla coatings av. Det är ingen hinna utan ett lager som är stenhårt. Funnits i åratal i glasögon och isopropanol är precis det som används vid glasögonrengöring.
Isopropanol används flitigt på laboratorium istället för etanol som är oxiderande och metanol som är giftigt. Metanol är också bra att använda om man nu bortser från att det är giftigt.

/Stefan

Oftast räcker det att andas på linsen och torka lätt med en mikrofiberduk.

Jag har ibland använt Hamas optikrengöring (innehåller isopropylakohol, som jag tror är ett annat namn för isopropanol) och har inte sett några problem - med ett undantag. Jag tror jag skadat ytbehandlingen på min Peleng 8mm fisheye, men det är ju inte direkt toppkvalitet på det objektivet, och det och andra ryska objektiv har dåligt rykte på nätet just för ytbehandlingen.

... isopropanol är precis det som används vid glasögonrengöring...
Det var många år sedan jag stötte på en optiker som rekommenderar något annat än just lätt fuktad mikrofiberduk. Kemikalier behövs inte längre.

Att vissa butiker och tillverkare vill få oss att tro något annat för att kunna sälja svindyra preparat är en annan sak.

Varför inte köpa riktig linsputsvätska från www.photax.se t.ex? Så slipper man oroa sig för att något ska skadas. Har själv Kodaks, men nu har de bytt till Kinetronics, funkar säkert lika bra och är säkert anpassad i koncentration och innehåll för att inte skada optiken coating.

Hej

Själv blåser jag först med bälg för att få bort lös smuts sedan använder jag en pensel för att få bort mer sedan andas jag på linsen och torkar med flera bomulls rondeller som man kan köpa för billig peng på typ konsum. De har en som heter X-tra bomullsrondeller.

http://4.bp.blogspot.com/_-r15V-E1S3Q/TA-nTdO1AKI/AAAAAAAAHFc/V7a7URldwnI/s1600/IMG_1648.jpg

Bomulls rondeller tycker jag är bra, man viker dem och drar över typ en gång och slänger den och tar ny, då använder man inte samma så man inte drar runt typ fett och smuts över linsen.

Jag tar bara rondellen vid hörnen, ej i mitten så jag inte fettar ner bomullen med händerna och smetar ut det över linsen.

Ibland blir det något tråd kvar de blåser jag bort med blåsbälgen.

Någon gång har jag använt någon färdig linsrengöringsvätska men extremt sällan.

Här skriver Canon lite

http://www.usa.canon.com/app/html/EFLenses101/lens_care.html#subsection1

Mvh

Omar

Så gott som ren isopropanol är det väl i anti-is, eller vad det heter, som man häller i bensintanken för att förhindra isbildning.

Så gott som ren = så gott som säkert!?? Vet man inte vad det där andra är skall man nog inte prová på ett dyrt objektiv.

Vanligtvis är det svårt att få 100% isopropanol eftersom den drar åt sig fukt men här i finland åtminstone så brukar det vara över 99%. Sist jag köpte var för kanske 15 år sedan när jag skulle rengöra ett kretskort efter lödning, tiderna och innehåll har kanske ändrat sen dess :)

googlade lite och fann hos elfa med art nr 80-216-95 200ml sprayflaska
citerat från elfas sida:

99,7%-ig isopropanol i praktisk sprayburk för rengöring av finmekanik, elektronik och optik
Avdunstar utan att lämna rester, lämnar inte kvar fläckar på glasytor och blanka metaller
Rengör video- och tonhuvuden från avskrapat material, rengör drivverksdelar och gummirullar utan att angripa dem
Smörjmedel som omvandlats till hartser och feta föroreningar kan avlägsnas från små drivverk och annan finmekanik "på pricken exakt"
Renhet minst 99,7%
Vattenhalt ca 0,2%

Senast ändrad:
Tack för tipsen om Kjell. Visst räcker förmodligen en dl rätt länge, och 179:- är mer än 56:-, men då finns ju iallafall valmöjligheten.

Spolarvätska med 13/20 isopropanol plus en massa andra grejer.. nej tack, jag vill ha det så rent som möjligt.

Putsduk, visst, men om man nu verkligen vill få det rent så krävs ofta lite mer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar