ANNONS
Annons

Var köpa Sonybatterier bäst (säkrast)?

Produkter
(logga in för att koppla)

Michael Johansson

Aktiv medlem
Jag tänker köpa ett eller två batterier Sony NP-FW50 men var köper man dem billigast utan att få kinesiska kopior?

Jag har scannat av ebay och där lär man i 99 fall av hundra (kanske 100 av 100) få kopior. De flesta ÄR kopior och detta säger annonsörerna också. Men flera ser ut som originalbatterier med förpackning men ändå känns det som kopior.

Jag har köpt från UK en gång något som skulle vara original men fick då en kopia som nästan såg äkta ut. Förpackningen var identisk med Sonys förutom alphasymbolen som var tunnare och rastrerad i stället för homogen i färgtrycket. Själva batteriet hade en försänkt pil på ovansidan istället för originalets tryckta pil i färg. Det funkar inte riktigt som det skall heller.

Nu vill jag ha tag på originalbatterier till hyfsat pris men var hittar jag sådana? Helst inom EU med tanke på risk för tull och moms annars.

Nu svarar jag inte på din fråga, men utslaget på dom åren du förhoppningsvis ska ha kameran är väl inte dom hundringarna du eventuellt kan tjäna på att hitta batterier på nätet mycket värda? Dessutom borde det väl värma i själen att gynna din lokala handlare(granne)!

Ebay är väl ett utomordentligt ställe att köpa originalbatterier till rejält lägre pris än i Sverige. Ebay har ett eget `kvalitetssäkringssystem´ som i kombination med Paypal gör det tämligen tryggt att handla från. Handla från en säljare med ett hyggligt antal transaktioner samt en rating på 99,6 eller bättre. Om denna handlare säger sig sälja ett Sony originalbatteri så är det så. I annat fall så skjuter han sig i foten. Har handlat ett 50-tal gånger, bland annat mycket dyr optik och aldrig blivit bedragen. Ett tips är att alltid handla småsaker som batterier etc. med fri frakt.

/Stephan

Hade dessa (99,2% ) batterier för 100kr inkl frakt från Asien varit äkta Sony hade det väl varit bättre för Cyperphoto mfl. att importera dessa och sälja för det fyrdubbla?

En med 99.7% säljer ett för 340kr

Ville bara påvisa skillnaden.

I första fallet säger inte säljaren att det är ett originalbatteri. Dock kunde jag tänka mig att köpa det som ett hyggligt pirat. I andra fallet sägs det tydligt att batteriet är 100% original.
För denna typ av småleveranser brukar man i 90 fall av hundra slippa extra pålagor. De hamnar direkt i brevlådan så att säga. Vad kostar ett batteri i svensk butik?

/Stephan

Såg att Netonnet tar 799:- och Sony tar 699:- , båda fri frakt. Batteriexperten tar 299:- för ett pirat.
Jag skulle utan att tveka beställa originalbatteriet från 99,7% säljaren i exemplet här ovan om det nu inte finns än bättre erbjudanden.

/Stephan

Jag har nu köpt ett NP-FW50 batteri. Det blev från ebay.co.uk med priset £25 + frakt £9.99. Beställningen la jag tidigt på måndag morgon och idag kom det med Posten. Ganska snabbt tycker jag.

Jag har dock inte öppnat det eftersom det tydligt syns att det är fejkat. De tydligaste tecknen på detta är pilen på själva batteriet som är nedsänkt i plasten i stället för tryckt med den grå färgen som omger texten, samt alpha-loggan som är rastrerad, hoptryckt, tunnare och lite upprätad.

Jag har meddelat säljaren och enligt honom skall jag få pengarna tillbaka + min frakt. Det skall bli intressant att se om detta verkligen håller. Annars får det väl bli mail till Sony och ebay. Eller det skulle det kanske bli ändå. Risken är förstås att säljaren då ger mig ett negativt betyg och med drygt 200 positiva och inga minus eller neutrala känns det alternativet inte så skojigt. Eller kan man få ebay att ta bort en sådan feedback om jag skulle anmäla säljaren för att handla med plagiat?

Bilagor

• 20131212-002.jpg
    20131212-002.jpg
    53.3 KB · Visningar: 49
  • 20131212-003.jpg
    20131212-003.jpg
    64.2 KB · Visningar: 49
  • 20131212-008.jpg
    20131212-008.jpg
    69.8 KB · Visningar: 39
Hmmm, så du köpte ett Kinatillverkat batteri från England för 25£. Bara för bra för att vara original om du frågar mig. Uppgav säljaren uttryckligen att det var ett Sony originalbatteri? Varför köpte du inte det garanterade originalbatteriet från Asien för 340:- inklusive allt.

Klart att du får sända tillbaka batteriet och rating blir det inga problem med = ni ger varandra ingen, alltså opåverkad. Eller om någon ger positiv så får man väl göra detsamma.

/Stephan

Säljaren skriver att det är ett Sony-batteri och dessutom har han en bild på ett orginalbatteri (grå pil och av allt att döma rätt alpha-logga). Därför tyckte jag att det kunde vara värt att prova, priset är ju inte helt orimligt om man tänker sig att det är ett kraftigt överpris på Sonys batterier (vilket jag tycker, men andra tycker antagligen att de har rätt pris).

Visst kan jag strunta i att ge feedback och då kommer säljaren inte att ge mig någon. Handel med kopior är ju faktiskt förbjudet så egentligen borde denna typ av bedrägeriannonser stoppas på något sätt. Men inte på bekostnad av min 100% positiva feedback än så länge. Lite av ett dilemma. Fanns det garantier att jag inte skulle drabbas så skulle jag inte tveka att göra Sony och ebay uppmärksamma på en sådan här säljare.

Klart att det är bedrägligt att visa en 100% genuin originalprodukt när det är något annat man skickar.
Det är väl bara att hantera på det sätt man ska, alltså öppna ett case där man åberopar att köpet skall gå tillbaka med full återbetalning . Orsaken du anger är just att informationen är vilseledande och den informationen får ju Ebay ta del av i `Caset´ . Något mer omfattande korståg är nog meningslöst.

/Stephan

Jag tänker köpa ett eller två batterier Sony NP-FW50 men var köper man dem billigast utan att få kinesiska kopior?

Jag har scannat av ebay och där lär man i 99 fall av hundra (kanske 100 av 100) få kopior. De flesta ÄR kopior och detta säger annonsörerna också. Men flera ser ut som originalbatterier med förpackning men ändå känns det som kopior.

Jag har köpt från UK en gång något som skulle vara original men fick då en kopia som nästan såg äkta ut. Förpackningen var identisk med Sonys förutom alphasymbolen som var tunnare och rastrerad i stället för homogen i färgtrycket. Själva batteriet hade en försänkt pil på ovansidan istället för originalets tryckta pil i färg. Det funkar inte riktigt som det skall heller.

Nu vill jag ha tag på originalbatterier till hyfsat pris men var hittar jag sådana? Helst inom EU med tanke på risk för tull och moms annars.

Elgiganten, men hyffsat pris ? Tja allting är relativt..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar