Annons

Var köpa polfilter för blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Frolicc

Aktiv medlem
Jag skulle vilja ha linjära polariseringsfilter att sätta framför blixt samt framför optik för att kunna ta bort reflektioner från blixten om man tvingas placera den på olämpliga ställen. Var någonstans kan man köpa detta och vad kan man söka på för att hitta det?

Borde ju inte vara helt ovanligt problem inom filmvärlden.

Min teori (har inte provat men funderat över):
Om man sätter ett polariserat filter framför sin ljuskälla, blixt eller fast ljus, får man polariserat ljus och kan då ha nytta av polfiltret på objektivet. Tänkbart användningsområde skulle kunna vara t.ex. att fotografera oljemålningar, som ger mycket reflexer åt många håll, och då solen kanske inte är den optimala ljuskällan.

/Claes

Min teori (har inte provat men funderat över):
Om man sätter ett polariserat filter framför sin ljuskälla, blixt eller fast ljus, får man polariserat ljus och kan då ha nytta av polfiltret på objektivet. Tänkbart användningsområde skulle kunna vara t.ex. att fotografera oljemålningar, som ger mycket reflexer åt många håll, och då solen kanske inte är den optimala ljuskällan.

Ja, jag har provat det. På oljemålningar fungerar det kalasbra, men föremål bakom glas fungerar inte lika bra.

Jag köpte polariserande film (15x15 cm) av Alega skolmaterial och klippte till den själv.

Som ni redan spekulerat i är användningsområdet fotografering av oljemålningar. Även om blixtar placeras på ett sätt så att det i teorin inte blir reflektioner finns alltid ojämnheter i ytan där reflektioner syns. Ibland är det heller inte möjligt att placera bilderna där man vill p.g.a. dåligt med utrymme och att man kanske måste använda kortare brännvidd etc.

Tack för tipset om Alega, blir en beställning därifrån.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar