polarhund
Aktiv medlem
Efter att ha införskaffat några till gamla bälgkameror för att ha till gatufoto så har jag nu fått ett behov att fixa till optik och slutare på två av dom tre. Det första jag skulle villja fixa till är rengöring av optiken, egentligen på alla tre. Men nu till mit första dilemma, för att få bort den bakre gruppen/linsen så behöver jag vad, jag tror på engelska heter, en "spanner wrench". Vad heter detta verktyg på svenska och var kan man tänkas få tag på en sådan?
Om det sen finns någon som gett sig på rengöring/renovering av gamla slutare och har tips om tillvägagångssätt eller andra verktyg som kan vara bra/nödvändiga så tar jag gärna emot sådana upplysningar
Att fixa till skärpan efter att ha lossat de främre linselementen har jag redan lärt mig, lätt som en plätt med hjälp av min D70, en ficklampa och lite "vitt" bakplåtspapper
/Jesper
Om det sen finns någon som gett sig på rengöring/renovering av gamla slutare och har tips om tillvägagångssätt eller andra verktyg som kan vara bra/nödvändiga så tar jag gärna emot sådana upplysningar
Att fixa till skärpan efter att ha lossat de främre linselementen har jag redan lärt mig, lätt som en plätt med hjälp av min D70, en ficklampa och lite "vitt" bakplåtspapper
/Jesper