Annons

Var hittar jag verktyg?

Produkter
(logga in för att koppla)

polarhund

Aktiv medlem
Efter att ha införskaffat några till gamla bälgkameror för att ha till gatufoto så har jag nu fått ett behov att fixa till optik och slutare på två av dom tre. Det första jag skulle villja fixa till är rengöring av optiken, egentligen på alla tre. Men nu till mit första dilemma, för att få bort den bakre gruppen/linsen så behöver jag vad, jag tror på engelska heter, en "spanner wrench". Vad heter detta verktyg på svenska och var kan man tänkas få tag på en sådan?

Om det sen finns någon som gett sig på rengöring/renovering av gamla slutare och har tips om tillvägagångssätt eller andra verktyg som kan vara bra/nödvändiga så tar jag gärna emot sådana upplysningar :)

Att fixa till skärpan efter att ha lossat de främre linselementen har jag redan lärt mig, lätt som en plätt med hjälp av min D70, en ficklampa och lite "vitt" bakplåtspapper :)

/Jesper
 
"Spanner" betyder tyvärr i princip bara "verktyg att dra åt något med", men brukar syfta till t ex öppna sexkantnycklar. Jag tror inte du kommer nånvart genom att leta efter "spanner wrench" alltså. "Wrench" är också väldigt ospecifikt, och kan betyda allt från skiftnyckel till spärrskaft.
Langa upp en bild på eländet vettja! :)
I värsta fall får man tillverka ett verktyg själv, om inte fattningen är alltför knasig.
 
Makten skrev:
Jag tror inte du kommer nånvart genom att leta efter "spanner wrench" alltså.
...
Langa upp en bild på eländet vettja! :)

Oki, här är en länk till en sida där det finns en bild på just den typ av "skruvmejsel" jag söker efter. Den finns på bild nr25.
http://www.davidrichert.com/zeiss_532_161.htm

För att inte ta mig friheter med upphovsrättskyddade grejer så blir det en länk och inte en kopierad bild :)

/Jesper
 
polarhund skrev:
Oki, här är en länk till en sida där det finns en bild på just den typ av "skruvmejsel" jag söker efter. Den finns på bild nr25.
http://www.davidrichert.com/zeiss_532_161.htm

För att inte ta mig friheter med upphovsrättskyddade grejer så blir det en länk och inte en kopierad bild :)

/Jesper
Aha, det var nåt sånt jag misstänkte. Typ samma verktyg som man har för att lossa låsringen som håller glaset hos filter med andra ord.
Är det inget "emellan" de två greppspåren så kan du nog använda en "väldigt bred skruvmejsel", i form av en tjock plåt som du filat till lagom tunna angreppsytor.
Sticker linsen upp emellan dessa så är det värre, men det går ju också att fila ur plåten för detta.
Verktyget på bilden ser ju ut ungefär som två skruvmejslar monterade på ett gemenskamt skaft med steglös justeringsmöjlighet i sidled. Nåt sånt borde man kunna köpa nånstans tycker man. Frågan är var... Välsorterade verktygshandlare kan nog ha sådant. Kanske söka lite på nätet efter de större verktygstillverkarna?
 
... eller så tillverkar man den själv av två "urmakarmejslar" av rätt storlek. Leta efter en sort som har ganska tjockt skaft. borra tvärgående hål för att passa in två sprintar.

En sprint ska sitta ganska högt upp. Ta bort snurrtoppen och borra ned till översta sprinthålet, gänga och sätt i en stoppskruv.

( "Spanner vrench" betyder bara "inställbar vridare" och kan vara skiftnyckel, rörtång, polygrip och säkert en massa andra också. ( fr. Knappologiska Institutet ))
 
I vissa fall kan man nyttja ett vanligt skjutmått.
Ställ upp det så att skäklarna passar i de små spåren och vrid.
Vad som kan hända med skutmåttets nogrannhet efter denna hantering är en annan sak....

Gör man ett dåligt jobb och får dålig passning i spåren blir de förstörda och man får aldrig isär det hela.

En bra plåt, helst stålplåt och fila till en "bred" skruvmejlsel som någon sade, är ett bra sätt, det kan gå med 1mm mässingplåt, men helst behvös något hårdare. den skall pasa exakt annar förstör man bara. En bit från ett sågblad kanske, en gammal fogsvans, så att man kan fila och slipa den. en plåt från en degskarpa kanske.
det finns nog lämpliga material om man ser sig om.

Det här verkltyget ser jag oxo som ett verktyg för att få grepp om runda saker som skall gängas bort. Dvs saaker som inte har spår.
Då behvöer man en "tång" som greppar utan att göra märken runt linsen, ringen, filtret, ögonmussla, motljusskydd eller vad det kan vara.

Att klämma åt med en plygrip och försöka dra runt, resulterar i fula märken, att man deformerar den runda ofta tunna ringen. Då blir den ful och förstörd.

Ja har gjort ett verktyg av hårdträ ibland.
Maatar ett tunt hårdträ borrar ett hål med samma diater som den ring man skall lossa, exvis 25 mm. Sågar upp ett spår så att man kan klämma ihop för att få grepp runt om, sen kan man vrida.

Då får man ett grepp av ett mjukare material runt hela ringen, Då den klämmer runt hela förblir ringen rund.

Andra mteriel för detta kan vara tjock Al plåt, (2-5mm) eller plexiglas, plast eller plywood.

För de större storlekarna behöver man då en hålsåg.
 
Med risk för att bli idiotförklarad så har jag framgångsrikt använt en vanlig sax för ändamålet. Men som sagt, risken är stor att man slinter och då gäller ingen "garanti" ;-) //Lars
 
Saxen var inte helt fel.
Nästan lika bra som ett skjutmått.
Födelen med skjutmått är att det kan användas både för inre och yttre spår.
det duger med ett billogt skjutmått från Biltema för en femtiolapp.

Men slinter man och förstör spåren går inte "rätt" verktyg ens.

Klart att var mna inte har allt som behövs i kökslådan, kanske itne en verkstad för att göra sin specialvektyg heller.

På TRADERA kan man under kategorin klockor hitta urmakaverktyg som ibland kan gå billigt och vara användbara även till optik


Sen är det ju "bråttom" man måste få isär grejerna och hinner inte att skaffa rätt tools..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.