Annons

Var hittar jag små skruvar till objekiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

kmelin

Aktiv medlem
Tjo!

Kunde inte låta bli att pilla lite i min 35mm pentax-m glugg, bländarlamellerna tog ungefär 1s på sig innan de gick igen som de skulle. Fick dock lite problem med att skruvarna satt rätt hårt, vilket resulterade i att jag sabbade dem blev arg och borrade bort huvudena.

Hur som helst, nu funkar objektivet perfekt men behöver jag nya skruvar och undrar var man får tag på så små skruvar?

Ett tips till er andra som ska skruva i kameror, köp dyra skruvmejslar, själv köpte jag nya av märket Wera, skillnad som natt och dag mot de clasohlson jag hade, även om de var deras dyraste.

/Kalle

Haha, tänk för att jag har samma problem.
Har en 135/2.5 med trasig bländare som jag försökt öppna, men det slutade med att skruvarna är uppnötta och skiten fick jag inte upp ändå.

När du borrade bort huvudena, hur fick du loss dom andra bitarna?

Fotoflod är experter på pentaxgrejjer och har allt som kan tänkas behövas, dom har nog dessa skruvar också men jag kan tänka mig att det kostar kostar ajajaj. ;-)

/Henri

ok, får ringa dom o gråta lite,

antingen försöker man att få tag med en tång i det som är kvar, men skruvarna är riktigt mjuka så de gick bara av för mig, så då tog jag ett litet bor som var vasst och borrade underifrån på skruven, borret fäste i skruven och skruvade ut den i alla fall utom ett där jag kom snett, men det kan jag leva med, räcker nog med fyra skruvar

jo, det är sant, det kan ju gå fel. Men o andra sidan, ett objektiv där bländaren inte funkar som den ska är ju skit i vilket fall. Exponeringstiderna kommer inte till att stämma med verkligheten och skärpedjupet, ja det blir nog lite halvloj. Men ska du bara fota på max öppning så :)

/Kalle

Jo jag har sattit min på full bländare och skruvat åt en skruv så lamellerna inte glider upp.

Kan använda den med full glugg iaf. ;-)

/Henri

hehe ok, lite begränsande bara :)

Hur som hälst, skruvana kan inte vara så dyra, kan inte tänka mig att dom tagit fram en special just för den modellen, lär vara nån standard

/Kalle

Jo, men det är en JIS standard, dvs en japansk skruvstorlek.
Det kan bli ett problem att hitta sådana skruvar i en vanlig järnhandel.

/Henri

shit... det va ju tråkigt... hmm, får väl kolla runt lite på nätet, direktimportera 1000 st :) e väl samma pris som för tre st här i sverige

/Kalle

Jag har ett Canon FD 50/1.4 där bländaren fastnade på. Försökte öppna det, fick loss två lätta skruvar, sen tog det stopp och nästa skruva knäckte två skruvmejslar för mig, då gav jag upp.

Kolla om "Ånge Urdelar och Verktyg" finns kvar!

Modellbyggare och finmekaniker brukade köpa
därifrån förr i alla fall. Svårigheten är nog att
kunna bestämma diameter och gängstigning om du inte
fick loss någon skruv i helt skick.

Ånge Urdelar och verktyg finns kvar. Min fader handlar där jämt och ständigt.

Ånge Urdelar och Verktyg AB
Telefon: 0690-61000
Källv. 3
84132 ÅNGE

Tackar för den infon, ska jag ta o kolla med dem.

Peter, jo samma problem för mig också vridit och knäckt. Därför jag la pengar på riktiga mejslar, 6st kostade 360kr som tur va var det 120kr rabbat, tror inte att jag knäcker dem i första taget.

Arne: fick faktiskt loss en i helt skick, antar att jag kan kolla allt utom stigningen med ett skjutmått, så hur tar man reda på stigningen?

/Kalle

naiije, verkar ha brunnit i ånge urdelar och verktyg, dom skulle antagligen öppna nån gång i maj igen. illa illa, men antagligen mest illa för dem

/Kalle

Mät avständet mellan gängtoppar längs med skruven
(över så lång sträcka som möjligt). Dividera
med antalet gängvarv. Det borde finnas tabeller på
nätet med stigningar för M-gängor t.ex.

Lite knepigt att mäta noggrant men det är lätt att
jämföra två skruvar genom att lägga gängorna mot varandra. Du kan kanske skicka ett prov till leverantören.

Om du lyckas ta reda på vad det är för typ av skruv (M, UNC, osv) så kanske du sedan kan göra följande.
Mät diametern, i tum om det är en tumskruv naturligtvis.
Skaffa sedan fram en verkstadshandbok. Där kollar du under gängsidorna. Kolla på rätt typ, M, UNC osv.
Kolla sedan rätt diameter.
Sen ska det tabellen stå de olika stigningarna som denna skruv ska har.
Finns det bara en så är det lugnt.Skulle tro att det endast rör sig om en stigning på så små skruvar.
Annars så får du försöka räkna antal gängvarv per millimeter.
Skulle tro att det endast rör sig om en sorts stigning på så små skruvar.

Det senaste kan ju vara lite svårt om det är en liten skruv. Kanske kan du ställa in skjutmåttet på exakt 1mm, lägga skruv och skjutmått på lämpligt ställe, samt ta en bild och förstora upp i datorn.

Det blir nog svårt som attan, men det skadar ju inte att testa :)

Alt.2 är att beställa alla olika stigningar och testa vilken som passar.

EDIT:
Vilken diameter har skruven? Rör det sig om 2 eller kanske 3mm?

D(m-skruv)/Stign.(mm/varv)
2/0,4 samt 0,25
2,5/0,45 samt 0,35
3/0,5 samt 0,35

Senast ändrad:
Micro-Tools Europe (Tyskland) har massor av kamerareparationsgrejor.

Micro-Tools har massor av finmekanikerverktyg och också miniskruvar för kameror.

Tryck Online store > Screws, Ball Bearings & -Rings. Sen gäller det att hitta rätt skruvdimension och material....

När man beställer brukar man få deras 85-sidiga katalog, ser väldigt komplett ut, här kan man nog utrusta en hel kameraverkstad.

trevligt, ska kolla in deras onlineshop, måste bara skaffa ett skjutmått först.

Märkte att det ska vara en speciell skruvmejsel till sånna här skruvar, tydligen nån JIS standard som Henri nämnde innan, dom har en plattare spets. antar att man får köpa en sån också :\

/Kalle

Det kan vara värt att göra ett besök hos någon urmakare eller optiker. Dom brukar ha en hel del olika småskruvar. Jag gick till optikern i lilla byn där jag normalt bor när jag insåg att jag hade färre skruvar än skruvhål i ett av mina objektiv som jag öppnat upp (strul med bländaren). Tog med objektiv och de skruvar jag hade och fick snabbt fatt i den strl jag behövde. Billigt kan det bli också (jag tilläts inte betala något för några av dessa "pyttegrejer").

Mvh Anders

Som folk redan har sagt, så kolla med en urmakare eller optiker. Annars brukar företag som är inriktade på att fungera som "järnhandlare" åt andra företag kunna skaka fram sånt, kanske typ Stål&verktyg eller någon sån.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar