Annons

Var hittar jag en dylik kontaktadapter?

Produkter
(logga in för att koppla)

maxzomborszki

Aktiv medlem
Letar efter en adapter till kontakter liknande den nedan till höger (kontakten som pluggas i den syns till vänster). Clas Ohlson och Teknikmagasinet ska enligt uppgift inte ha dem i sortimentet då risk föreligger att folk pluggar i fel saker och då kan det gå eländigt till.

Jag har själv en sådan till min batteriladdare (uppenbarligen! :) men vill mycket ogärna ge den till min kompis som behöver en till det strömaggregat han hade med sig från staterna (som självfallet klarar 100-240V, 50-60 Hz). Någon som har några pekare vart han ska vända sig? Tacksam för tips.

Bilagor

• imgp1100.jpg
    imgp1100.jpg
    40.5 KB · Visningar: 347
Sådana adapters får inte säljas i Sverige av just den aledning du nämner. De fanns tidigare men är nu inte tillåtna (det saknas nån S- elle CE-märkning eller vad det kan tänkas heta).

Enklaste sättet att komma runt det om man vet med sig att ens amerikanska grejer tåler 230V 50Hz är att köpa en US-hona för sladdmontage, en meter sladd (2 el. 3 ledare, KXX) och en vanlig svensk hane för sladdmontage. Att montera ihop dessa är en baggis (även om man ska vara försiktig om man inte har vanan inne!) och vips så har man byggt sig en adapter!

Tack för svaret, Johan. Ja, det kanske får bli till att tillverka en egen då, den amerikanska kontakten finns tex på Elfa (Clas Ohlson verkade bara ha med väggfäste) och egna skarvsladdar har man ju gjort några i sina dagar.

Lite sorgligt tycker jag bara eftersom det säljs de omvända, sk reseadapters, i Sverige i var och varannan butik. Men det är klart, då kopplar man ju inte in sakerna på det svenska elnätet så då bryr de sig inte... Och jag som lurade en kvinna jag träffade i en butik att sådana fanns att köpa. Jag har ju sett dem förut. Hon hade köpt en digitalkamera utomlands men hade nu ingen laddare som funkade och var på väg att köpa en ny originalladdare för många hundralappar i svensk kamerabutik. Det blev plötsligt en dyr digitalkamera. Jag känner mig dum som lurade iväg henne efter en sådan *skäms*

Hittade att Radio Shack har precis det min kompis är ute efter (jordad variant) men då är det ju en fråga om frakt från USA också.

En följdfråga, är det någon som köpt nya elektroniska prylar på sistone där de inte klarat olika spänningar/frekvenser? En kvick koll i min stora sladdhärvelåda visade att endast den allra äldsta batteriladdaren i min ägo, en riktigt sunkig budgetmodell, som laddar mina nya AA-batterier på 14 timmar, var enbart 230V 50Hz. Vore kul att veta om man fortfarande tillverkar sådana i stor utsträckning. Det känns som det borde vara bättre ekonomi i att tillverka en produkt och bara byta den fysiska kontakten innan man skeppar iväg dem. Alla mina senare är ändå tillverkade i Kina :)

ANNONS