Annons

var framkalla fina bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

picturina

Aktiv medlem
Är det fler än jag som tycker att kvaliten på papperskopiorna som man får på de flesta ställen har en betydligt sämre kvalite än tidigare?Jag ser ofta väldigt dåliga färger samt skärpan blir oxå mycket sämre än den verkar om man tittar i datorn...Är det nån som har nåt tipps på fin kvalite på papperskopior förrutom proffslabb?Jag fotar med canon eos 10 d med ett tamron 17-35 om det är porträtt annars ett ganska halvdant canon 100-200mm. mvh eva kajsa
 
Det är flera faktorewr som avgör om bilden blir bra på papper. Den första av avgöärande betydelse är att bilden är hyfsat rätt exponerad i kameran. Den andra är att bildskärmen och datorn är inställda i förhållande till varandra, så att de visar färger och ljushet korrekt. Sedan återstår det att till labbet skicka en hyfsat korrekt skärpt bild i hyfsat rätt format och välja ett labb som inte pillar på bilderna. Tyvärr gör en hel del labb detta genom att föra på egna färg och ljuskorrigeringar. Dessa labb är ofta de rena konsumentlabben dit bilder direkt ut ur kameran vanligtvis skickas av fotografer som tidigare körde negativfilm där maskinerna gjorde samma sak och kunden fick hyfsade bilder.

Labb som jag vet har funktioner att stänga av autokorrigeringarna är Crimson, Fotolabo och ett labb på Renmarkstorget i Umeå som jag förlaggt namnet på.
 
ProPrint i Umeå

Jag är väldigt nöjd med ProPrints service och kvalite', och snabbt går det - mailar man iväg bildfilerna på söndag kväll så dunsar de ner genom brevinkastet på onsdag eftermiddag.
 
Även om man inte har lust att lägga tusentals kronor på att få sin skärm exakt rätt så bör man åtminstone ställa in den så att den på ett ungefär visar färger så som labbet kommer att tolka dem. Sök på "kalibrera skärm" här i forumen så hittar du gott om tips.

Av egen erfarenhet vet jag att om man ställer in sin skärm lite fel, så är det ytterst osannolikt att labbet har ställt sina maskiner fel på samma sätt... :)
 
Kan inte annat än att stämma i bäcken och lovorda Crimson. Grymt bra resultat, tycker jag. Färgerna blir, vad jag kan med blotta ögat bedömma, samma på utskrifterna från Crimson som på min med Syder2 kalibrerade crt-skärm (Samsung 957MB).
 
Proprint verkar ju vinna alla test år efter år.

Bäst i test - Råd & Rön, jan. 06
Bäst i test - M3, sept. 05
Bäst i test - Digitalfoto för alla, jun. 05
Bäst i test - Allt om Digitalfoto, dec. 04
Bäst i test - M3, nov. 04
Bäst i test - Computer Sweden, okt. 04
Bäst i test - Allt om Digitalfoto, apr. 04
Bäst i test - DigitalFoto, sept. 03
Bäst i test - PC FÖR ALLA, aug. 03
Bäst i test - Expressen, aug. 03
Bäst i test - Sydsvenskan, aug. 03
Bäst i test - Internetworld, jun. 03
 
Eeros skrev:
Kan inte annat än att stämma i bäcken och lovorda Crimson. Grymt bra resultat, tycker jag. Färgerna blir, vad jag kan med blotta ögat bedömma, samma på utskrifterna från Crimson som på min med Syder2 kalibrerade crt-skärm (Samsung 957MB).

Låter som en rimlig bedömningsmetod att bedöma bilderna med ögat, i och med att de är med dem man tittar på bilderna med.

Andra metoder blir enbart konstlat och obegripligt om rresultat kommer ut och säger att det gröna som upplevs som grönt är 98% grönt vilket är en avvikelse från grönt med två procentenheter jämfört med förväntat värde.
 
picturina skrev:
Är det fler än jag som tycker att kvaliten på papperskopiorna som man får på de flesta ställen har en betydligt sämre kvalite än tidigare?Jag ser ofta väldigt dåliga färger samt skärpan blir oxå mycket sämre än den verkar om man tittar i datorn...Är det nån som har nåt tipps på fin kvalite på papperskopior förrutom proffslabb?Jag fotar med canon eos 10 d med ett tamron 17-35 om det är porträtt annars ett ganska halvdant canon 100-200mm. mvh eva kajsa

Noterade nu att du frågan är ställd under: Porträtt, Studio, Modell. Är det rätt väg att söka efter det bästa "konsument" labbet om du har lite semi-proffs/proffs ambitioner? Du verkar vilja ha proffsiga kopior men proffslabb är för dyra!?!
 
Re: Re: var framkalla fina bilder?

Robert_Vallentuna skrev:
Noterade nu att du frågan är ställd under: Porträtt, Studio, Modell. Är det rätt väg att söka efter det bästa "konsument" labbet om du har lite semi-proffs/proffs ambitioner? Du verkar vilja ha proffsiga kopior men proffslabb är för dyra!?!

Då kommer nästa fråga: Vilka labb räknas till proffslabben?
 
Skall jag tolka frågeställarens fråga så är dyralabb=proffslabb.

Jag vill påstå att labb som gör dagliga mätningar av processen, använder de bästa materialen på marknaden, gör jobbet lite bättre och nogrannare och uppträder på ett korrekt och proffesionellt sätt, de jag vill kalla proffslabb. Med det är det inte uteslutet att de jag kallar proffslabb, kallar andra "amatör".

För mig är helheten av hur labben uppträder och presterar som gör det till "proffs". Det inte bara fråga om hur utskrifterna ser ut när jag får dem, utan hur det var på vägen och hur bildern ser ut efter 40-60år.

Hur prisbilden ser ut borde vara ointressant, det är väl resultatet som är viktigast?
 
Oxå intresserad av tips på Proffslabb och vad som skiljer tex Crimson (som räknas som proffslabb??) mot andra proffslabb.
 
Jag tyckte Crimson lät klart intressant och gick in på deras hemsida för att kolla lite praktiska detaljer och så. Men se där sket det sig, dom vill ha betalt via kreditkort. Det finns ingen risk att jag skaffar ett kreditkort bara för att framkalla lite bilder, och dessutom finns det inte en chans i h....e att jag tänker lämna ut kreditkortsnummer via internet. Så mina bilder lär ju få ligga på hårddiskar ett tag till.
 
Robert_Vallentuna skrev:
Skall jag tolka frågeställarens fråga så är dyralabb=proffslabb.

Jag vill påstå att labb som gör dagliga mätningar av processen, använder de bästa materialen på marknaden, gör jobbet lite bättre och nogrannare och uppträder på ett korrekt och proffesionellt sätt, de jag vill kalla proffslabb. Med det är det inte uteslutet att de jag kallar proffslabb, kallar andra "amatör".

För mig är helheten av hur labben uppträder och presterar som gör det till "proffs". Det inte bara fråga om hur utskrifterna ser ut när jag får dem, utan hur det var på vägen och hur bildern ser ut efter 40-60år.

Hur prisbilden ser ut borde vara ointressant, det är väl resultatet som är viktigast?

Du är nog faktiskt den enda som har pratat om pris i den här tråden. Jag tycker också det är ointressant. Vad jag vill veta är helt enkelt namn på så kallade proffslab.
 
Inte en fråga om pris? Vet inte hur jag annars skall tolka; "Är det nån som har nåt tipps på fin kvalite på papperskopior förrutom proffslabb?" Är det inte en fråga om pris så borde väl frågeställaren anlita proffslabbet då hon anser att de gör fina kopior, eller?

Tips på "proffslabb". Har ni provat: Staffansbilder, Odenlab, Prisma, Diabolaget, Framkalla.com, Kameradoktorn, YFO etc.

Eller varför inte ta en koll med lokale handlaren! De flesta som gör "poffs" jobb idag har precis samma utrustning som den lokalefotobhandlaren. Ex har Crimson likadan printer som Fotoaffären Apkrans på Hornsgatan.
 
sorry jag trodde du svarade direkt på min fråga, och jag var ointresserad av pris. Vill bara veta generellt vilka lab som räknas som proffslab, om det finns nåt grymt ställe jag missat.
 
ANNONS