Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Var finns mörkrumskurserna idag?

Produkter
(logga in för att koppla)

luminousoctaves

Aktiv medlem
Jag har fotat analogt rätt länge nu och känner att jag vill lära mig ordentligt om framkallning och kopiering.

Har ni tips på några utbildningar som fortfarande lär ut sånt?
De flesta kurser (jag vill inte studera heltid) verkar ha gått över till digitalt.

Jag bor i Stockholm.

Jag har fotat analogt rätt länge nu och känner att jag vill lära mig ordentligt om framkallning och kopiering.

Har ni tips på några utbildningar som fortfarande lär ut sånt?
De flesta kurser (jag vill inte studera heltid) verkar ha gått över till digitalt.

Jag bor i Stockholm.

Coolt, att du kör analogt, "all the way through(!!)"...(Jag var nära att göra mig av med min analoga utr.,tappade intresset delvis, pga. det digitala, kompaktkamera köret) Köpt en D3000, för att åter lära mig våga fota med min analoga utrustning...

De flesta utbildningar inriktar sig, efter den breda massan. Lär känna folk i någon fotoklubb(?), med analoga utrustnings-resurser, kunskap osv. Det gick ju att fota fantastiskt, innan det digitala, & "feelen" med analogt, är ju "outstanding."(!!) ...Jag står fortfarande med benet som, som bär upp min tyngd på det starka analoga högerbenet...Men vi börjar bli för få...:-(

/John

Senast ändrad:
Ja, alltså, jag är helt medveten om att det finns poänger med både analog och digital fotografi (det är ju två olika saker), och jag är egentligen inte ute efter att lyfta upp den analoga delen som mer ”fin” eller bestående än den digitala.

Jag vill helt enkelt lära mig mörkrum eftersom Photoshop (som jag kan utan och innan) är uppbyggt kring mörkrummet, och jag vill dessutom kunna bemästra en svartvit bild från början till slut. Det tycker jag inte den digitala scenen klarar ännu.

Jag är dock ute efter en seriös utbildning, den får gärna kosta pengar, och inte någon föreningskurs. Jag vill ha svart på vitt vad jag ska lära mig under kursen helt enkelt.

Ja, alltså, jag är helt medveten om att det finns poänger med både analog och digital fotografi (det är ju två olika saker), och jag är egentligen inte ute efter att lyfta upp den analoga delen som mer ”fin” eller bestående än den digitala.

Jag vill helt enkelt lära mig mörkrum eftersom Photoshop (som jag kan utan och innan) är uppbyggt kring mörkrummet, och jag vill dessutom kunna bemästra en svartvit bild från början till slut. Det tycker jag inte den digitala scenen klarar ännu.

Jag är dock ute efter en seriös utbildning, den får gärna kosta pengar, och inte någon föreningskurs. Jag vill ha svart på vitt vad jag ska lära mig under kursen helt enkelt.

OK, Hmm?? Möjligt att man får söka sig utomlands....kolla "Analog Photography Users Group"
http://www.apug.org/

Kanske kan finnas nåt, annars vet jag inte....tyvärr.

Du borde skrivit i denna forum grupp här på FS, där får du säkert en massa fler svar: "Det analoga mörkrummet"

http://www.fotosidan.se/forum/forumdisplay.php?f=61

Senast ändrad:
Nej det finns inget kvar vad jag vet.
Anledningen är inte så konstig heller. Man kan inte bedriva en kostnadseffektiv verksamhet idag med analog teknik. Det digitala blir helt enkelt snabbare och billigare.
Och givetvis vill inte skolorna lura eleverna.

Det bästa du kan gå höll studio 10an.
Men jag tror ínte att de håller kurser i det i dag.
Tidningen foto presenterade en serie över 10-nummer om just mörkrummet. Den tidningen samlades sedan i ett häfte som man kunde köpa och det borde gå att få tag på än i dag.
Artiklarnas författare kom just från studio 10an.
Conny Nord & ...eh ja hans vapendragare.

Kanske Mullsjö folkhögskola, om de har kvar sina mörkrum, kan hosta upp en helgkurs om du kan hitta några fler som är intresserade. Maila mig!

Den största chansen du har i dag är att kontakta fotoklubbar eller analogfotograferande personer direkt och fråga.
Som utbildningsmaterial så funkar faktiskt fotosidan utmärkt annars finns det bra böcker i ämnet.

ja jag vet, gammal tråd.

Fotoskolan Skåne i Lund som drivs av Folkuniversitetet har utbildning på 1 år som går igenom i stort sett alla de stora analoga teknikerna, cyanotypi, våtkollodium, fotogravyr, sepia, van dyke, diazotypi och är stolta över sina gammla fina Leitz kopiatorer i mörkrummet.

Jag funderade att gå den utbildningen men tyckte inte att jag hade råd att punga ut de kulorna som det kostar.Sen tyckte jag att lärarna var lite väl stofila och kreativt fast i "Christer Strömholm". Men de kan verkligen sina grejer när det gäller det analoga mörkrummet.

om de hade gett en kurs i analogt mörkrum så hade jag nog gått den. Jag är själv ute efter det du söker. Men man får nog leta reda på en fotograf av den gammla skolan som kanske kan ge en workshop för en ersättning.

Chris

Bra tips Chris. Det är precis så jag tänker.

Om man vore ett gäng på tre-fyra så kanske det skulle gå att anlita någon gammal kopierare eller fotograf och ta kvällskurser.

jag är aktiv i fotoutskottet på Smålands Nation i Lund, om vi blir tillräckligt många så kanske vi kan göra det till en studiecirkel under ABF eller nått liknande.

Vi har ett litet mörkrum på smålands med ett Durst färghuvud och en Meopta 6 som kalarar mellanformat (inga filter dock de har "försvunnit". Sen har konstinstutionen ett fin fint gammalt mörkrum i källaren på Wrangel huset med en 4-5 kopiatorer var av en klarar 4x5 film. Kanske kan rota liv i nån gammal professor som kan det där.

synd att du är i stockholm bara...

*PM to self, check other users profiles*

förresten om du är analogare så kolla inCaffedol bloggen http://caffenol.blogspot.com/
har inte testat den framkallaren ännu men om den är så bra som den verkar så kommer jag att införa den som standard framkallare på Smålands Nation i Lund.

Perfekt framkallare för hemma slabb, miljövänlig och i stort sett harmlös.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar