Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Var finns båthus på västkusten?

Produkter
(logga in för att koppla)

camag

Aktiv medlem
Jag har fått i uppdrag, av en man som skall ge ut en bok om båthus, att fotografera båthus på västkusten.

Han säger att han vet att det finns båthus i Hamburgsund. Jag vill helst inte behöva resa så långt för att fotografera. Jag bor på Hälsö utanför Göteborg.

Därför ställer jag frågan här till er. Kanske finns det några båthus närmare än jag tror?

Vad är då båthus?
Jo det är hus som står vid/över vattnet, som man kan köra in med båten i, som ett garage för båten.

Väntar med spänning på era svar - gärna med länk till bilder tagna på platsen, men det är ju så klart inte ett måste.

/Catarina

Det finns ett i stort sett varje hamn...
När du väl sitter i bilen så spelar det inte någon störe roll vart du skall på Västkusten.

Fördelen med det i Hamburgsund är att du kan fota det ur alla möjliga vinklar utan båt.
Det blir svårt med de flesta andra!

Rekommenderar Gullholmen / Hermanö men det är en timmas bilfärd från Göteborg + färja.

Klart värt besväret för bilder från ett genuint fiskarsamhälle.

Edit: Man skall läsa frågan också. På Gullholmen är väldigt få av typen "kör in båten".

Nu är ju Hamburgsund ett väldigt fint ställe att bara vara på.....Man kan ta en dag där och ta mycket fina bilder då det är vackert så det förslår.

På fastlandet finns det också båthus som man "kör" in i. Annars tar färjan ca 3 minuter.

När jag var ute vid Marstrand och fotade tror jag bestämt att jag såg några sådana hus.

Marstrand låter ju nära och bra för mig. Tror du bestämt... hmmm... vet du alldeles säkert?

/Catarina

Båthusen finns längs hela kusten.
Bara att börja köra och dyka in i första bästa kustsamhälle.
Ser du inget är det bara att fråga runt.

Luzen skrev:
Båthusen finns längs hela kusten.
Bara att börja köra och dyka in i första bästa kustsamhälle.
Ser du inget är det bara att fråga runt.

Där har du nog inte helt rätt. Jag har ringt runt till turistbyråerna i kustkommunerna - ingen vet eller har sett några båthus. Jag har pratat med folk på Orust och Tjörn, åretruntboende, födda på ön - de vet heller inget om några båthus.

Det kan ju bli ett himla körande innan man hittar rätt. Jag hoppades på att få ett tips på ett säkert ställe. En plats där jag kunde hitta vad jag söker utan att behöva leta och fråga mig runt.

/mvh Catarina

Jag kikade på mina bilder och fann inga båthus där, sorry. Jag vet iaf att längs hela kusten från Hamburgsund till Smögen är full med sådana båthus, är det verkligen bara där de finns?

En promenad runt Tegelstrand (några km söder om Hamburgsund) finns gissningsvis ca 300 båthus :)

Underbara, en del gamla med personlighet och en härlig salt karaktär, en del nya med övervåning för logi och en liten veranda!

Ursäkta utvikningen men det är fantastiskt därute.

Nu menar jag alltså Båthus av typen båtgarage och inte Sjöbodar. Hoppas att det har framgått tydligt i början redan?

/Catarina

Tackar för tips.
Då får jag alltså åka till Tegelstrand och Hamburgsund för att fotografera.

Om någon kommer på något närmare är det bara att hojta till.

/Catarina

Körde idag en liten rek-runda nu på Orust i ditt syfte för att spana in "båthus" runt omkring här.
Jag vet att jag har sett nåt ifrån båten någonstans, men det är mycket ovanligt.
Rekade idag Henån.Ellös,Hällevikstrand,Edshultshall och Nösund,inga "båthus" där (vad jag såg i alla fall).
Kollade igenom 100-tals bilder ifrån Mollösund,Gullholmen,Grundsund och Fiskebäckskil utan framgång.
Kan vara längre norröver jag har sett nåt,typ ifrån Smögen,Kungshamn och norrut.
Jag hojtar till om jag råkar på nåt det närmaste.

M.v.h Göran Henån

Jag kanske har helt fel nu, men är inte såna där båthus mer en östkust/insjö-grej?

Spontant känns det ju som lite opraktiskt att bygga så nära vattnet.
Sjöbodar i storlek som ett dass och uppåt finns det ju men dom brukar väll ligga en bit upp på land

G-son skrev:
Körde idag en liten rek-runda nu på Orust i ditt syfte för att spana in "båthus" runt omkring här.

M.v.h Göran Henån

Tack så HEMSKT MYCKET, vad snällt av dig!
Då stämde det som tjejerna på turistbyråerna sa, att dom inte kände till ett enda båthus.

/Catarina

David G skrev:
Jag kanske har helt fel nu, men är inte såna där båthus mer en östkust/insjö-grej?

Det verkar tydligen så, för vid Östersjön har "alla" båthus. Jag har ingen aning om varför, men gissar vilt på tidvattnet som inte alls är lika märkbart i Östersjön som här.

/Catarina

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar