Annons

Var får man tag i riktigt stora objektiv ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bildoramann

Medlem
Var får man tag i riktigt stora objektiv utan att dom kostar en förmögenhet ? Det finns något som heter Exakta varioplan. Men har hört att de är både ris och ros om det, mest ris ? Något tips om konkursbon eller är det någon som har något till salu för vettigt pris ?

Den auktionen är ju avslutad. Och jag hittar ingen bra info eller betyg på exactas objektiv. Vet bara att dom är tyska och att de är många som inte gillar dom. Jag ska ha de för utomhusfoto.

Jag antar att det du är ute efter är ett långt teleobjektiv. Ska du ha ett sådant som ger vettiga bilder kan du nog glömma Exakta och liknande som säljs på Ebay och Tradera - de är inte bra på något.

Enligt din profil har du en 400D och till den finns det inte så många "stora" objektiv att välja på - Canon har några, och Sigma några - inget av dem speciellt billiga.

Om du kan tänka dig att fokusera och blända ner manuellt,kan du använda objektiv från Nikon, Zeiss, Olympus med flera - manuell nedbländning och fokusering är dock inte så kul med sökaren i en 400D (eller i min 5D med standardmattskivan).

Jag rekommenderar manuella Nikonobjektiv före manuella canonobjektiv, då du med nikonobjektiven kan använda en adapter utan linser och ändå behålla möjlighet till fokus på oändligt. Adaptrar för Canon FD fungerar antingen som mellanring (ingen fokus på oändligt) eller som en teleconverter (längre brännvidd och försämrad skärpa).

Vill du bara ha ett stort objektiv kan du förstås köpa ett Exakta, men förvänta dig inga användbara bilder...

Det finns äldre Sigma och Tokina 400mm f/5.6 som är ganska bra, och billiga, de är nog de bästa längre gluggarna för en vettig peng. Finns även äldre Sigma 500mm 7.2 som är skaplig, men inte så ljusstark.

Den här tråden ligger ju under Porträtt, Studio, Modell. Stora teleobjektiv kan mycket väl användas för porträtt eftersom det är enkelt att få ett kort skärpedjup med ett ljusstarkt tele, men det är svårt att regissera modellen pga avståndet. Den långa närgränsen gör det också oanvändbart i en studio. För övrigt finns det redan en aktuell tråd angående "Var man hittar riktigt stora objektiv", skapad av en viss Ann Nilsson. Får man fråga varför du snöat in så på stora objektiv..? Alla vet vi ju att storleken HAR betydelse, men ändå...

/Pontus

Har idag ett 28-300 men vill ha ett stöörre som jag kan använda både ute och inne. Både till bara natur som till modell. Vill ha tag i ett "riktigt" märke till vettigt pris. Inget skräp som inget är värt att satsa på om man vill ha bra bilder.

FILM) (Anddje skrev:
Om du kollar tiden när inläggen skrevs så ser du att den här tråden var först ;)
Ops! Det har du rätt i! Det var jag som lurades av att jag såg den andra tråden först! ;-)

Ann: Har du redan ett 28-300mm verkar ju inte pengarna vara den avgörande faktorn. Ett objektiv som passar utmärkt för både modellfoto och natur (speciellt med konverter) är Canon 300mm f/2,8L, som finns med och utan stabilisering.

Med IS:
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=52621

Utan IS:
http://www.blocket.se/vi/10297370.htm?ca=17_s

/Pontus

Hmm... 38kkr för en begagnad 300mm var ju inte så där himla billigt. Den går ju att köpa ny i USA för under 30kkr om man är sugen på att smuggla lite :)

AFE skrev:
Hmm... 38kkr för en begagnad 300mm var ju inte så där himla billigt. Den går ju att köpa ny i USA för under 30kkr om man är sugen på att smuggla lite :)
Jo, man får nog pruta lite... Men den kostar ca 45000kr i Sverige och de stora L-telena med IS brukar sjunka rätt lite i pris begagnade jämfört med nypris. Just denna ska ju vara i det närmaste oanvänd.

/Pontus

För begagnat är allt detta alldeles för högt. Får invänta någon som är i behov av pengar som är lite billigare. Är bara en hobbyfotograf.

Pongu skrev:
Jo, man får nog pruta lite... Men den kostar ca 45000kr i Sverige och de stora L-telena med IS brukar sjunka rätt lite i pris begagnade jämfört med nypris. Just denna ska ju vara i det närmaste oanvänd

För så mycket pengar skulle jag ändå hellre köpa en ny. Ett vettigt begagnatpris på en 300/2,8 är under 30kkr, fast de är ju inte så vanliga.

Jag gav 29kkr för mitt begangnat och det är inte till salu.. Ett klart höjdarobjektiv! Har man plåtat med det så tycker man alla andra gluggar är oskarpa ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar