Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Var är mina Monochrome bilder!?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tompers

Medlem
Hej!

Jobbar i LR och ska säga att jag inte har så mycket erfarenhet av bildredigering.

När jag ställer in "Picturestyle" i min 40D till Monochrome, går det inte att få fram dom bilderna på datorn.

Dom går att titta på i kameran men enligt datorn finns dom inte på kortet. Enda bilderna som hittas är CR2- filer då jag uteslutande fotar i RAW. Men Mono-bilderna är väck...

Vad är det jag har missat?

Mvh, Tom

Att bildstilen bara påverkar jpeg, den inbäddade tumnageln och tillverkarens egen råkonverterare?

Kanske!

Men det finns inga jpeg-filer på kortet överhuvudtaget.
Om jag tar 7 st kort varav två är Mono, så finn där endast 5 filer hur jag en vänder och vrider på det...

Jag tycker att datorn borde detektera filer oavsett sort?

Om jag konverterar ett Adobe rgb kort till greyscale i LR, blir det samma sak som Monochrome i kameran?

Kanske!

Om jag tar 7 st kort varav två är Mono, så finn där endast 5 filer hur jag en vänder och vrider på det...

Om jag konverterar ett Adobe rgb kort till greyscale i LR, blir det samma sak som Monochrome i kameran?

Du får samma resultat om du gör om till svartvitt i LR eller PS. Klarar din kamera av att registrera både RAW och JPG samtidigt? Min Nikon gör så och då blir det svartvita jpg bilder och RAW blir ju alltid i färg.

Bra, då vet jag!

Ska testa nu. Kameran klarar av att två format samtidigt, troligast är det ju som ni säger, det fungerar endast på JPEG.

Kör du WIndows?

Det finns en bugg i USB-drivrutinerna för Windows som gör att den inte "ser" alla filer.

Det borde dock inte påverka om du försöker importera bilden direkt till Lightroom från kameran...

Kanske!

Det är inget "kanske" alls, utan fakta.
Inställningar du gör på kameran (förutom ISO, bländare och slutare) påverkar endast JPG-filer. Fotograferar du endast RAW så är det bara JPG-preview (bilden du ser på displayen) som påverkas. Om du använder kameratillverkarens egen raw-konverterare så brukar inställningarna läggas på automatiskt men om du använder tredjepartstillverkares, t ex Adobe, så får man göra det själv.

//D

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar